Permalänk
Medlem

Öppna html sida i en tabell?

Jag har en html sida som är gjort av flera tabeller. Där jag har länkar i ena tabellen. Dum som som jag var använde jag mig aldrig utav frames. så jag undrar om jag kan öppna en html sida i en tabell? för jag vill inte ha typ 10likadana html sidor.

Alltså. jag vill bara att informationen som jag har i ena tabellen ska bytas till en annan när jag trycker på någon av mina länkar i den andra tabellen.

ska försöka fixa en länk till ett screenshot senare så ni kanske förstår bättre.

länken: http://i15.photobucket.com/albums/a389/rewul/hmm.jpg

Permalänk

Antingen lägger du in en IFrame i tabellens cell, vilket är enkelt och bra... Om du inte vill ha en IFRame av någon orsak kan du också via XMLHTTP hämta HTML koden för sidan du vill lägga in i tabellen och sen lägga in svaret från XMLHTTP begäran med innerHTML i javascript, typ:

td.innerHTML = xmlhttp.responseText;

Skulle ju dock rekommendera alternati 1...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Jag vill inte rekommendera IFRAME.
Utan vill rekommendera SSI eller inget alls.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

jag använder mig av front page hittar inge iframe där?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Antingen lägger du in en IFrame i tabellens cell, vilket är enkelt och bra...

Eller så ljuger du lika dåligt som en häst klarar att gallopera på fryst Lollo Rosso-sallat?

Permalänk
Medlem

nu hänger jag inte med... nån som har fattat min fråga och har ett bra svar?

Permalänk

Lyssna på sAnden.

Permalänk
Medlem

Enklast för dig och din nivå (ursäkta ifall du tar illa upp) så blir det nog enklast att du använder en iframe i cellen som "formatckolon" nämnde. En enkel beskrivning av iframe hittar du på:

www.webdesignskolan.se

Du kan ju skriva in koden manuellt i frontpage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlexe
Enklast för dig och din nivå (ursäkta ifall du tar illa upp) så blir det nog enklast att du använder en iframe i cellen som "formatckolon" nämnde. En enkel beskrivning av iframe hittar du på:

www.webdesignskolan.se

Du kan ju skriva in koden manuellt i frontpage.

Det är väl lika bra att lära grabben det rätta direkt? Så slipper han omvägen.

Till trådskaparen! SSI som står för Server Side Include, är ett mycket enkelt sätt att inkludera ett dokument innuti ett annat. Ingen märker att du har den inkuderat.
Vi säger att du vill ha en meny, och tänker att "pfff, jag vill ju inte ändra meny valen på varje sida bara för att jag ska lägga till en grej i menyn". Istället för att skriva menyn direkt i dokumentet så har du en extern meny-fil. T.ex Meny.asp.
I index.asp så inkluderar du denna Meny.asp genom att skriva (i asp) :

<!--#include virtual="/filer/filen.asp" -->

Ifall du vill inkludera en fil som ligger i samma mapp, så kan du använda dig utav följande kod.

<!--#include file="filen.asp" -->

En hemsida med denna inkludering kan se ut så här alltså.

<html> <head> <title>Min hemsida unt Meny</title> </head> <body> Detta är min hemsida . Klicka på menyn under <br> <!--#include file="meny.asp" --> </body> </html>

I meny.asp så skriver du alltså bara in meny valen, ingen design, ingen formatering osv. Detta gör du i efterhand med nåt som heter CSS. Cascading Style Sheets. Som används till att formatera text.

Fy på dig dlexe som rekommenderar webdesignskolan.
Som jag sa innan, lika bra att killen lär sig koda 2005 och inte 2000.
Validering är viktigt.

Hoppas detta hjälpte nåt.
Rätta mig om jag har fel någon.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don Johan

Eller så ljuger du lika dåligt som en häst klarar att gallopera på fryst Lollo Rosso-sallat?

Ursäkta att detta blir aningen off topic, men åsikter kan faktist gå isär, och jag tycker att en IFrame är ett fullgott alternativ för det han vill göra. Jag har använt det i många projekt och har många gånger föredragit det framför SSI eftersom man då slipper att lada om hela sidan. Så jag rekommenderar fortfarande lösningen med en IFrame, och den är bra, kanske inte bäst, men bra!

Förklara istället skillnaderna mellan IFrame jämfört med en SSI lösning istället för att bara säga "gör det rätt". Validering är viktig skriver du, sAnden, men validerar inte en IFrame då?

Plus för att du faktist tar dig tid och försöker hjälpa killen istället för som Don Johan som väljer att dissa lösningar och komma med helt onödiga inlägg.

Don Johan, jag skulle vilja uppmana dig att tänka över dina inlägg och om du har åsikter om någon annans förslag så argumentera då för det och förklara varför, att kasta ur sig fåniga fraser får dig, åtminstone i mina ögon, att framstå som en töntig "wanna-be" som inte kan något själv utan bara försöker glänsa med hjälp av andras kunskaper.

Jag tycker allmänt att det har blivit en tråkig attityd här på SweClockers, tidigare kunde man faktist få svar på sina frågor, nu är det bara trams hit och dit om standard och en massa "know-it-all" människor som dissa och trackar istället för att ge ett svar på det man frågar om!

Tack för det!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Jag har använt det i många projekt och har många gånger föredragit det framför SSI eftersom man då slipper att lada om hela sidan.

Annars är fördelen med SSI att man slipper ladda om hela sidan. Eller hur menade du?

Permalänk

Frames och iFrames är utdött, beter sig väldigt annorlunda i olika webbläsare, svårnavigerat och vill du spara en speciell sida bland favoriter, ja då måste du helt plötsligt spara innehållet i framen, inte sidan du för tillfället kollar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Det är väl lika bra att lära grabben det rätta direkt? Så slipper han omvägen.

Till trådskaparen! SSI som står för Server Side Include, är ett mycket enkelt sätt att inkludera ett dokument innuti ett annat. Ingen märker att du har den inkuderat.
Vi säger att du vill ha en meny, och tänker att "pfff, jag vill ju inte ändra meny valen på varje sida bara för att jag ska lägga till en grej i menyn". Istället för att skriva menyn direkt i dokumentet så har du en extern meny-fil. T.ex Meny.asp.
I index.asp så inkluderar du denna Meny.asp genom att skriva (i asp) :

<!--#include virtual="/filer/filen.asp" -->

Ifall du vill inkludera en fil som ligger i samma mapp, så kan du använda dig utav följande kod.

<!--#include file="filen.asp" -->

En hemsida med denna inkludering kan se ut så här alltså.

<html> <head> <title>Min hemsida unt Meny</title> </head> <body> Detta är min hemsida . Klicka på menyn under <br> <!--#include file="meny.asp" --> </body> </html>

I meny.asp så skriver du alltså bara in meny valen, ingen design, ingen formatering osv. Detta gör du i efterhand med nåt som heter CSS. Cascading Style Sheets. Som används till att formatera text.

Fy på dig dlexe som rekommenderar webdesignskolan.
Som jag sa innan, lika bra att killen lär sig koda 2005 och inte 2000.
Validering är viktigt.

Hoppas detta hjälpte nåt.
Rätta mig om jag har fel någon.

Hmmm ska försöka lära mig detta... men då tyckte jag iframes verkade lättare... ska testa båda alternativen.... jag tänkte inte ha nån avancerad webbsida...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Det är väl lika bra att lära grabben det rätta direkt? Så slipper han omvägen.

Till trådskaparen! SSI som står för Server Side Include, är ett mycket enkelt sätt att inkludera ett dokument innuti ett annat. Ingen märker att du har den inkuderat.
Vi säger att du vill ha en meny, och tänker att "pfff, jag vill ju inte ändra meny valen på varje sida bara för att jag ska lägga till en grej i menyn". Istället för att skriva menyn direkt i dokumentet så har du en extern meny-fil. T.ex Meny.asp.
I index.asp så inkluderar du denna Meny.asp genom att skriva (i asp) :

<!--#include virtual="/filer/filen.asp" -->

Ifall du vill inkludera en fil som ligger i samma mapp, så kan du använda dig utav följande kod.

<!--#include file="filen.asp" -->

En hemsida med denna inkludering kan se ut så här alltså.

<html> <head> <title>Min hemsida unt Meny</title> </head> <body> Detta är min hemsida . Klicka på menyn under <br> <!--#include file="meny.asp" --> </body> </html>

I meny.asp så skriver du alltså bara in meny valen, ingen design, ingen formatering osv. Detta gör du i efterhand med nåt som heter CSS. Cascading Style Sheets. Som används till att formatera text.

Fy på dig dlexe som rekommenderar webdesignskolan.
Som jag sa innan, lika bra att killen lär sig koda 2005 och inte 2000.
Validering är viktigt.

Hoppas detta hjälpte nåt.
Rätta mig om jag har fel någon.

Jag gör en liten uppdatering av ditt inlägg om han skulle vilja använda PHP istället:

<html> <head> <title>Min hemsida unt Meny</title> </head> <body> Detta är min hemsida . Klicka på menyn under <br> <?php include 'meny.php'; ?> </body> </html>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewul
Hmmm ska försöka lära mig detta... men då tyckte jag iframes verkade lättare... ska testa båda alternativen.... jag tänkte inte ha nån avancerad webbsida...

Jag förstår hur du tänker. Fast när detta väl sitter så lovar jag att du inte ångrar dig. Det tar max 5 min att lära sig.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk

nu ska farbror Vic bjucka på koden för det du vill åstadkomma, snäll som han är (ett alternativ till redan angivna förslag)

i din meny skriver du följande för länkarna:

<a href="index.php?page=start">Start</a>
<a href="index.php?page=kontakt">Kontakt</a>
<a href="index.php?page=faq">FAQ</a>

etc etc...

i din TD där du vill öppna menyvalen/länkarna så skriver du

<?php
if(isset($_GET['page'])) {
if($_GET['page'] == "start") {
include ("start.php");
}
else if($_GET['page'] == "kontakt") {
include ("kontakt.php");
}
else if($_GET['page'] == "FAQ") {
include ("faq.php");
}
}
else {
include ("error.php");
}
?>

inte världens snyggaste kod och effektivaste/säkraste, men det funkar

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Tack så mycket VicMacKey.... detta var det lättaste alternativet tycker jag tack till er andra också...
Men om jag har en php sida i en mapp? hur gör jag då?
include ("\Mapp\sidan.php"); ??? får error på det iaf

Permalänk
Medlem

Varför Citerar du mig men ändå tar bort texten?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Varför Citerar du mig men ändå tar bort texten?

sorry... för jag ångrade mig sen sedan.. gick inte att ta bort meddalndet för mig...