Hemmatillverkade hårddiskvattenblock [bilder]

Permalänk
Medlem

Hemmatillverkade hårddiskvattenblock [bilder]

Jag ville få ner temperaturen på mina hårddiskar och få dessa tystare. När jag började med projektet så hade jag två stycken Western Digital SE (80GiB, 8MiB cache), vilka låter en hel del. Om temperaturen gick ner, så skulle jag kunna ljudisolera mer effektivt än tidigare. Valet föll då på att tillverka vattenblock för hårddiskarna.

Jag hade först tänkt göra en sandwitchmodell, med en disk på varje och ett block i mitten. Detta skulle kanske ge bättre temperatur, men se konstigt ut då en disk sitter upp och ner. Och även resultera i svårighet att få kontakt mellan block och disk (WD:s kant runt ovandelen på disken, till exempel). Så valet föll till slut på att kyla från sidan.

Ursprungsmodellen var menad att kyla tre stycken diskar, men efter övervägande kom jag fram till att jag aldrig kommer köra mer än två diskar i burken (resten körs i extern kabinett eller filserver), så det hade varit onödigt. Att gå ner från tre till två diskar gav också möjlighet att ljudisolera bättre.

Två vattenblock (en för varje sida) för att kyla två stycken diskar, monteringsklara för att passa i två stycken 5.25"-platser.

Nog snackat, bilder!

Kapade ut två lämpliga bitar ur ett stort stycke aluminium inköpt på skroten. Resultatet efter urkapning samt svarvning:

Upp i pelarborren, borra kanaler, fästpunkter och gänga gängor. Bilden visar en temporär mässingplugg, som senare tigsvetsades igen:

När allt var klart i stora drag, så var det dags att plana ner blocken (slog sig någon mm efter svetsningen), och täta nipplarna med tvåkompepoxy. Det slutgiltliga resultetet blev som följer:

Jag valde att stanna efter 320papper, eftersom jag vill behålla den reptålighet (nu tål den ju inte repor bättre, men dom syns inte lika tydligt ) som en grövre yta ger. Hellre borstad yta, än blank yta med repor.

Nu bytte jag ut Western Digitaldiskarna mot en Seagate 7200.8 S-ATA istället, dels för utökat utrymme, men också för en mysigare ljudbild.

Så, vad tycks? Åsikter, frågor, destruktiv kritik?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser fint ut. Hur mycket sänkte du temperaturen med egentligen??

Permalänk
Medlem

Mycket härligt arbete, önskar att jag oxå hade vattenkylt system så jag skulle kunna ha någon form av kylning för mina diskar, tillochmed racket dom sitter i är ju varmt.

Kanske blir nåsta gång det

Kutgw

// O

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

Fint bygge, men vill ha temps innan och efter.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Tycker det ser fint ut. Hur mycket sänkte du temperaturen med egentligen??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Fint bygge, men vill ha temps innan och efter.

Missade helt den punkten
Eftersom den disken som sitter i nu inte har körts luftkyld kan jag inte svara på frågan "Hur mycket sänkte du temperaturen med?". Jag kan dock säga att mina andra Seagate 7200.7 IDE låg på ca 50°C när dom satt inne i burken. Disken som sitter i vattenkylningen håller nu 34°C. Notera att temperaturerna är uppmätta med diskarnas egna sensorer. Temperaturen går säkert att pressa ner ytterligare om jag tar bort all ljudisolering (2cm armaflex), men det vill jag inte :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Är inte epoxi vattenlösligt?

TIG-svetsade du själv, går det bra att fylla ut hål när man TIG-svetsar? Har du några bilder på hur det ser ut där du svetsade.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Kan man få bilder på de "in action"?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Är inte epoxi vattenlösligt?

Knappast. Epoxy är ett tvåkomponent lim som inte torkar, det brinner/härdar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Man brukar ha epoxy på surfingbrädor utanpå frigoliten.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Är inte epoxi vattenlösligt?

TIG-svetsade du själv, går det bra att fylla ut hål när man TIG-svetsar? Har du några bilder på hur det ser ut där du svetsade.

Det kanske är silikon du tänker på?

