Kopiering av spel, vad har det lett till?

Permalänk
Medlem

Kopiering av spel, vad har det lett till?

Allvarligt talat, om ingen betalar för spelen så dör ju spelindustrin till slut. Visst, företagen säljer som aldrig förr, men nu till trådens tankeställare:
Ponera att piratkopieringen gjorts omöjlig redan på C-64:ans tid. Hur hade det sett ut idag?

Personligen tror jag att Amigan inte hade dött, inte heller Atari. Små företag hade kunnat försörja sig på allvar, och MS hade förmodligen inte dominerat idag. "PC" som vi ser det idag, hade förmodligen haft flera konkurrenter än Apples Macintosh.

Inte heller EA, (för att ta ett exempel) hade köpt upp alla de små, men innovativa spelföretagen. De hade haft ekonomi att stå på egen fot. Vi hade haft ett mycket större utbud och dessutom hade priserna vart lägre, då kartellbildning mellan så många bolag hade vart omöjlig. Nu påstår jag inte att dom stora bolagen gått ihop, bara att uppstickare inte av egen kraft kan sänka prisbilden.

Jag tror att företag som dessa kanske hade levt vidare idag om ingen hade börjat med kopiering:

Commodore
Atari
Amiga

Alla hade sina favorit-spelutvecklare, men ändå så kopierade man spelen. Sen måste ju ledningen prioritera rätt, så ett företag kan ju gå ner av andra orsaker än ekonomi, men det får höra till undantagen...

Ett annat scenario, om vi hade piratkopierat spelen i ännu större utsträckning, tror ni att det hade funnits nån spelmarknad alls idag då?

Det kanske inte ens hade funnits hårdvara för privatpersoner, då ett stort moment 22 skulle tagit död på utvecklingen.

Vi hade iallafall inte haft några konsoler att röja på. Men hursomhelst, för att återgå till ämnet, så tror jag att vi idag ser en spelmarknad som är resterna av det piratkopieringen orsakat. Endast spel som lockar en stor massa ger företagen tillbaka pengar av de svenssons som ännu betalar för sina spel. Men om vi alla hade betalat för oss hade dagens utbud och prissättning varit annorlunda.

Visst kan man tycka att man inte har råd med alla spel osv(det gör jag med), men det är inte det vi diskuterar i denna tråd, utan hur det hade sett om inte piratkopiering hade vart möjlig, och vad framtida hårdvarulås på konsolerna kan leda till. För nu har företagen större resurser att låsa än vad crackarna har att låsa upp. Nanolödning är tuffa saker att sitta hemma och jobba med.

Kommentera gärna runt detta, och motivera svaren ordentligt, så tråden inte spårar ur.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag tror att spel överhuvudtaget inte hade varit lika populärt idag om vi inte hade haft piratkopiering.
Folk hade inte haft råd att köpa spel och således aldrig fått intresse för spel.
EDIT: De kanske hade haft råd men inte haft lust att lägga ut pengar på något så nytt då de inte visste vad de skulle få.

Citat:

ursprungligen skrivet av Fredag:
Inte heller EA, (för att ta ett exempel) hade köpt upp alla de små, men innovativa spelföretagen. De hade haft ekonomi att stå på egen fot.

Problemet är att de hade för god ekonomi och köpte upp små spelföretag för att få ännu mer pengar.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

Jag tror intresset för spel hade varit större, då man får ut mer av ett spel man köpt, och lägger mera tid på det.

Dagens "try and throw away" vattnar ur spelglädjen.

Det jag menade med EA är att de små bolagen kunde tackat nej, om de haft ekonomin till det.

Observera att detta inte är en ny EA-tråd...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Commodore köpte ju Amiga, och den utsparkade grundaren av Commodore köpte ju Atari. Om han inte blivit utsparkad skulle nog Commodore dött ännu tidigare, Amiga skulle aldrig blivit något och Atari skulle vara bortglömt sen länge.

