Permalänk

Dags att uppdatera Överklocknings F.A.Q.

Hej, jag likt många står inför min första överklockning. De som gjort de förut tycker kanske det är lätt, men de kan inte hyckla och påstå att det är klart som korvspat efter man läst Överklocknings FAQen här på sweclockers. Jag själv har läst den ordentligt enligt egen utsago, men det är fortfarande luddigt, jag har då försökt få hjälp på de saker som varit oklara, genom att skapa nya trådar, vissa har varit väldigt hjälpsamma och försökt förklara, men det är så mycket som måste förklaras. Samtidigt ser jag hela tiden hur andra överklocknigsnoobs desperat skapar egna trådar i sorten "HJÄLP överklockning" etc... någon snubbe som kan konsten att överklocka svarar ganska självgott (men även ibland berättigat) "läs FAQ, pucko", den desperata nooben ifråga, försöker läsa FAQ igen, men sitter fortfarande som ett frågetecken.

Enligt mig är detta ett problem, som inte är speciellt svårt att lösa, jag tycker att överklockings FAQen borde uppdateras! (jag trodde t.ex. att jag var tvungen att låsa upp bryggorna på min AMD 64 3500+ Winchester efter att jag hade läst FAQen)

Men främst så måste FAQen FÖRTYDLIGAS! Den måste vara mer pedagogisk. Självklart säger jag inte att jag är lämplig för detta jobb, eftersom jag själv är total noob på ämnet, men jag hjälper glädjeligen till med att se till så att den blir pedagogisk.
Ett ex. det är INTE pedagogiskt att rubriken
"Hur låser man upp min AMD processor? " är den 4:e rubriken i FAQen, då man inte behöver göra detta i dag? Är det inte så, hoppas jag inte fått detta om bakfoten nu... rubriken "Hur låser man upp min AMD processor? " kanske inte borde vara med alls, eller så kan den stå under en huvudrubrik "Överklockning och dess historik" eller dylikt.

rubriken "Hastigheter på Athlon XP CPUn:" är även FULLKOMLIGT out-of-date.

Det står även inget (så vitt jag kan se) om Låsning av PCI. jag tycker man borde skriva varför man gör detta. Men även exakt HUR man gör detta om man har det moderkortet , och så en lista över hur man gör för de 10 vanligaste moderkortet, med de senaste drivrutinerna, och en länk för de lata som inte orkar leta efter drivrutinerna själva.

Jag tycker även att man borde skriva vid vilka tillfällen man skall öka Vcore på sin CPU. Lite generellt för Intel och lite generellt för AMD, eller om man orkar, en list med de vanligaste CPUerna, hur man gör detta...

Om denna tanke på en förbättrad FAQ, anses som en bra idé av erm så kan vi ju diskutera lite precisare hur den skulle vara uppbyggd.

MEN jag tror att vi skulle kunna minska antalet trådar ang. överklockning med 100 i veckan, minst. Dessutom tror jag att fler personer skulle våga sig på att överklocka, och att deras resultat skulle förbättras/antelet förstörda komponenter skulle minska

MvH Alex/Redrum_237

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk

Håller med dig till 100%
Sitter i samma sits, ska klocka min dator och det jag fått göra hittils är att ta kontakt med folk på forumet som verkar kunniga (tack till Thomas)
Men det är som du säger, även efter att man läst flertalet trådar så känns allting luddigt, och startar man en tråd för att få svar på det man vill, så blir den antingen låst för att man ska läsa just FAQ:en, eller så får svar som liknar "läs faq ffs", alternativt folk som faktiskt vill hjälpa, men när dom börjar snacka så blir det rena grekiskan för en annan!

Hoppas på en uppdatering av FAQ:en inom kort!

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

FAQ ska innehålla både nya socket 775 för Pentium 4/Mobile och Alla nya Amd X 2 dual core processorer... tycker jag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Jag känner också att FAQ'en är väldigt out-of-date och inte särskilt pedagogisk. En uppdatering skulle vara oerhört uppskattad!

