MCE + UPC? digital tuner

Permalänk
Medlem

MCE + UPC? digital tuner

Hej

Funderar på att skaffa Windows Media Center 2005 (svensk) nu i dagarna (jo, jag vet om mythTV, mediaportal m.m.) och undrar vad för digital-tuner som rekommenderas.

Det måste fungera med UPC. Har som det är nu ett PVR250 (analogt) kort och det ska fungera bra med MCE drivrutiner som jag förstått det. Men går det bra att blanda ett analogt och digitalt kort?

Sen, i vilket format sparas det man spelar in? Hårdvaruaccelerationen borde ju utnyttjas tycker jag och då blir det ju mpeg2 men folk klagar ju så på att allt sparas i wma så man blir ju lite fundersam.

Sen såg jag att en uppgradering fixar så att man kan ha 4 tuners (kanon!). Men det står bara såhär:

Citat:

Support for 4 tuners
You can now have a combined 4 TV tuners on a Media Center PC. Media Center will now support 2 NTSC Standard tuners and 2 ATSC HD TV Tuners.

http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/upgrade/rollup...

Är man begränsad till två stycken analoga och två digitala eller vad menar de med det där?

Permalänk
Medlem

Har inte koll på uppdateringen men tidigare när man bara kunde ha två kort kunde du inte köra både digitalt och analogt tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ajdå, det var inte så lyckat..

Hittade några svar här:
http://www.xpmce.com/modules.php?modid=3&action=cat&id=4

Citat:

What file format does Media Center record in?
Media Center uses a new file format called DVR-MS. DVR-MS is an MPEG-2 file that includes metadata about the recorded program to be stored.

Citat:

Can the files generated by Media Center be converted to another video format?
At this time, there is no way to convert DVR-MS files to another format. Microsoft is currently working with third-party software manufacturers to add support for DVR-MS files to their products.

Man kan ju alltid hoppas att man kan plocka ut mpeg-2 strömmen från filerna sen.

Permalänk
Medlem

Re: MCE + UPC? digital tuner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hej

Funderar på att skaffa Windows Media Center 2005 (svensk) nu i dagarna (jo, jag vet om mythTV, mediaportal m.m.) och undrar vad för digital-tuner som rekommenderas.

Det måste fungera med UPC. Har som det är nu ett PVR250 (analogt) kort och det ska fungera bra med MCE drivrutiner som jag förstått det. Men går det bra att blanda ett analogt och digitalt kort?

Sen, i vilket format sparas det man spelar in? Hårdvaruaccelerationen borde ju utnyttjas tycker jag och då blir det ju mpeg2 men folk klagar ju så på att allt sparas i wma så man blir ju lite fundersam.

Sen såg jag att en uppgradering fixar så att man kan ha 4 tuners (kanon!). Men det står bara såhär:

http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/upgrade/rollup...

Är man begränsad till två stycken analoga och två digitala eller vad menar de med det där?

Får man fråga om du har nån fjärrkontroll till detta?

Permalänk

När man spelar in så sparas det i filformatet .dvr-ms (Digital Video Recorder - Microsoft)

Permalänk
Medlem

UPC kör väl bara med boxar så det finns väl ingen lösning till datorn för UPC. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Medlem

Re: Re: MCE + UPC? digital tuner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Får man fråga om du har nån fjärrkontroll till detta?

Som det är nu så har jag den fjärrkontroll som jag fick med PVR250 kortet, men blir det en HTPC så kommer nog den bytas ut mot en bättre fjärr.

Vet inte om den fungerar med MCE men den är inte direkt snygg och känslan i den är väl inte direkt super. Duger inte riktigt till vardagsrummet tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gee
UPC kör väl bara med boxar så det finns väl ingen lösning till datorn för UPC. Rätta mig om jag har fel.

Hoppas någon rättar dig för det där känns ju annars riktigt surt.

Jag är inte alls insatt i den digitala tv-världen men det krävs väl oavsett leverantör en box för att se på digital-tv? (eller ett digital-tv-kort då).