Permalänk

speedtouch+d-link?

tjenare allesammans! jag har sökt lite om detta men fattade typ ingenting!:p

jag har ett speedtouch 510 och en d-link router (DI-604.) internät funkar när man bara har kopplat en dator till modemet men inte när jag sätter in routern:mad:
bolaget jag har heter net at once

varför blir det så?

Visa signatur

I can... but I won't

Permalänk
Medlem

HAde samma problem med routern när ja fick glocalnet
men det löste sig när ja skrev in användar uppgifter och lösen inne i routern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zupher
HAde samma problem med routern när ja fick glocalnet
men det löste sig när ja skrev in användar uppgifter och lösen inne i routern

hur kunde det funka? har ochså gjort så x antal gånger och det vill ändå inte funka!

Visa signatur

Thermaltake Armor | DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D | AMD 64 3200+ Venice @ 2.6GHz | TwinMOS SP 1024MB PC3500 BH-5 | Gainward 7800GT @ 500/1200 | 2xMaxtor 300GB SATA 16MB | NEC ND3550A | Hiper Type-R 580w

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för inställningar/konfiguration så innehåller speedtouch 510 en router den också => det kan hända att du har två routrar, vilket inte är så bra.

Du får välja mellan att antingen använda speedtouchen som router och dlinken som switch alternativt tvärtom.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

nej men speedtouchen är bara ett modem!! men hur ändrar man inställningarna då på både modemet och på routern?!
[EDIT:] det funkar nu för tillfälligt! jag bryggade bara modemet:D

Visa signatur

I can... but I won't

Permalänk

heande har rätt. den innehåller en router också !

http://www.adslguide.org.uk/hardware/reviews/2002/q4/st510v4....

Permalänk

ja det kanske det e men jag har bara en port på mitt:confused:

Visa signatur

I can... but I won't

Permalänk
Medlem

min lösning

Hade samma problem tidigare.. men hittade en lösning.

Börja med att logga in i ditt speedtouch modem, klicka på 'dhcp' gå vidare på 'dhcp server' klicka i att den ska välja 'auto dhcp'

Efter att du har gjort det så kan du logga in på din dlink, välj sedan att aktivera dhcp funktionen där men på ett annat subnät.

dvs om ditt modem delar ut adresser som är tex: 192.168.0.x så måste din dlink dela ut adresser som tex 192.168.(1).x

då kommer det att fungera..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobban_larsson
ja det kanske det e men jag har bara en port på mitt:confused:

jag har 1-ports varianten och använder den som router. Jag skulle tro att skillnaden mellan 1-port och 4-port varianten är att 4-ports varianten helt enkelt innehåller en inbyggd switch.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

men hur gör jag för att jag ska gå in på både speedtouhen och D-linken? är det nån sida??

Visa signatur

I can... but I won't

Permalänk
Medlem

för att komma in i speedtouchen (fungerar i alla fall om routern är påslagen, borde fungera annars också) skriv: speedtouch.lan eller 192.168.0.254 i en webläsare. D-link vet jag inte

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Att logga in i D-Link :
http://192.168.0.1/

Där anger du alla inloggnings uppgifter !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Beroende på vad du har för inställningar/konfiguration så innehåller speedtouch 510 en router den också => det kan hända att du har två routrar, vilket inte är så bra.

Du får välja mellan att antingen använda speedtouchen som router och dlinken som switch alternativt tvärtom.

Hur gör jag för att välja om man ska ha speedtouchen som router eller switch och likadant på dlinken da?

Permalänk
Medlem

När du bryggar modemet så fungerar inte modemets inbyggda router.
Dvs det fungerar som ett vanligt modem.

När du inte bryggar det så fungerar modemets inbyggda router, anledningen till att du bara har en port är för att det antagligen är tänkt att man bara ska ha en dator inkoplad men ändå han en routerfunktion så du inte sitter direkt ut mot internet och således har en gnutta skydd.

Det smartaste du kan göra är att köra modemets inbyggda router då det vad jag vet fungerar bättre än dlinks, det du gör då är att du först och främst loggar in på routern och stänger av DHCP funktionen.
Sen tar du kabeln som går in i routerns WAN port och sätter den i en LAN port.
Efter detta fungerar routern som en vanlig switch, sen loggar du in på modemet och slår av bryggan, då fungerar modemets router och du har bara en router i nätet för så lite strul som möjligt.

Nu har du dock förlorat en port.
Det andra valet du har är att köra som du gör nu, modemet bryggat och routern som router.

Det är helt upp till dig vad du kör.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]