Permalänk
Medlem

eget nätverkskort

Är det möjligt för en som aldrig har sysslat med det innan att göra en kopia av ett på marknaden redan existerandenätverkskort?

Om man te.x köper "22-1612" på clasohlson och sen en sån här..

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=20157...

Vad behöver man mer? Och vad behöver ja för kunskaper?

har ni nårra tips?

Är det sedan möjligt att kopiera grafikkort också?

Permalänk
Medlem

Du behöver ju en PCB att bygga på samt diverse motstånd och sist men inte minst, ett chip att utgå ifrån. Kanske lite knepigt.

Permalänk
Medlem

När det gäller nätverkskort kan det vara lätt att göra själv OM man har kunskaper och framförallt ekonomi.
När det gäller graffikkort så vill jag påstå att det skulle kosta multum.

Det är inte bara att plocka ihop, se bara på priser för ett apnytt graffe, 5papp, jag tror inte dom etsar det i källarn hemma hos morsan direkt.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Asså när man kollar på ett nätverkskort ser det ju inte alls särskilt avancerat ut.

Angående PCB så är det ju själva "träbiten"... Följer inte det med i paketet på clasohlsson?
Motstånd går ju att köpa på clas ohlson.

Asså jag vill inte göra detta för att tjäna pengar utan för att det skulle ha varit väldigt spännande att göra ett eget nätverkskort.

Permalänk
Medlem

går gör det ju, men det blir ju inte speciellt bra, grafikkort skulle jag säga är omöjligt

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Nej det ser inte avancerat ut, det kan jag hålla med om då vi pratar emot nätverkskort.

Men sen att det är i praktiken omöjligt att få fatt på kopior av chippen de använder är ju en annan sak, man ska programera in protkoll å skit, sen ska man göra drivrutiner osv.

Men visst, din ide är perfekt: "det skulle vara spännande att tillverka själv", det kan jag inte mer än hålla med om, det är därför datorer är så roligt, man kan "bygga" själv.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Avstängd

Du kan givetvis _inte_ bygga ett eget nätverkskort med endast en etsningssats och ett RJ-jack! Med eller utan motstånd.

Klart att man kan göra ett eget nätverkskort, men det är ju helt uteslutet som förstagångsprojekt.

För det första, att ta fram en fungerande PCB-layout är mödosamt och inget man ritar för hand.

Det är givetvis svårt att säga vad för kunskaper som trådskaparen behöver tillgodogöra sig eftersom denne inte tycks förstå att projektet som sådant är döfött. Men lite konkret är detta vad som behövs:
* Grundläggande ellära
* Mer ellära
* Grundläggande datorlära
* PCI-specifikationer
* Nätverksspecar
* CAD (eller rita på frihand och sedan fotografiskt förminska)
* Erfarenhet (kan man inte läsa sig till)
* Programmering. Lågnivå
* Mindre hybris

Sådär jag, nu slog jag sönder ytterligare en fin, naiv, idé i en oförstörd hjärna. Förlåt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Haha, denna tråd ska jag visa för min polare som tror att han kommer kunna löda grafikkort när han gått klart gymnasiet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du kan givetvis _inte_ bygga ett eget nätverksk....osv

MBY, mannen som får mig att bli skakis.
När du yttrar dig tror jag ibland att jag inte kan ett skit om någonting.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Haha, denna tråd ska jag visa för min polare som tror att han kommer kunna löda grafikkort när han gått klart gymnasiet

Löda grafikkort? Att löda ett grafikkort är inte omöjligt, bara en fråga om övning. Även rätt små ytmonterade kretsar kan en duktig montör löda. Ingen kan väl dock vara så dum att man kan "forma" ett grafikkort med lödtenn och tro att det ska kunna fungera?

Att lära sig konstruera ett grafikkort - även ett rudimentärt sådant - är emellertid något man tyvärr inte kan förvänta sig av gymnasiet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Läs på lite och skaffa en gammal burk med ISA kort. Det är inte så svårt att göra ISA kort. Nätverkskort är inget att börja med men det är inte omöjligt.

