Permalänk

Hög cpu temp!

System:

CPU = 3,6 intel p4
moderkort = Abit uguru ag8

idle temp ~ 45º C
load temp ~ antagligen över 85 eftersom den piper å kör autoshutdown. som den är inställd på.

har testat uppdaterat bios men ingen lycka ..

FAN RPM ligger på runt 2000 , e inte de lite lågt?

plz help snabbt

Permalänk
Medlem

kylpasta på prollen? vad har du för kylare? en polare har en p4,, han måste ha en monster kylare för att den skall vara under 50 grader!...

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk

kladdat rätt ordentligt me pasta ... standard kylare , den man fick me med processorn ... känns som den inte vill öka fan speed till över 2280 RPM , testat allt , men den vill inte :S

när jag tittar temp så ligger den rätt stadigt, men så fort jag drar igång nått krävande flyger tempen upp direkt.
exempelvis 3dmark03. temp runt 45, klarar första testet och sedan dras den av av autoshutdown, antagligen eftersom tempen dragit över 85grader ;/ galna tempväxlingar på nolltid :s

Permalänk
Medlem

kanse för mkt pasta!... ska bara ha en liten klick..

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

Det ska vara så tunt som möjligt med pasta.
Kylpastan ska jämna till de repor och ojämnheter som finns på kontaktytorna.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Det ska varea ett så tunt ager att man nästan ser igenom...

Permalänk

det är inte för mkt , men känns som att fläkten inte går på högvarv , nån som har nått tips? kylflänsen känns inte så varm heller , =S

Permalänk

Köp ny cpukylare...

Permalänk

byt fläkt ohc testa med nån som har nåt liknande..

innan du går och köper nåt så kanske de inte är det som är felet
du har inte klockat ???
ändrat "vcore "? eller dylikt ?

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Är du säker på att kylaren ligger an mot CPU:n som den ska? Om det är originalkylaren du har monterat, den med "pushpins" (eller vad de kallas) så kan det hända att kylaren ligger på lite snett. Kan vara svårt att få nedtryckt "pushpinsen" lika mycket runt om. Testa att montera om den.

Annars köp en ny bättre CPU kylare, en Zalman 7700Cu är ett tips!

EDIT: Din idle temp tycker jag verkar ganska normal dock... Men det spelar ju ingen större roll då load tempen ligger där den ligger.

Visa signatur

Hiper Type R 580W Modular, Abit AG8 i915P SATA Raid, P4 530 Prescott 3.0GHz @ 3.34GHz Socket775, 2048 MB PC3200/DDR400, ATI Radeon Club-3D X800xt 256MB (520/540) ViVo, Maxtor 200GB, WD Raptor 74GB, NEC ND-3500 DL, 3.5" floppy, Zalman CNPS7700-Cu, Zalman VF700-CU.

Permalänk

De går skitvarmt, hur mycket är den klockad och vilken vcore? Har du bra chassiventilation? Sen är ju Abitkorten kända för att visa hög temp. Bästa lösningen för en Intel är att kyla med annat än luft.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

antar att du har prescott.

Jag har Northwood 3.2ghz @ 3.5ghz idle temp runt 43-45 och load lite över 60 och då har jag zalman - 7000alcu orginal kylaren är ju inte så mkt att hurra för :P. Så mitt råd skaffa en annan kylare en zalman tex mkt nöjd med min.

Visa signatur

Relationships come and go, Epics are soulbound.