Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp att välja Linux dist...

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja Linux dist...

Jag behöver hjälp att välja en Linux dist. Jag har testat Mandrake (Mandriva) men det tyckte jag inte om så då gav jag mig på Gentoo men då gick jag bet, det var för svårt för mig. Så är det nån som har ett förslag på nåt som borde vara lagomt åt mig?

Visa signatur
Permalänk

Re: Hjälp att välja Linux dist...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Jag behöver hjälp att välja en Linux dist. Jag har testat Mandrake (Mandriva) men det tyckte jag inte om så då gav jag mig på Gentoo men då gick jag bet, det var för svårt för mig. Så är det nån som har ett förslag på nåt som borde vara lagomt åt mig?

Ubuntu eller Debian borde fungera. Fedora Core kan också vara okej så länge du lyckas ta dig till fedorafaq.org ...

Permalänk
Medlem

Okej, tack! Hur är det med slackware då?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Okej, tack! Hur är det med slackware då?

Min personliga åsikt är att det är krångligare än de tre ovanstående, men det finns nog ett antal personer här som kan säga annorlunda. I slutändan handlar det helt enkelt om hur villig du är på att läsa dokumentation och om du är en sådan som hellre ominstallerar i stället för att korrigera eventuella fel som kan uppstå på vägen...

Alla distar har som sagt sin egen filosofi och sitt sätt att göra saker och ting på...

Permalänk
Medlem

Okej tror det blir ubuntu men väl på deras sida såg jag att det finns 3 varianter? Kubuntu, Ubuntu och Edubuntu spelar det någon roll vilken man väljer och vad är skillnaden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inget fel als på slackware, avsaknaden av kontrollpaneler är iofs ett minus, men om du tvunget måste ha det är Vectorlinux något att kika på; det är typ Slackware light

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Ahh just ja det har jag ju t.o.m bland mina favoritlänkar sen sist... Jag försökte med Gentoo då men letade runt ett tag först och hittade Vectorlinux men struntade i det... kanske skulle ta å kolla lite på det då:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SuSE är enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Okej tror det blir ubuntu men väl på deras sida såg jag att det finns 3 varianter? Kubuntu, Ubuntu och Edubuntu spelar det någon roll vilken man väljer och vad är skillnaden?

Ubuntu är med gnome, kubuntu med kde.
Om du tar ubuntu så kan du enkelt få kde också genom att skriva:

sudo apt-get install kubuntu-desktop

Edubuntu är väl till skolor och sånt?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

"Ububtu" är typ orginal versionen och "Kubuntu" är Ubuntu fast med KDE och lite andra program.

Du får själv bestämma om du tycker Gnome eller KDE är snyggare/bättre.

Själv kör jag med Gnome då jag tycker KDE känns segt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag har tryckt in Ubuntu nu och blev lite förvånad över att det tar ca 5min att boota???:S Dessutom så kan jag inte skriva alla tecken @ t.ex är bortblåst. Sen så är firefox grymt segt och kan inte öppna alla sidor heller... Kan man få lite hjälp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att det tar en stund att boota kan jag inte hjälpa dig med men visst, jag reagerade oxå på att det tog så lång tid jämfört med xp.

Att du inte kan skriva alla tecken kanske beror på att du har valt fel tangentbordslayout, om du har ett svenskt t-bord så bör du väl välja ett 105-tangenters bord? detta gör du i xorg-confen.

Angående firefox så finns det sätt att göra så att det laddar sidor snabbare, men det låter som att du har allvarligare problem än så.

För hjälp med de två sista problemen så rekomenderar jag att du kollar faqen, hjälper inte det så kolla med folket på ubuntu forumet, de verkar ha koll på det mesta.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Okej försöker fixa det då:D Får väl läsa på lite till då...

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Att Ubuntu startar sakta kan ha att göra med att det drar igång en massa auto detect prylar t.ex. kudzu och för nätverket.
Stäng av det och konfa ditt system själv så går det snabbare. Funkar inte det välj en annan dist *host*Arch*host*

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter.nilsson83
www.ubuntuguide.org

guld värd

Ja, den sidan har hjälpt mig MYCKET
Men nu har dom tagit bort "extra repositories" så allt fungerar inte längre.
Har man dessutom Breezy så kanske man inte ska lita allt för mycket på denna guide längre.

www.ubuntuforums.org är en skitbra informationskälla till Ubuntu.
Där finns massor av howto's.

Har kommit på en bra sak också
Om du inte hittar ett paket så kan man, i firefox sökfält uppe till vänster, välja att söka på Ubuntu Packages.
Där skriver du in namnet till paketet och oftast så hittar man det.

T.ex. så hittade jag "unrar-nonfree" på det sättet.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla sidor! Men ett problem nu bara, webläsaren funkar men extremt sakta gaim funkar inte överhuvudtaget:S det verkar som om det inte får nån kontakt med nätet? kan det vara så och vad kan jag göra åt det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Okej tack för alla sidor! Men ett problem nu bara, webläsaren funkar men extremt sakta gaim funkar inte överhuvudtaget:S det verkar som om det inte får nån kontakt med nätet? kan det vara så och vad kan jag göra åt det?

Om webläsaren fungerar har du antagligen kontakt med nätet. Har du testat att pinga något?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない