Permalänk
Medlem

LCD med usb anslutning

Hej undrar om det finns färdig monterade lcdskärmar med usb anslutning. Skulle hälst vilja ha en med svart/grå bakgrund med blå tesxt ska ha till ett silver färgat chassi. Inga fantasi priser är också ett plus.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| FD Define R2 | MSI Z390-A PRO | Intel i3-9350KF | Gainward GTX 980 Phantom | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Crucial MX300 275GB | OCZ Vertex 460A 120GB | Corsair RM750X V2 | 3x AC F12 PWM | BenQ XR3501 | SteelSeries Siberia 800 | Mionix Zibal 60 | Func MS-3 R2 |

Permalänk
Medlem

Finns det ingen i sverige sopm säljer sådana?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

annars kan du bygga en egen, i senaste DMZ så beskrev de hur man kan koppla in en lcd till en usb port.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macan
annars kan du bygga en egen, i senaste DMZ så beskrev de hur man kan koppla in en lcd till en usb port.

en direktlänk vore snällt

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Medlem

DMZ = Datormagazinet

http://www.datormagazin.se/content/issue.jsp;jsessionid=JNLDD...

bara palla dig ner till närmaste affär och köpa

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macan
DMZ = Datormagazinet

http://www.datormagazin.se/content/issue.jsp;jsessionid=JNLDD...

bara palla dig ner till närmaste affär och köpa

Ajdå, då kostar det ju pengar

Tack för svar ändå.

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Medlem

Någon kanske kan scanna in sidan åt dig...inte jag för jag har ingen scanner men jag har tidningen

Visa signatur

xciso

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Någon kanske kan scanna in sidan åt dig...inte jag för jag har ingen scanner men jag har tidningen

Henrik Pontén skulle mörda dig..

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

räknas det som en piratkopia?

Visa signatur

better to ask and look stupid than dont ask and remain stupid

Permalänk

Kanske inte Pontén men vi som jobbar åt tidningen :). Skämt åsido, jag kan ju tipsa om konstruktionens hemsida, där finns den mest grundläggande informationen i alla fall.
Edit: Vore la bra om jag tog med länken oxå
¨
http://dmz-usb-lcd.sourceforge.net/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag tycker detta med LCD displayer är grymt intressant.. men jag suger på kopplingscheman.. kan nån fixa en LCD etc åt mig om man betalar?

Visa signatur

better to ask and look stupid than dont ask and remain stupid

Permalänk
Medlem

Du vill koppla in en LCD till USB-porten men du vill inte lägga ut 50kr på en tidning som beskriver EXAKT hur du gör? En lcd är ju inte direkt gratis.
Förstår inte hur du tänker

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
Finns det ingen i sverige sopm säljer sådana?

Den Här kan man ju köpa och få precis det trådskaparen efterfrågade: USB-display med blå text mot svart bakgrund.

Dessutom får man IR-mottagare (med möjlighet att starta datorn) samt fjärrkontroll på köpet

Man kan koppla in via USB antingen internt på moderkortet eller externt (får adapter)

Sedan är det bara att modda lite för att få den där man vill ha den.

Men det är kanske lite dyrare än vad som var tänkt ?

Permalänk
Medlem

För övrigt så är det ett usb -> rs232(UART) chip. Sedan har de kodat om signalen till hdd44780 standard med pic processorn på samma kretskort.

Så antar att LCD mjukvaran på datorn måste klara av att kommunicera mot com port möjligt att de löst detta med nån mjukvaru drivrutin som fejkar en com port som lpt port. Går ju ej att läsa från denna artikel iaf(http://dmz-usb-lcd.sourceforge.net/).

Anser inte att det är en komplett enkel lösning för nån som inte är så haj på elektronik och programmering + att lösningen inte är specielt billig. Men kan ju funka om all kod redan finns färdigt, annars är det inget man skall ge sig in på som nybörjare.

Det interesantaste med usb att många lösningar bygger på gammla hederliga UART. Då det är ett helv**e att hacka drivrutiner för usb.

gnatt

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk

Jag föredrar både OLED och VFD före LCD, mycket "renare" på nåt vis.. Bättre kontrast kanske..

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här lcd hoppas den duger.
Ville ha en grafisk display men det kanske blir krångligt att få till det precis så man vill ha det.
Någon som vet någon LCD software som stödjer Windows media center samt grafiska lcder?

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DezzeZ
Du vill koppla in en LCD till USB-porten men du vill inte lägga ut 50kr på en tidning som beskriver EXAKT hur du gör? En lcd är ju inte direkt gratis.
Förstår inte hur du tänker

Det var ju jag som inte ville köpa tidningen, men det är trådskaparen som vill köpa en LCD inte jag. Jag var mest intresserad av själva läsningen hur de hade gjort det.

Läs nogrannare innan du uttalar dig

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Medlem

Oj ! Ber om ursäkt

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Medlem

http://www.usblcd.de/ säljer lösa usb -> lcd kort liknande det i artikeln för 45EUR verkar mest vara för linux men ett plugin för en gammal jalcd version verkar finnas.

Kan ingen göra en usb -> lcd pryl som fejkar en lpt port så att alla lcd program fungerar.

Visa signatur
Permalänk

Ja man borde ju i alla fall kunna göra en plugin till till exempel LCDSmartie, vore himla smidigt. Ska kolla lite på vad som krävs för det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen som har några tankar om denna grafiska lcd?

Kontrollerkrets: KS0108B

Ska koppla genom parallelporten till att börja med får se om jag tar genom usb senare.

Skulle dock hemskt gärna vilja vet om någon kör med en liknade och kan rekomendera något program?

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

Nice display, men jag föredrar en som har aktiv text. Denna fast som OLED i blått hade ju t.ex kunnat var riktigt trevlig.

Permalänk
Medlem

Huh aktiv text, vad betyder det?

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta kan fungera...tänkte det om man inte vill bygga mer än en lcd med parallellports anslutning men ändå vill köra den via usbporten så kanske
denna kan vara intressant http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Gigabyte ds3, core2duo e63, 2x1gb corsair xms6400, 7800gt ~2tb hdd, enermax 500watt, lianli case å 32" lcd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
Huh aktiv text, vad betyder det?

Att det är t.ex bokstäverna och andra tecken man skriver som lyser istället för bakgrunden. Tvärtom, så att säga. Så funkar en OLED eller VFD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zheratex
Jag vet inte om detta kan fungera...tänkte det om man inte vill bygga mer än en lcd med parallellports anslutning men ändå vill köra den via usbporten så kanske
denna kan vara intressant http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Det borde ju gå att öppna upp den och bara löda displayen på pinnarna som den ska lödas på i kopplingsschemat. Och sen plugga in i USB'n.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

någon som har en färdig lödad lcd/oled till salu....behöver inte vara usb

Visa signatur

-