Nej, det var inte jag som svetsade. Ja, tydligen gick det riktigt bra, jag var lite rädd att hela härligheten skulle smälta ihop, men det gjorde det inte alls. Svetsningen syns inte på några bilder jag tagit, det enda man ser är en viss nyansskillnad i materialet om man tittar på nära håll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Kan man få bilder på de "in action"?

Ja, det kommer hade jag tänkt.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Vanligt epoxy är inte vattenlösligt men kan dock fälla ut kemikalier i vattnet det är i kontakt med. Inte för det har nån större betydelse i ett vattenkylningssystem men om man ska täta vatten som kommer drickas ska man fixa så finns det speciellt epoxy för det.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Man brukar ha epoxy på surfingbrädor utanpå frigoliten.

Inte riktigt samma epoxi. Vissa epoxilim påverkas av att ligga ständigt under vatten.

OnT: Svarvning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
OnT: Svarvning?

Fräsning menar han nog..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde

OnT: Svarvning?

Svarvning. Samma typ av maskin som man tillverkar brännsbollsträn och skålar med i träslöjden i grundskolan

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Inte riktigt samma epoxi. Vissa epoxilim påverkas av att ligga ständigt under vatten.

OnT: Svarvning?

Jasådå, ja jag är inte insatt så jag ska inte säga nåt om den sortens härdplast.

Btw just angående surfingbräda så var det en kompis som gjorde en egen förra året.
När han då använde epoxit så hade han reglementsenlig heltäckande klädsel och andningsskydd förutom en liten kort stund då han blev tvärtvungen att att plasta lite mer, då hade han T-shirt på sig så armarna var exponerade men inget annat.
En kvart höll han på. Senare på kvällen vid urinerande stank det tydligen epoxy ur toastolen.
Härlig grej det där.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk

Blev riktigt snyggt det där, funderar på att fixa nått liknande själv.

Permalänk
Medlem

mycket nice.
Vart grymt snyggt med den lite grövre ytan!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Mina diskar ligger runt 35-37 med luft och 7v

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Snyggt! men det är vell inte bar att ha aluminium och koppar i samma system? det lär väll oxidera?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Svarvning. Samma typ av maskin som man tillverkar brännsbollsträn och skålar med i träslöjden i grundskolan

Jo, men det är ganska svårt att svarva block i min värld. Har kört både en del metallsvarvning och fräsning, slipning i mina dagar.

Permalänk
Medlem

Korrosion? :/

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Mina diskar ligger runt 35-37 med luft och 7v

Min 40gb's seagate ligger på 30-33 grader med luft + 7v ;D
Å andra sidan har jag ingen ljuddämpning i min låda..

Visa signatur

Datamaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Mina diskar ligger runt 35-37 med luft och 7v

Hehe. Ja, utan isolering hade det ju inte varit någon nytta överhuvudtaget. Men det är alltid kul att vattenkyla så mycket som det går. Ju mindre antal fläktar, desto bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jo, men det är ganska svårt att svarva block i min värld. Har kört både en del metallsvarvning och fräsning, slipning i mina dagar.

Ja, kanaler är inget jag skulle försöka mig på i en svarv. Men att få blocken till rätt storlek efter att kapat dem med kapmaskin var den perfekt till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Korrosion? :/

-k0nsl

Ptja, lite galvaniska strömmar kan man säkert räkna med... men det är inget som oroar mig, än.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fylgie
Min 40gb's seagate ligger på 30-33 grader med luft + 7v ;D
Å andra sidan har jag ingen ljuddämpning i min låda..

är väl en stor skillnad på en 40gb och en 120gb;)

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

När kommer bilderna?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Avstängd

snyggt.. finns det plats över för gummiupphängning, eller är de 5.25" som de är? man har ju hört att 7200.8 sATA veberar på rätt bra (kör samsung själv av den anledningen)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
snyggt.. finns det plats över för gummiupphängning, eller är de 5.25" som de är? man har ju hört att 7200.8 sATA veberar på rätt bra (kör samsung själv av den anledningen)

Blocken är 20mm tjocka, så det blir (när man sätter en disk imellan) ca 5mm över. Så jag har en gummibit på varje sida som tar upp eventuella vibrationer. Jag kan inte säga att 7200.8 s-ata vibrerar mer än andra diskar, men den knorrar lite vid läs/skrivning. Inget som man märker om man kör med stängt chassi dock.

Visa signatur

Nej är också service.