Men som sagt, det är en hel del att lära först.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

Men om jag skulle vilja försöka... Var kan man ladda ner ritningar?
Så att ja slipper att programmera egna drivrutiner!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Men om jag skulle vilja försöka... Var kan man ladda ner ritningar?
Så att ja slipper att programmera egna drivrutiner!

På vilket sätt skulle en ritning hjälpa dig att slippa skriva drivrutiner?
Lägg ner detta och lär dej från grunden som vi alla andra gjort. Som MBY skrev innan, det är många års studier innan man är på nivå för det du vill göra. Och när man väl har de kunskaperna så inser man att det inte är lönt ens för nöjes skull. Tro mej, jag har byggt allt möjligt från enkla blinkrelä till enkortsdatorer i studiesyfte. Nu kräks jag bara av att tänka på att lyfta en lödkolv på fritiden om jag inte samtidigt kan tjäna nåt på det. Sorgligt men sant.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
På vilket sätt skulle en ritning hjälpa dig att slippa skriva drivrutiner?
Lägg ner detta och lär dej från grunden som vi alla andra gjort. Som MBY skrev innan, det är många års studier innan man är på nivå för det du vill göra. Och när man väl har de kunskaperna så inser man att det inte är lönt ens för nöjes skull. Tro mej, jag har byggt allt möjligt från enkla blinkrelä till enkortsdatorer i studiesyfte. Nu kräks jag bara av att tänka på att lyfta en lödkolv på fritiden om jag inte samtidigt kan tjäna nåt på det. Sorgligt men sant.

Asså jag menar en ritning på ett befintligt kort.. eftersom då bör det ju finnas drivrutiner redan!!

Permalänk
Medlem

Jag tror att om du ska lyckas med att göra ett nätverkskort har du nog kunskaperna redan, den här tråden visar på att du inte har det vilket betyder att du aldrig kommer kunna ladda ner någon ritning och bygga med clas ohlson motstånd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Jag tror att om du ska lyckas med att göra ett nätverkskort har du nog kunskaperna redan, den här tråden visar på att du inte har det vilket betyder att du aldrig kommer kunna ladda ner någon ritning och bygga med clas ohlson motstånd

Ja vet att ja inte har några kunskaper om det men kortet ser så jävla lätt ut att kopiera!
Det ända ja inte fattar hur man ska få tag på är chippen om ja ska göra en exakt kopia av mitt kort!

Permalänk
Medlem

Jag hade ju inte köpt mig ett etskit, satt mig ner med penna och papper och börjat designa ett nätverkskort.

Börja med något enkelt, typ några LED:s på en pcb som du kan reglera blinkhastigheten med en potentiometer... eller en pcb kopplad till parallellporten och en LCD. Börja enkelt, bygg upp en färdighet.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Då tillverkaren som gjort kortet antingen har designat kretsen själv och då inte säljer det enskillt eller köpt några hundra tusen exemplar av det och då fått ordentlig mängdrabatt skulle nog det billigaste och enklaste sättet vara att köpa ett billigt nätverkskort och löda av komponenten i fråga.

man kan ju köpa ett gigabit-kort för <200 kronor idag.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Löda grafikkort? Att löda ett grafikkort är inte omöjligt, bara en fråga om övning. Även rätt små ytmonterade kretsar kan en duktig montör löda. Ingen kan väl dock vara så dum att man kan "forma" ett grafikkort med lödtenn och tro att det ska kunna fungera?

Att lära sig konstruera ett grafikkort - även ett rudimentärt sådant - är emellertid något man tyvärr inte kan förvänta sig av gymnasiet.

Självklart menade jag att han utifrån en PCB skulle kunna etsa alla kretsar samt ytmontera alla puttinuttiga kretsar som finns. Han är dessutom ingen duktig lödare.