Visst hade spelmarknaden kanske sätt annorlunda ut, många företag som gör skitspel hade nog funnits kvar. Piratkopieringen ökar ju bara konkurensen lite, om ett företag skapar ett bra spel så köper folk det, se bara på id, Blizzard och Valve. Och självklart hade spelföretag sålts lika enkelt.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag piratar aldrig spel, bara film o musik.
Men om ingen annan hade gjort det heller så tror jag att spelföretagen hade vågat satsa på lite nya grejor mm.
Tror att spelen hade varit billigare också.

EDIT: det hade dessutom säkert funnits många fler spelföretag.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror ju som syntax error, att många fler företag hade kunnat samexistera. Skitbolag, som sprucetwig menar, hade dött en naturlig död, men långt ifrån alla fria utvecklare hade gjort skitspel. Sen är det långt ifrån självklart att ett företag med god ekonomi vill sälja sitt märke om det går bra för dom.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Jag tror intresset för spel hade varit större, då man får ut mer av ett spel man köpt, och lägger mera tid på det.

Dagens "try and throw away" vattnar ur spelglädjen. [...]

Det bidrar dock också till att spelföretagen tvingas göra bra spel för att folk ska köpa dem, eftersom ingen vill betala för ett spel som de vet är dåligt.

Permalänk

Amiga är långt ifrån död,så du vet.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Sötast

Vi säger att lilla pelle är enormt beroende av datorn, han spelar igenom nästan ett spel varje dag... han går i skolan och får ut 950:- i månaden. det betyder att han kanske kan köpa 1½ spel - 3beg varje månad, alltså är inte pelle nöjd och tankar spel istället. Vilket han även förlorar på med "try and throw"vilket redan har blivit nämt.

Men om ALLA spel hade kostat 70% mindre idag... så är jag övertygad om att försäljningen hade gått upp minst lika mycket. Någon hundring per kopia, så kanske 1 miljon köper spelet istället för 250.000 som verkligen känner "om jag slänger ut dessa 500(!) spänn så går det bara i förlust.

Jag har ett par orginalspel på hyllan, fler än fingrar. Dom är man på någon nivå nöjd av att ha, speciellt nyköpta. Men om spelen hade hamnat på ett riktigt pris så är jag övertygad om att jag hade haft fler spel än både tår och fingrar tillsammans.

Permalänk

Jag gick igenom min lista med alla spel som jag gillar, samtliga har jag köpt och företagen har inte gått i konkurs. Jag ser ett mönster. ^^

Permalänk
Medlem

Tror även att piratkopieringen har orsakat ökandet av sålda konsoler också. Tycker tråden är rätt meningslös över huvudtaget.

Visa signatur

So Far So Good So WHAT!

Permalänk
Medlem

Utan piratkopiering är jag övertygad om att spelindustrin hade varit betydligt större än idag. Jag tror också vi hade sett betydligt fler sidoeffekter av en växande marknad t.ex fler dataspelsbutiker med fler anställda, reklamföretag som gör reklam för kommande spel osv. Några 1 000 nya jobb i Sverige tror jag inte är någon överdrift.

Till detta kommer de exportintäkter som vi antagligen hade haft som ett relativt teknikintresserat land, som ligger hyfsat långt fram i utvecklingen.

Vinnare idag är ju hårdvaruindustrin som kan få konsumenterna att betala över 5000:- för ett grafikkort, dom kan indirekt också dra nytta av det faktum att spel kan tankas ner "gratis"

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Det bidrar dock också till att spelföretagen tvingas göra bra spel för att folk ska köpa dem, eftersom ingen vill betala för ett spel som de vet är dåligt.

Det är det vi har recensioner och demos till, så det duger inte...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
Amiga är långt ifrån död,så du vet.

Hoppas det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vi säger att lilla pelle är enormt beroende av datorn, han spelar igenom nästan ett spel varje dag... han går i skolan och får ut 950:- i månaden. det betyder att han kanske kan köpa 1½ spel - 3beg varje månad, alltså är inte pelle nöjd och tankar spel istället. Vilket han även förlorar på med "try and throw"vilket redan har blivit nämt.

Men om ALLA spel hade kostat 70% mindre idag... så är jag övertygad om att försäljningen hade gått upp minst lika mycket. Någon hundring per kopia, så kanske 1 miljon köper spelet istället för 250.000 som verkligen känner "om jag slänger ut dessa 500(!) spänn så går det bara i förlust.

Jag har ett par orginalspel på hyllan, fler än fingrar. Dom är man på någon nivå nöjd av att ha, speciellt nyköpta. Men om spelen hade hamnat på ett riktigt pris så är jag övertygad om att jag hade haft fler spel än både tår och fingrar tillsammans.

Precis, och om många fler bolag hade konkurrerat så hade priserna säkert sett annorluda ut idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Jag gick igenom min lista med alla spel som jag gillar, samtliga har jag köpt och företagen har inte gått i konkurs. Jag ser ett mönster. ^^

Hehe...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henk
Tror även att piratkopieringen har orsakat ökandet av sålda konsoler också. Tycker tråden är rätt meningslös över huvudtaget.

Det tror jag inte, och ingen tvingar dig att posta i denna tråd, det var denna typ av meningslösa inlägg jag bad att få slippa. Kan du inte motivera så posta inte alls.

EDIT: H2o, jag håller med...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
Amiga är långt ifrån död,så du vet.

Word!!

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

rättså säker på att spel marknaden skulle vara mycket mindre utan kopiering, själv så skulle jag bara ha köpt runt 3spel istället för hela sammlingen jag har nu, skulle alldrig slänga runt 500kr på ett spel som jag inte har en aning om vad det är.
vet att jag inte är ensam om att inte vilja slänga pengar på något man inte har en aning om vad det är.
lika med dom flesta program jag har nu, skulle då alldrig slängt så pass mycket pengar på tex cubase om jag inte fått gåigenom det helt här hemma för mej själv innan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hektik
skulle alldrig slänga runt 500kr på ett spel som jag inte har en aning om vad det är.
vet att jag inte är ensam om att inte vilja slänga pengar på något man inte har en aning om vad det är.

demos?gå till närmaste spelbutik och be att få test spela spelet innan du köper?se en trailer på spelet/se screenshoots?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Patetiskt försök att försöka få det man gör att se ut som "hederligt". Att kopiera spel har alltid, och kommer alltid, att vara omoraliskt och svigigt. Själv skulle jag gärna se att sådana personer inte fick använda datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Själv skulle jag gärna se att sådana personer inte fick använda datorer.

Då skulle Sweclockers bli ganska tomt.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
demos?gå till närmaste spelbutik och be att få test spela spelet innan du köper?se en trailer på spelet/se screenshoots?

nja alltså stå i en spelbutik med massa folk runt en men en försäljare som gör allt för att få en att köpa det hjälper iallafall inte mej speciellt mycket.
trailer/screenshoots är inte heller mycket till hjälp, får se lite hur grafiken serut men om kontrolelrna eller känslan är skit har man inte en aning om.
demos kan vara bra med det var inte direkt kul att sitta och ladda ner en stor demo med 28-56k, nu så är det ingen fara men nu så verkar många speltillverkare vänta med att släppa nån demo tills nån/några månader efter dom släppt spelet av nån anledning.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att spelmarknade skulle vara större utan piratkopieringen, och om man bara kollade på den leda till fler jobb. Men då skulle antagligen inte hårddisktillverkarna(för egentligen, vem köper en 300gb-disk för att enbart ha lagliga saker...), så det skulle nog gå jämnt ut om man tittade på det hela ur ett större perspektiv.
Nu köper folk kanske inte spel, men lägger motsvarande pengar på hårdvara ändå för att kunna köra spelen de piratkopierar. Annars skulle hårdvaruföretagen nog inte fått sålt lika mycket.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Då skulle Sweclockers bli ganska tomt.

Snarare tömt på oansvariga PC användare.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är med piratkopiering på konsoller men jag har en känsla av att det är mer förekommande på datorn än konsollerna och priserna har ju verkligen inte sjunkigt på konsollspel iaf.

Permalänk
Medlem

Piratkopieringen på Xbox och PS2 är gigantisk. Vad tror du dom moddar för?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Men varför gör inte spelindustrin spel som Innehåller mer i sina spel. Förra gången jag köpte ett singelplayer spel (Dawn of war tror jag det var), så klarade jag av det på sisådär 10 timmar. 10 timmars speltid på det spelet. 10 timmar = 500 spänn. känn på den sura tomaten grabbar, 500 spänn.

Permalänk

Klart är att ungdomar sitter mer hemma och ser på film och spelar tack vare piratkopiering, så för ungdomarnas hälsa så är det negativt. Men vem bryr sig om sånt?

Och hårdvarutillverkarna tjänar som sagt på piratkopierade spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Folk hade inte haft råd att köpa spel och således aldrig fått intresse för spel.

Varför köpte så många ungdomar så många spel till Nesen då? Visst det kom piratspel från japan, men det var inte många som hade såna. Jag kände många ungdomar som hade mellan 10-20 spel till nesen, men jag känner inte någon som har över 5 orginalspel till någon utav de nya konsolerna idag. Däremot vet jag folk som inte har köpt ett enda spel. hmmm Och MS om subventionerar xboxen.

Utan piratkopiering så hade ungdomarna mer suttit med samma spel och spela igenom allt, även se samma film om och om igen. Och när man köper en ny film, så hade många viljat lånbyta med en. Precis som det var på gamla goda 80talet.
Idag när man köper en ny film på releasedagen, ja då äger alla runt omkring redan den och de kallar den för gammal.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Dom ända stora Original spelen ja har köpt är The Sims,(Julklapp när de va nytt) Half-life, Half-life Generation, Half-life 2.... resten tankar man på sina *hubbar*... för hur lätt är de för en studerande som bara får 250kr över i månaden,som ska räcka till att köpa hårdvara å mjukvara för dom pengarna..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Bra poänger där bud_bundy!

Dessutom, vad kostar en film som räcker 2 timmar?
200?
Så 500:- för 10 timmar är inte så vansinnigt i förhållande till det...

Mitt MSG3 tog mig 40 timmar att spela igenom första gången, och det köpte jag nytt för 350:-

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Bra poänger där bud_bundy!

Dessutom, vad kostar en film som räcker 2 timmar?
200?
Så 500:- för 10 timmar är inte så vansinnigt i förhållande till det...

Mitt MSG3 tog mig 40 timmar att spela igenom första gången, och det köpte jag nytt för 350:-

Jämför du en film med ett spel? det är ju en helt annan sak..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Dom ända stora Original spelen ja har köpt är The Sims,(Julklapp när de va nytt) Half-life, Half-life Generation, Half-life 2.... resten tankar man på sina *hubbar*... för hur lätt är de för en studerande som bara får 250kr över i månaden,som ska räcka till att köpa hårdvara å mjukvara för dom pengarna..

Herregud! Om du inte har råd med något som du gärna vill ha får du väl inse det och spara ihop pengar istället!

Menar du att om du gärna vill ha en ny bil men inte har råd (ELLER, bara är snål) så stjäler du den istället? Skäms!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Herregud! Om du inte har råd med något som du gärna vill ha får du väl inse det och spara ihop pengar istället!

Menar du att om du gärna vill ha en ny bil men inte har råd (ELLER, bara är snål) så stjäler du den istället? Skäms!

Nej det Betalar far min.. eller så har jag börjar jobba när det är dax å köpa bil..

Och dom ända spelen som ja "gärna" vill ha är hl1 å hl2..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5