Permalänk

Jag känner också att FAQ'en är väldigt out-of-date och inte särskilt pedagogisk. En uppdatering skulle vara oerhört uppskattad!

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
Jag känner också att FAQ'en är väldigt out-of-date och inte särskilt pedagogisk. En uppdatering skulle vara oerhört uppskattad!

Ehh.. Ok.

Permalänk
Hedersmedlem

Röstade ja innan jag läste inlägget
Skulle kunna tänka mig att hjälpa till en del, främst på AMD-sidan då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Överväldigande majoritet för ja, 100% faktiskt! Det kan bara betyda en sak, sätt igång och jobba! Själv ska jag vila lite.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Nu är det inte 100% längre Nej men seriöst det vore faktiskt bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känner att den bör både utökas och förändras. Dessutom slår jag ett slag för att "kylings - FAQ" borde monteras ner och ersättas med Lyftkylings - FAQ. Oskar000 hur går det? Du sade ju att du var på gång, för ett halvår sedan eller något sånt.

Edit: Dessutom har det väl hänt lite på de 2,5 ÅR som har gått sedan den senaste uppdateringen av FAQ.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Jag hjälper också till om det behövs. Med AMD delen då eftersom jag inte haft Intel på många år.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

kul att jag inte var den enda som kände detta behov. Som sagt, utan att vilja låta självgod, men folk påstår att jag kan vara rätt så pedagogisk, så jag hjälper gärna till med den biten! Passar väldigt bra eftersom jag själv är nybörjare, så kan jag (plus andra förståss!) avgöra om FAQen blivit lättförstårlig eller inte!

Har vi ngt intelproffs här?? Någon som vågar komma med lite konkreta förslag, när man skall slänga ihop denna FAQ?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

hmmm undra vad det är för en typ som röstat nej
66 - ja
1 - nej <--- hoppas du klickade fel

men jag kan hålla med om att faquen är väldigt dålig.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

jag skulle upskatta en ny öveklocknings FAQ så in i norden.
bara för att jag inte kunde få hjälp med hur jag skulle klocka en A64 3000+ så blir det en 3700+ så jag är på den säkra sidan å inte behöver överklocka.

ett förslag är att ni gör en
enskild Pentium överklocknings FAQ
och en enskild AMD överklocnings FAQ så slipper det bli så förvirrande å blandat
och gärna att ni beskriver t.ex vcore. timings. HTT. multiplyer. etc va dem innebär å vad det ger för effecter i en dator ..

jag håller tummarna för en ny och förbättrad FAQ
/likk

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
hmmm undra vad det är för en typ som röstat nej
66 - ja
1 - nej <--- hoppas du klickade fel

Det var killen som är ansvarig för att uppdatera FAQ som röstade nej.

Permalänk

haha fan 3 st har röstat nej >_< aja spela roll, hoppas fler personer röstar, så att det blir en stor sak av det hela, jag menar så att det verkligen blir av, för det behövs verkligen!

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de flesta som skriver i denna tråd är medvetna om att detta ÄR ett forum där det är människor som ni och jag som står för förändringarna. Det här är ingen statlig instans som man kan stämma eller frånta bestämmanderätt om något som sagts här på forumet är felaktigt.
Jag skulle med berått mod kunna säga "Man får ju helt klart ut mer av processorerna om man lägger dem i mikrovågsugnen på hög effekt i några minuter innan man klockar." och allt ni som läser det kan göra är att tänka "Har han rätt eller inte? Ska jag göra som han eller hon föreslår?"
Om den frågan får er att slita håret av förvirring och villrådighet, råder jag er att göra precis vad ni skulle göra vad ni än hade för problem: skaffa er mer kött på benen och fatta sedan ett beslut! Det gör ni lättast genom att söka vidare på internet efter en artikel där de säger:

1. likadant som personen på SweC:s forum
2. inte likadant som personen på SweC:s forum

Om ni hittar fler artiklar eller forumposter av typ 2 än av typ 1, bör ni inte göra som SweC:aren föreslog, capisce?

Någon nämnde att det ska finnas en "ansvarig för uppdatering av FAQ". Jag förstod att det i sammanhanget var skämtsamt uttryckt, men det är säkert många av er som tror att det verkligen ska gå till på det viset.
Vad som i själva verket har hänt är att någon (i det här fallet en med det tilltalande namnet Rektum) tagit sig tid att försöka förklara något som många har svårt att förstå sig på. Bara det i sig är en mycket hedervärd insats. Det han får se när han läser denna tråd är hur bristfällig och opedagogisk FAQ:en är! Det är inte acceptabelt för fem öre.
Var och en av er har möjlighet att skaffa er den information ni behöver för att utforma era drömmars överklocknings-FAQ. Vi lever faktiskt i ett informationssamhälle.

Apropå tillskansandet av information kan man även nämna hur människor knallar in på det här forumet och postar intetsägande trådar i stil med "Jag har en data. Jag vill klocka. Hur gör jag?". De flesta som har varit på det här forumet ett tag har nått den punkt där man inte längre skrattar, utan gråter åt sådana här inlägg, ett faktum som till viss del kan förklara deras ovilja att hjälpa Newbie nr 7361 när han kommer med ovanstående tråd. Ett råd till newbie nr 7361: "gör om, gör rätt" och med "gör rätt" menar jag givetvis "läs på lite".

Alla är vi barn i början, men mig veterligen for jag inte som en liten parvel från forum till forum och ställde högst grundläggande frågor för att lära mig det jag kan idag. Jag letade på egen hand och läste mig till vad jag ville veta. Den absolut sista utvägen om jag inte hittade svaret nånstans blev att fråga på något datorrelaterat forum. All heder åt dem (främst Thomas och redrum_237 i denna tråd alltså) som erbjuder sig att hjälpa till med tillverkningen av en ny FAQ

För att inte göra så att hela inlägget ska framstå som att jag pustar och frustar sönder alla närvarandes hus, så är jag lite hjälpsam och lägger upp en länk där man kan läsa mkt bra saker kring överklockning av Athlon64-processorer. http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=12960

Permalänk

jag föreslår att istället för att skriva en massa nytt så räcker det egentligen att samla ihop länkar till sidor som redan har förklarat det mesta... varför uppfinna hjulet igen? här kommer jag med förslag...

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Guides/a64ochowto/
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Guides/athlon64oc/...

http://forums.majorgeeks.com/showthread.php?t=52812
http://users.erols.com/chare/elec.htm

http://www.extremeoverclocking.com/articles/guides/DDR_OC_Gui...

visst man får ju inte direkta svar på sina frågor... men man kan inte få allt gratis... sidorna förklarar dock det mesta...
... om ngn har tid och lust skulle man rätt snabbt kunna sammanfattta samt översätta dessa...

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

Finns hur många guider som helst på nätet. Bara leta lite så hittar du. Som Dragon_strike säger. Varför uppfinna hjulet två gånger?

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Hedersmedlem

Därför att folk är lata och vill ha en lättnavigerad FAQ som uppdateras samt är skriven på svenska

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Då får de gå i skolan och lära sig engelska istället för att hänga på forum, vetja.

Lägger till denna fina länk:
http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=151373

Permalänk
Medlem

Mmm exakt.. de som inte kan engelska ska heller inte hålla på och leka i bioset. De mesta där är ändå på engelska.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Hedersmedlem

Den där guiden gillar jag inte alls... Detta t ex:

Citat:

CPU Voltage
Most A64s have a default voltage of 1.4v to 1.6V. A64s are extremely efficient and usually can only take about 1.7v before they just start producing excess heat. I've run my Mobile up to 1.9v but found it did NOT help my overclocks and simply caused the CPU to produce enormous amounts of heat. These are NOT XP-M chips! While I doubt that running voltages between 1.75 and 1.9 will cause any permanent damage, it certainly has not shown to be beneficial in any tests I’ve seen so far.

