Fluxbox: Byta snabbkommando för att växla workspaces i

Permalänk
Medlem

Fluxbox: Byta snabbkommando för att växla workspaces i

Jag körde förut gnome, och hade då 9 workspaces som jag bytte mellan genom knapparna 1-9 på numpad.

Nu när jag tänkte byta till fluxbox vill jag har likadant, dvs 9 workspaces och varje knapp på numpad bunden till att växla till en viss workspace.
Jag hittar inte något sånt i någon configure-meny eller liknande i fluxbox utan antar att man måste fixa det i bash... och hur gör man det?

Dessutom undrar jag om man kan låsa workspaceantal och namn på något sätt. Dom verkar nollställas när jag startar om fönsterhanteraren.

Permalänk
Medlem

~/.fluxbox/keys

Detta är din vän.

Permalänk
Medlem

Tack för båda svaren i båda trådarna

Ska genast kolla in det här

edit: Fullträff på båda två. Tack så mycket
Dock så verkar kommandona i keys inte fungera om man inte använder någon Mod eller liknande innan knapparna.. kör windowstangent-numpad nu men vill hellst bara ha att jag trycker på numpadknappen och så byts det.

Något man kan göra?

Permalänk
Medlem

Om du kör programmet xev visas namnet på knapparna då du trycker ner dom (såsom de ska kallas i configfilen). Om numlock är aktiverat läses knapparna som de vanliga siffrorna, men stänger du av det får du t.ex. KP_Home som event.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte jag testade även utan numlock :/

Jag vill alltså att dom ska trigga bara jag trycker på dom utan ctrl, alt eller något liknande... får testa igen helt enkelt senare idag. Under lite stress nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Jag tyckte jag testade även utan numlock :/

Jag vill alltså att dom ska trigga bara jag trycker på dom utan ctrl, alt eller något liknande... får testa igen helt enkelt senare idag. Under lite stress nu

Jaha. Enbart då dom trycks på själv. Det har jag aldrig hört talas om iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem, om jag trycker in numlock så fungerar inte mina ctrl+piltangent för att byta workspace, trots att "ctrl+piltangent" generarar samma keycodes vare sig numlock är på eller ej.

Mycket underligt. Jag tittade runt ett tag för några månaders sedan, och kom till slut fram till att det nog är fluxbox som är lite buggigt.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jag har liknande problem, om jag trycker in numlock så fungerar inte mina ctrl+piltangent för att byta workspace, trots att "ctrl+piltangent" generarar samma keycodes vare sig numlock är på eller ej.

Mycket underligt. Jag tittade runt ett tag för några månaders sedan, och kom till slut fram till att det nog är fluxbox som är lite buggigt.

Jag tror att det är du som har strulat upp keyboardconfen :]... pc105 och fluxbox version 0.9.11 fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Jag tror att det är du som har strulat upp keyboardconfen :]... pc105 och fluxbox version 0.9.11 fungerar bra för mig.

Ahh, men jag sitter inte på en pc utan på en Sparcstation...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Jaha. Enbart då dom trycks på själv. Det har jag aldrig hört talas om iallafall.

Det måste ju gå iom att det går hur fint som hellst i gnome.
Där är det ju menybaserat dock och bara att binda det enkelt.

Permalänk
Medlem

i din ~.fluxbox/keys så måste du skriva in en tangent kombination för att det ska fungera. Men ifall du skriver in tangent kombinationen
None annan_knapp :action
så kommer annan_knapp knappen att vara den enda knappen du behöver trycka för att tex byta skrivbord.

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Ahh, men jag sitter inte på en pc utan på en Sparcstation...

i en del system så har numlock blivit en knapp som likt Alt/Meta byter uppsättning. På solarisburkarna i skolan så ger också numlock sidoeffekter, jag kan tex inte flytta/resiza fönster med alt/meta och musklick. Jag har för mig att numlock var Mod_3, men jag minns inte riktigt..

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se