Är mitt liv över...Alla filer borta, kan de räddas?

Permalänk
Medlem

Är mitt liv över...Alla filer borta, kan de räddas?

Vet inte längre vad jag ska göra med mitt liv... jag vet, det låter patetiskt, men håller man på för mycket med datorer, så kan de hända...

För några dagar sen började jag få problem med med min primära hårddisk. och igår slutade den funka.

Jag kopplade in den till min andra dator, o se om jag kunde få kontakt med den, (genom att sätta den på slave). de funkade inte.

CHDISK tror jag programmet hette, startade upp innan man kom in i windows, de stod att programmet skulle fixa dom "försörda" filerna.
Så visst tänkte jag, lät datorn vara på, och sen gick o la mig.

Nu när jag vakna, så gick jag fram till datorn, gick in på min hårddisk och märkte att program var borta.... och att "mina dokument" var borta...

Och de innebär?

ALLT de jag har gjort i mitt liv är borta.... 3000 bilder tagna från när man vart på semester, ute med polare, osv.
Alla mina viktiga dokument...
Alla mina videofilmer jag har klippt ihop.
ALLTING!?!?!

Jag känns som en helt annan person nu

Finns de nåt sätt och få tillbaka filerna ?
i need help...

Ändrade rubrik.
Permalänk

Och vad har du lärt dig av detta?

Att göra backup?

Visa signatur

Intel P4 2,6Ghz | Asus P4c800-Deluxe | DDRAM 4 x 256 Mb PC3200 - 400Mhz Samsung Original | ATI Radeon 9800PRO | 200Gb WD 8MB-SE | Pioneer DVD-RW DVR-106D | NEC 3520A | Creative SB Audigy Player |

Permalänk
Medlem

Jag vet... lesson learned.

Permalänk
Medlem

FFS, rille. ha lite medlidande.

vet precis vad du menar, wavedude.

testa om nåt av det här fungerar

http://www.majorgeeks.com/downloads38.html

om du inte har lagt in något annat på hårddisken efter kraschen kan du hitta många av de gamla filerna. hoppas att det löser sig för dig! lycka till.

det här programmet har jag hört mycket gott om:
http://www.majorgeeks.com/GetDataBack_for_NTFS_d2773.html

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
FFS, rille. ha lite medlidande.

vet precis vad du menar, wavedude.

testa om nåt av det här fungerar

http://www.majorgeeks.com/downloads38.html

om du inte har lagt in något annat på hårddisken efter kraschen kan du hitta många av de gamla filerna. hoppas att det löser sig för dig! lycka till.

det här programmet har jag hört mycket gott om:
http://www.majorgeeks.com/GetDataBack_for_NTFS_d2773.html

Klart jag känner en uns av medlidande. Men samtidigt lär man sig alltid något av sådant här. Nästa gång kanske man har än viktigare saker på sin disk.

Visa signatur

Intel P4 2,6Ghz | Asus P4c800-Deluxe | DDRAM 4 x 256 Mb PC3200 - 400Mhz Samsung Original | ATI Radeon 9800PRO | 200Gb WD 8MB-SE | Pioneer DVD-RW DVR-106D | NEC 3520A | Creative SB Audigy Player |

Permalänk
Medlem

tack symetric för länken! ... kör programmet nu, och den verkar hitta filer! de står typ: file sector found, den håller på o scannar genom hela hårddisken, kommer ta ett jävligt lång tag, men jag går från datorn och låter den scanna genom den...

Snälla gud säg att de funkar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wavedude
tack symetric för länken! ... kör programmet nu, och den verkar hitta filer! de står typ: file sector found, den håller på o scannar genom hela hårddisken, kommer ta ett jävligt lång tag, men jag går från datorn och låter den scanna genom den...

Snälla gud säg att de funkar...

håller tummarna för dig

gick inte att köra på min dator när min hdd hade kraschat har bara en hdd. tyvärr innehållande väldigt många bilder från student och begravning osv :/ som tur var hade andra också kameror på dessa tillfällen, men ändå sorgligt.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Om du inte skrivit en massa på hårddisken efter det så får du säkert tillbaka en stor del av filerna. Använd något recovery-program, jag vet inte namnet på något men det ska knappast vara så svårt att hitta.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

En annan läxa jag lärde mig, i en liknande händelse, var att inte vara så bunden av det materiella och framförallt bunden av min dator. Efter ett tag kändes det rent av befriande att bli av med massa gamla "minnen" och skräp. Fotografier är snarast ett kvitto på minnen, men minnet i sig har du ju alltid med dig. Och tro mig, det finns ingen här i världen som är lika intresserad av dina foton som du själv.

