Permalänk

TV-kort, kabeltv, digitaltv

Jag har flyttat till en lägenhet där det finns en drös kanaler via kabeltv, inget speciellt abonnemang vad jag vet utan det ingår i hyran. som jag förstått så kan ett vanligt analogt TV-kort ta in dessa kanaler via en kabeltv-koax?

det jag letar efter är ett kort som klarar att ta in dessa kabeltvkanaler, men även ska kunna ta in de gratis digitaltv-kanalerna via marknätet (DVB-T)? finns något sådant? vidare, är det samma typ av koax för kabeltv som för en tv-antenn?

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk

Vill du ha ett tvkort som kan taemot marksända digitalkanaler så måste du köpa ett digitalt TVkort och dom brukar kosta en slant mer än dom vanliga, typ 800kr och uppåt. Digitala sändingar överförs med en koaxial kabel och inte med en vanlig antennkabel.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Vill du ha ett tvkort som kan taemot marksända digitalkanaler så måste du köpa ett digitalt TVkort och dom brukar kosta en slant mer än dom vanliga, typ 800kr och uppåt. Digitala sändingar överförs med en koaxial kabel och inte med en vanlig antennkabel.

Vad snackar du om? Vanlig antennkabel är koaxial kabel. När man kopplar in en digital-tv-motagare använder man exakt samma kablar som om det vore en analog-tv-motagare.

Det finns kort som har vanlig analog motagare och en för det det digitala marknätet, t.ex. http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010081974

Permalänk

Det där verkar vara ungefär det som jag letar efter. jag har problem med att hitta om folks erfaranheter med analoga tv-kort och kabel-tv, men som jag fattat det så verkar det inte vara några problem. någon som har mer koll på skillnader antennkabelkoax/kabeltv-koax, impedans etc?

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda