Ripoff: Warpdrive.se och Sista-minuten.org

Permalänk
Medlem

Ripoff: Warpdrive.se och Sista-minuten.org

Hey.

Ja, ni kan ju själva titta på sidorna http://www.warpdrive.se och http://www.sista-minuten.org. Första liknelsen jag såg var färgen på länkarna och hur menyn såg ut. Sedan tittade jag om det faktiskt var samma färg, och det verkade det vara. Sedan var strukturen på css-filen väldigt lika också, precis som filen med allt innehåll..

Vilken sida som var först vill jag ju inte uttala mig om, men skaparn av Warpdrive här på SweC kanske kan förklara? (Om han fortfarande hänger här..) Kanske finns det till och med en helt normal förklaring (kanske är samma person som gjort sidorna?), men jag kände att jag ville kolla upp det iaf.

//robban

Permalänk
Medlem

Jag är skapare av warpdrive, den gick upp i februari 04. Innan dess körde jag smd med samma länktext, antagligen var det runt 02-03.

Sidan du länkar till har jag aldrig sett tidigare.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Jag är skapare av warpdrive, den gick upp i februari 04. Innan dess körde jag smd med samma länktext, antagligen var det runt 02-03.

Sidan du länkar till har jag aldrig sett tidigare.

Då var det alltså som jag antog. Då verkar det ju onekligen som en äkta ripoff. Kanske ska du skicka iväg ett mail och diskutera det med ägarna av den andra sidan?

Permalänk

jag tycker verkligen inte att sidan är rippad. de ser ju inte ens likadana ut:P
bara för att menyn är liknande och det är samma färg på länkarna som är ren text, dvs inte mkt kod-jobb alltså, så tycker jag inte att den är en rippoff. Men det bestämmer ju självklart sphr

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
jag tycker verkligen inte att sidan är rippad. de ser ju inte ens likadana ut:P
bara för att menyn är liknande och det är samma färg på länkarna som är ren text, dvs inte mkt kod-jobb alltså, så tycker jag inte att den är en rippoff. Men det bestämmer ju självklart sphr

Ta dig en titt på koden, dom har samma mängd spacings, även där jag har "råkat" använda ett par för många. De har samma amrginal tipp menyranden och start av sidan.

Deras kod och min kod är i stort sett identiskt, de har tagit bort min footer, det är allt. Tar man sig en titt på bilderna de använder, så är både mina och deras 24 pixlar höga, knappast ett sammanträffande att man väljer den höjden på måfå väll?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Stäm dom, ett reseföretag finns det pengar i. ;P
Du kan åtminstone be om skadestånd.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.charterresor.org/
http://www.restresa.org/

Sånt här kan man blir ganska jävla pissed över. Det råder ingen som helst tvekan över att sidan är stulen - det finns delar i CSS:en som inte används på sidan, men ändå finns de kvar (.admin1 osv);

Dessutom är ju sista-minuten.org fulare än warpdrive, vilket brukar vara ett rätt bra bevis på vem som rippat vem...

Permalänk
Avstängd

Se där, den har blivit piratkopierad.

Det är ett jäkla ofog när folk inte respekterar upphovsrättslagen.

Permalänk
Medlem

haha, fan va störigt gjort. kollar man framförallt css:erna är det ju verkligen ingen tvekan om saken...

Permalänk
Medlem

[BORT] se mitt inlägg i nedan / Jonasy

Coolt, killen som har snott designen bor bara några hundra meter från mig

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Coolt, killen som har snott designen bor bara några hundra meter från mig

Jag ber dig och övriga att låta bli personen i fråga, jag ska ringa honom ifrån jobbet i morgon, telefonnumret domänen är registrerad går för övrigt till loopias kundsupport, eventuellt hör jag även av mig dit och till webhotellet.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Se där, den har blivit piratkopierad.

Det är ett jäkla ofog när folk inte respekterar upphovsrättslagen.

Det där skulle vara fyndigt om sphr hävdade att han själv hade skapat wärschen han tankar, vilket han förmodligen inte gör.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det där skulle vara fyndigt om sphr hävdade att han själv hade skapat wärschen han tankar, vilket han förmodligen inte gör.

Va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det där skulle vara fyndigt om sphr hävdade att han själv hade skapat wärschen han tankar, vilket han förmodligen inte gör.

I det här fallet står det faktiskt ingenstans att det är Charterresor (som är den enda domänen kvar) som har gjort layouten.

Men då de har Google-annonser så kan man väl jämföra det med att sälja wärschen vidare för sin egen vinning.

Permalänk
Hedersmedlem

Päron och äpplen. Vid piratkopiering tar releasegrupperna knappast på sig äran för att ha skapat verket ifråga.

Dessutom är det väl inte fråga om att sphr ska dra webdesignern inför rätta, utan om att be den snikne fan göra sina egna designer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Ojj, vad hände med PUL?

När man registrerar en domän är man medveten om att personlig information kan/kommer att registreras och bli synlig av allmönheten, PUL kan omöjligtvis gälla i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Jag har nu telefonerat ägaren av rese-siterna och vi har kommit överens om att han skapar en ny layout, han bad om ursäkt och förnekade inte varifrån hans källa kommit. När hans hemsidor byter layout är jag nöjd.

Dock vill jag passa på att slänga ris åt de som mailat honom och påstått sig vara mig, det är lägre än glocalnet

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur ni har lärt er HTML? Har ni bara följt guider på nätet eller har ni aldrig använt funktionen View Source? Visst, det är trist när någon i princip plankar något rakt av men det tycker jag man får leva med idag när det gäller HTML och CSS design. Jag menar, open source för fan. Ta det istället som en komplimang istället för att hettsa upp er.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Får man fråga hur ni har lärt er HTML? Har ni bara följt guider på nätet eller har ni aldrig använt funktionen View Source? Visst, det är trist när någon i princip plankar något rakt av men det tycker jag man får leva med idag när det gäller HTML och CSS design. Jag menar, open source för fan. Ta det istället som en komplimang istället för att hettsa upp er.

Det började med att jag lekte i frontpage, gick över till dreamweaver och därefter började jag titta i kodläge på dreamweaver, evolution helt enkelt

Jo visst är det trisst, men jag är nöjd att ha fått ryta till lite. Killen är för övrigt en frekvent besökare på warpdrive, verkar vara swecmedlem dessutom, han kände i alla fall till swec i samtalet.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Det började med att jag lekte i frontpage, gick över till dreamweaver och därefter började jag titta i kodläge på dreamweaver, evolution helt enkelt

Jo visst är det trisst, men jag är nöjd att ha fått ryta till lite. Killen är för övrigt en frekvent besökare på warpdrive, verkar vara swecmedlem dessutom, han kände i alla fall till swec i samtalet.

Ok, jag förstår din frustration. Men jag har blivit rippad från '96 och lärt mig med tiden att det inte är någon idé att bry sig. Dels för att koden aldrig kan skyddas och sen för att det känns helt ok att "ge tillbaka" lite. Jag har lärt mig allt jag kan genom att se en snygg funktion och sedan försökt lösa den själv genom att studera koden. Så även om jag kanske inte kopierat någon rakt av så drar jag influenser från andra hela tiden. Detta är jag inte heller ensam om, alla skulle jag nästan villja påstå gör det. Vare sig det rör sig om en anna hemsida, tidningar, film eller en snygg brud.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Ojj, vad hände med PUL?

Det där är ett vanligt DNS-utdrag, vem som helst ta ut ett sånt på nic-ses websida.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Ok, jag förstår din frustration. Men jag har blivit rippad från '96 och lärt mig med tiden att det inte är någon idé att bry sig. Dels för att koden aldrig kan skyddas och sen för att det känns helt ok att "ge tillbaka" lite. Jag har lärt mig allt jag kan genom att se en snygg funktion och sedan försökt lösa den själv genom att studera koden. Så även om jag kanske inte kopierat någon rakt av så drar jag influenser från andra hela tiden. Detta är jag inte heller ensam om, alla skulle jag nästan villja påstå gör det. Vare sig det rör sig om en anna hemsida, tidningar, film eller en snygg brud.

Du missar sammanhanget, att folk snor saker åt höger och vänster förekommer, men att bara skita i det "för det händer alla" är inte en lösning. Vi ska ryta till, anmälla och lösa sådana saker. Min sida kör inte med en KOPIMI-logo nånstans, då gäller svensk upphovsrättslag, i alla fall någorlunda. Om inte så kan vanlig hyffs och respekt åberopas tycker jag. Man ber om lov först, i alla fall ang en sådan här sak.

MEN, killen har bett om ursäkt, hans sida ska ändras, jag är nöjd. Slut på diskutionen. Frågor ang hur vi lärt oss koda är inte vad tråden handlar om, det finns redan åtskilliga som behandlar det ämnet på det här forumet.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det där är ett vanligt DNS-utdrag, vem som helst ta ut ett sånt på nic-ses websida.

Ja, men det spelar väl ingen roll? Bara för att personuppgiften finns att hämta på ett ställe betyder det inte att man får lägga upp den på ett annat.

Permalänk
Medlem

Ang ripoffs:
om en fjortis sitter hemma och gör en ripoff till en egen sida så orkar man väl inte bry sig. Men när ett kommersiellt förtag gör en rip-off så ska det beivras, inge snack om saken. Åtminstonde så ska upphovsmannen ha betalt för det på ett eller annat sätt.

Permalänk

Att lägga ut personuppgifter sådär är tvivelaktigt, minst sagt. Nu kommer dem spindlas av robotarna, det hade dem inte gjort annars. Bland annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
Att lägga ut personuppgifter sådär är tvivelaktigt, minst sagt. Nu kommer dem spindlas av robotarna, det hade dem inte gjort annars. Bland annat.

spindlas verkligen detta forum?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Får man fråga hur ni har lärt er HTML? Har ni bara följt guider på nätet eller har ni aldrig använt funktionen View Source? Visst, det är trist när någon i princip plankar något rakt av men det tycker jag man får leva med idag när det gäller HTML och CSS design. Jag menar, open source för fan. Ta det istället som en komplimang istället för att hettsa upp er.

Jag har lärt mig html via böcker, sedan 1996. Började med Gör din egen hemsida, som jag lånade av en kompis.

Sen har jag läst igenom en del böcker från biblioteket, htmlkurs på gymnasiet och utbildningar efter gymnasiet.

Har läst en del artiklar på nätet också.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad, med hänsyn till PUL. Tänk på att ni är personligt ansvariga för det ni skriver i forumet ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
spindlas verkligen detta forum?

http://www.google.se/search?as_q=&num=10&hl=sv&btnG=Google-s%...

Permalänk
Avstängd