Med andra ord lider jag med dig men hey, du lever och är frisk, det kan alltid bli värre, tro mig.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Finns/fanns något företag i Solna eller om det var Sollentuna som kan ta fram data på en hårddisk som legat på havsbottnen i några år. Så om det var väldigt viktiga filer kan du ju lämna in den på något professionellt ställe. Det låter väl lite extremt kanske men om du inte kan få tillbaka dem är det ju en sista utväg.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohden
Finns/fanns något företag i Solna eller om det var Sollentuna som kan ta fram data på en hårddisk som legat på havsbottnen i några år. Så om det var väldigt viktiga filer kan du ju lämna in den på något professionellt ställe. Det låter väl lite extremt kanske men om du inte kan få tillbaka dem är det ju en sista utväg.

http://www.ibas.se/datarekonstruktion/

Permalänk

Fixar säkerhetskopior nu i förebyggande syfte...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
http://www.ibas.se/datarekonstruktion/

Min kompis fick skicka in sin en gång efter att hans hårddisk hade totalkrashat, vet ej om det var detta specifika företag, men han sa att det kostade 1000:- / GB ... Man får väl fundera ett tag o värdera sina saker innan man slänger iväg den!

Och min har också krashat en gång.. likadant som för dig så försvann mycke kort, mest led jag över på mig och min flickvän, men som tur va så hade även hon de flesta kort på hennes dator!

Sedan dess har det varit till att bränna ut sånt på DVD asså.. Nästan så man är skrajj att den ska krasha varje dag jag trycker på power-knappen sen den dagen..

Hoppas de löser sig iaf!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, just nu använder jag morsans dator..
ungefär 7-8 timmar kvar tills den har gått igenom hela hårddisken,
använder programmet: GetDataBack for NTFS 2.31
Hoppas man får tillbaka filerna...

Men man får se vad som händer... fyfan va läskigt att man är bunden till datorn på så sätt.. kände mig verkligen dålig när jag märkte att allting hade försvunnit... Sjukt.

tack än en gång.

Permalänk
Medlem

Om inte det funkar under allförmodan så ge fortfarande inte upp. Det finns mer program samt lösningar som jag kan återkomma med ifall det inte skulle funka.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig Wavedude. Glöm inte att rapportera hur det gick.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ska skratta, eller gråta :/

GetDataBack for NTFS (version 2.31) scannade färdigt allting, 12 timmar tog det.
Sen började jag skumma genom filerna som jag kunde "få tillbaka" och så hittade jag Mina dokument!! bilderna, och allting !
Sen trycker jag på kopiera... och får upp detta:

Copying is available only in the licensed version!

... haha, super.

Finns det nåt annat program som funkar lika bra som getdataback, fast gratis ?

jag har verkligen otur

Permalänk
Medlem

Man ska göra partioner.

Permalänk
Medlem

Jag vet hur det känns... *suck*
Hoppas du grejjar det.

Visa signatur

/Samme

Permalänk
Medlem

wavedude: Du har PM.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

ajdå wavedude :/ jaja, då vet du att filerna finns kvar i alla fall.

men jefflar vad dyrt det var att registrera! $129. trodde inte att de skulle vara så snikna.

testa det här programmet istället då. freeware.
http://www.majorgeeks.com/PC_Inspector_File_Recovery_d2463.ht...

det klarade inte av att hitta bootsektorer på ntfs-diskar, men eftersom det bara var lite olika filer som saknades borde det fungera.

_______________

BTW, finns det inte bara någon form av återställningsknapp i getdataback så att du slipper kopiera allt?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

fick GetDataBack och funka nu
och jag har nog fått tillbaka filerna tror jag... fast nackdelen är då att dom är utsprida över 500 mappar ^^
kommer ta ett tag o sortera dom

Tack för all hjälp !
*bows down*
//Richard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wavedude
fick GetDataBack och funka nu
och jag har nog fått tillbaka filerna tror jag... fast nackdelen är då att dom är utsprida över 500 mappar ^^
kommer ta ett tag o sortera dom

Tack för all hjälp !
*bows down*
//Richard.

hehe, skönt att det löste sig.
Nu rekommenderar vi att du springer till första bästa affär som säljer CD-R eller DVD-R skivor och köper några och bränner ner allt

Just in case :/

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

härligt kul att man kunde hjälpa till.

ha så kul med sorteringen ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Många är det som suttit i samma sits som du (jag är en av dem). Lycka till!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk

Jag vet också,:- Fast det var visserligen med en kamera SD-ram ( var på en utlandsresa och tog ca 250 kort och näst sista dagen hade vi en liten fest där det dracks en del och kameran gick runt till några för att de ville kolla min lilla kamera som kunde lagra så många bilder, hehe , tog några bilder till och såg då att det stod 12 bilder tagna ..... oopps jag hade råkat trycka på rensa bort alla bilder, och där satt jag med lång näsa, hade nu bara 12 st nytagna bilder men jag sa till mej själv att jag gör vad som helst för att få dem tillbaka, ,,, grrrr.. när jag kom hem så satt jag 3 nätter och körde minst 8 olika recovery program så till slut hittade jag ett där det stod "har du prövat allt annat så kör detta ... " och den hittade det ena efter det andra fick tillbaka 80% av bilderna. Skall leta hemma efter programmet återkommer imorgon ....

Visa signatur

blomster67

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen för din skull att allt löser sig Wavedude :).

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Hoppas verkligen för din skull att allt löser sig Wavedude :).

Läs lite ovanför?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Läs lite ovanför?

haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskifer
haha

och vad var så roligt med det?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold