Permalänk
Medlem

pwr_fan från moderkortet, vad är det?

Tror inte jag har nån sån på mitt gamla moderkort iallafall, men i manualen till A8N-E finns det visst en sån kontakt. Vad fasen ska man koppla in för fläkt där???
Är det nätaggsfläktarna eller som nuförtiden kopplas till moderkortet kanske?

Sen såg jag att det är två strömkontakter, både den 24-pinnars ATX2-kontakten, men sen även 4 separata pinnar som sitter på ett helt annat ställe. Det är alltså två strömkontakter som ska in på moderna moderkort?
Har alla nätagg från de senaste 2-3 åren det eller?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Du kan koppla in en fläkt där ja... Du kan då ändra hastigheten i speedfan tror jag.

Permalänk
Medlem

Hehe, jo att en fläkt ska sitta där misstänkte jag faktiskt, men VAD för fläkt?
Det finns ju CPU-fan och chassi-fan....men pwr-fan, vad har dom tänkt sig ska sitta där?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Möjligt att de menar en till nätagget. (om nu vissa har en sådan kabel ut.) Men det spelar ingen roll vilken du kopplar in där.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Den där 4 pins saken är extra 12V till moderkortet/processorn typ. Koppla in den om du vill.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Den där 4 pins saken är extra 12V till moderkortet/processorn typ. Koppla in den om du vill.

Jaha? :S
Så man har dels en 24-pinnars kontakt på moderkortet, där man i många fall kan skita i att koppla in de sista 4 pinnarna, och DESSUTOM så har man en helt separat 4-pinnars kontakt på andra sidan av moderkortet som också är "frivillig"???

Skumt

L0rden: Ok, då får man väl se manualen till lådan om nätagget ska ha ström från moderkortet eller inte.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

pwr_fan är till för nätaggsfläkten. kopplar du in nätaggsfläkten där kan du styra den via ett program som oftast brukar följa med moderkortet.

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Medlem

det som är menat med att namnge kontakterna är att du i vissa program kan se fläkthastigheterna så du vet vilken som är vilken

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Är det en sån här?
http://www.omnicast.net/~tmcfadden/guides/build/atx12V.jpg

En sådan krävs för att ge lite extra kräm till CPU o andra komponenter på moderkortet.
Det brukar finnas uttag för dom på moderkortet. Om du inte har det, så behövs det inte kopplas in

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Är det en sån här?
http://www.omnicast.net/~tmcfadden/guides/build/atx12V.jpg

En sådan krävs för att ge lite extra kräm till CPU o andra komponenter på moderkortet.
Det brukar finnas uttag för dom på moderkortet. Om du inte har det, så behövs det inte kopplas in

Jupp. Ser i manualen (pdf) att A8N-E som jag ska köpa har sån kontakt, men jag skulle tro att nya dyra superfina kritikerrosade Antec-lådan jag ska köpa har alla kontakter som behövs

Däremot ska tjejen köpa ett Abit NF8 nForce3 och en gammal Compucase 300W från 2003, och jag tänkte att den kanske inte har alla såna där nymodigheter i nätagget...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hehe, jo att en fläkt ska sitta där misstänkte jag faktiskt, men VAD för fläkt?
Det finns ju CPU-fan och chassi-fan....men pwr-fan, vad har dom tänkt sig ska sitta där?

Det e för RPM signalen från nätagget...

Visa signatur

System: AMD 3500+ @2409Mhz . Asus A8N SLI . Club 3D Geforce 6600GT . 1024 MB Kingmax . Raptor 74Gb + WD 160Gb . Chieftec Mesh Fulltower .
Kylning: Zalman 7000Alcu . Zalman VF700Alcu . Zalman NB47J . Zalman HDDCooler x 2 . Coolermaster 120mm x 2 . Titan 120mm x2
Mods: ChieftecBTX-Layout - Routen Yrke: Elektriker