HTT Multiplier
Most AMD Motherboards are designed to handle an 800-1000 MHz Hyper Transport bus. Factory Default on Most CPUs is 800 MHz (A 4X Multiplier) this is a Critical part of Overclocking an A64 to the Max. Pushing the HyperTransport past 1Ghz can cause all kinds of system instability that is commonly misconceived as "I maxed out my CPU" or "My Ram is holding me back"

De borde verkligen skilja på S754 och olika kärnor när de skriver sån här info, tycker man.
"While I doubt that running voltages between 1.75 and 1.9 will cause any permanent damage ..." jovisst, en venice på 1.9v lär inte leva länge, speciellt inte luftkylt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Den här är bra...
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=795444

Problemet är att somliga inte har tålamod nog att läsa på innan de försöker sig på nya saker. Det borde finnas nån spärr som gör att newbies inte kan skapa nya trådar. Ungefär i stil med att nyregistrerade konton inte aktiveras förrän efter 10 dagar, och så får de bara skapa en tråd för vart tionde inlägg. Alltså som att dubbelpostning inte är möjligt, borde inte trådskapande vara helt fritt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Den där guiden gillar jag inte alls... Detta t ex:

De borde verkligen skilja på S754 och olika kärnor när de skriver sån här info, tycker man.
"While I doubt that running voltages between 1.75 and 1.9 will cause any permanent damage ..." jovisst, en venice på 1.9v lär inte leva länge, speciellt inte luftkylt.

det kan hända att det inte stämmer på en venice men han säger inte heller att det gör det... MOST A64s have a default voltage of 1.4v to 1.6V...

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Därför att folk är lata och vill ha en lättnavigerad FAQ som uppdateras samt är skriven på svenska

Thomas slog pretty much huvudet på spiken. Cmec och ettis, jag förstår vad ni menar med "uppfinna hjulet", men jag håller inte riktigt med er, jag tycker inte att någon (på svenska iaf) riktigt har gjort det än. Den Perfekta Överklocknings Guiden - för dig som inte vet ett skit men vill få ett bra överklockningsresultat

Ang. språkdelen, jag tror de flesta här är tillräckligt bra på engelska för att förstå innebärden, men om jag skall uttrycka mig så här: jag tror inte att det gynnar förståelsen för hur man ska gå till väga vid överklocka, om FAQen är på engelska. Dessutom finns det folk som inte har samma språkbegåvning som du och jag Cmec.

Eventuellt,så skulle jag kunna översätta, och sammanställa allt, och sen så får folk rätta till det som är fel. Men just nu har jag lite fullt upp så det skulle bli lite senare isf.

Edit: Tack för länkarna Dragon_Strike, Cmec och Entrecote, jag skall läsa dem när jag har tid.

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
Den Perfekta Överklocknings Guiden - för dig som inte vet ett skit men vill få ett bra överklockningsresultat

går det ens att göra en perfekt överklocknings guide.. och även om det går är det ens lönt?... tekniken utvecklas så snabbt att när man är klar med guiden så kommer nästa processor typ...

om det nu inte ska vara en perfekt guide som är speciellt inriktad på en viss cpu med viss kärna så finns det gått om guider redan som är så gått som perfekta... och eftersom det finns flera så kompleterar de varandra rätt bra... kräver lite läsning men man får jobba för kunskap

jag tycker att dessa länkerna ger tillräckligt info även för en total nybörjare... och jag tror också det är så de flesta har lärt oss...

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

vi borde lägga upp de där länkarna i nuvarnade f.a.q. ifall ingen skriver en ny.

Permalänk

och vi borde ta bort lite föråldrad info från faqen så den blir mer lättläst och mer förståelig...

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_Strike
det kan hända att det inte stämmer på en venice men han säger inte heller att det gör det... MOST A64s have a default voltage of 1.4v to 1.6V...

Jovisst, men det var främst den andra delen jag reagerade på. 1.9v är för mycket för både äldre (130nm) och nyare A64.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200