Permalänk
Avstängd

Men snälla waggie, är du ett troll eller tror du verkligen att man börjar med att "kopiera" ett CAD-designat och maskintillverkat kort? Även om du mot förmodan skulle lyckas, vad hade du lärt dig av det? Inte ett smack. Genom att söka på kretsens modellnummer hade du hittat en leverantör. Med hjälp av en penna hade du kopierat en layout (har du ens tänkt på att kortet, rent teoretiskt, kan ha fler ledningssidor än fram- och baksida?), och sen då? Fram med lödkolven och drivrutinerna. Vad har du lärt dig hittills? Och, sedan, när ditt kort inte fungerar utan i stället bränner sönder något på din dator, vad har du lärt dig då? En läxa kanske, men knappast något om datorer och elektronik.

Apskaft: Taget. Puhh, blev nästan rädd där.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Korsordsguru

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Tja, det är väl bara att sätta igång nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade säkert varit jätteroligt att göra ett eget NIC men seriöst,
tiden och pengarna man får lägga ner på det för att få ut något
som man kan köpa för ~300kr är verkligen inte värd det..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paran0id
Hade säkert varit jätteroligt att göra ett eget NIC men seriöst,
tiden och pengarna man får lägga ner på det för att få ut något
som man kan köpa för ~300kr är verkligen inte värd det..

Jag är berredd att satsa både tiden och pengarna! Jag e en liten fjortis i sina bästa år och kommer inte ge sig..

Permalänk

Waggie hur är dina lödkunskaper? Utan bra sådanna så är det bara att ge upp eller att börja träna. Kan sjäcl löda och är ganska bra på det. Men jag kan hli bättre på det. Jag har ängnat två läsårs terminer på det samt lite på fritiden. Som slutarbete så lödde jag två olika likriktare. En halvågslikriktare och en helvågslikriktare. Som nästa projekt ska jag nog fixa en grafisk display till burken. Men som dom andra har sägt hur mycket fjortis aktig du än är så är det antingen bara att börja leta alla nummer som finns på komponenterna på ditt nic och skaffa dom, mm. Men börja i en mindre skala och gå uppåt...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Här kan du köpa en komplett komponentsats med allt du behöver för 75 spänn.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NICPCI100

Köp en 10-20 satser för det lär du behöva för att träna på.

Sen är det bara att löda av komponenterna, kopiera kreskortslaminatet,
löda tillbaka komponenterna, och prova i en dator som du inte är rädd om.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammer52
Här kan du köpa en komplett komponentsats med allt du behöver för 75 spänn.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NICPCI100

Köp en 10-20 satser för det lär du behöva för att träna på.

Sen är det bara att löda av komponenterna, kopiera kreskortslaminatet,
löda tillbaka komponenterna, och prova i en dator som du inte är rädd om.

Lycka till

När jag ska löda av komponenterna så löder ja på piggarnas sån "klump" på baksidan och drar sen loss komponenten när de blivit tillräckligt mjuka va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
När jag ska löda av komponenterna så löder ja på piggarnas sån "klump" på baksidan och drar sen loss komponenten när de blivit tillräckligt mjuka va?

Kan gå det med....., annars blir det lättare om du köper en sån här
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammer52
Kan gå det med....., annars blir det lättare om du köper en sån här
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Lycka till

Hur gör man med en tennsug? Värmer jag klumpen och håller sen den över piggen och trycker på en knapp osså sugs klumpen bort? Hur förhindrar jag att piggen hänger med? För den ska väl inte med? Eller är piggen av ett annat material som inte smälter av en löd?

Permalänk

Om du inte vet huruvida "piggen" smälter av lödkolven eller inte så tar du nog dig vatten över huvudet.

Visa signatur

11. Thou shall obey Da mighty Swing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Xerxes
Om du inte vet huruvida "piggen" smälter av lödkolven eller inte så tar du nog dig vatten över huvudet.

Asså den borde ju inte smälta men man vet aldrig.. lika bra o fråga..Vilket material e den av då?