Program som tar skärmdumpar i större format än vad som visas på skärmen

Permalänk
Medlem

Program som tar skärmdumpar i större format än vad som visas på skärmen

Har varit hos fotografen och plåtat lite produkter, vara en laptop med mjukvara ingår. För att slutföra det hela behövs en skärmdump, men inte i småttiga 1280x1024 eller så, utan helst i mycket större format.
En stor skärmdump kan sedan klistras in i det höglösta fotografiet, utan att det vid tryck ser ut som om den har mycket mindre upplösning.

Själva fotograferingen med all belysning och blixtar gjorde ju såklart skärmen helt svart, men enligt fotografen finns det program som kan skapa skärmdumpar i mycket större format än det som visas på skärmen. Han vet bara program till mac men till pc då, vad kan man använda då? Eller tänker jag (och han) fel, går det att välja i t ex photoshop att jag vill ha mycket högre dpi bara, så blir det ok ändå?

Tack!

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl bara att ta en vanlig screenshot och förstora upp bilden i ett bildhanteringsprogram?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

>jag vill ha mycket högre dpi bara
http://www.megapixeln.net/skarm.php

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Går inte det att ändra i photoshop t.ex?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hörru Gurk!

Jag ska trycka, inte visa på skärmen, så dpi spelar ju roll.

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

Re: Hörru Gurk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_bd
Jag ska trycka, inte visa på skärmen, så dpi spelar ju roll.

Precis, så varför prata om upplösning när det har noll med DPI att göra.

(DPI = Dots Per Inch och det är hur tätt prickarna maskinen som gör utskriften lägger dom. Jämför med det tydliga exemplet att skriva ut en bild som är 100*150 pixlar på ett A3 ark... skrivaren gör ju likförbaskat exempelvis 300 DPI)

Läs verkligen länken jag gav dig.

Lägger du bilden i det högupplösta fotot, drar ut skärmdumpen så interpoleras det rätt. Antingen att du först gör det med ett bildredigeringsprogram och sedan klipper in den eller att du gör det tillsammans med det fotografiet, resultatet är detsamma. För att få en korrekt högupplöst skärmdump behövs en hög upplösning, så enkelt är det.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Hej

Kul att Ni hittat till megapixeln.

Något program som tar större skärmdumpar än din skärms upplösning finns inte vad jag vet till PC.
Hur som helst om det skulle ha funnits, så måste det programmet interpolera bilden i alla fall.

Om du behöver förstora den inklistrade bilden för att passa in i din högupplösta bild, så måste du öka storleken på den inklistrade bilden. Dvs antalet pixlar i bredd och höjd. Detta märker du ju själv, när du skall klistra in din skärmdump i den högupplösta bilden.

Om du bara ökar dpi i bilden så kommer den att skrivas ut i bättre kvalite, men bli mindre.

Jag hoppas att jag förstått dig rätt att du vill klistra in ett innehåll i din svarta skärm, på den högupplösta bilden.

/Janne @ megapixeln