Intressanta rollspel?

Permalänk
Medlem

Intressanta rollspel?

Jag undrar om man kan få några tips på några hyfsat nya rollspel. Jag letar inte efter traditionella peka-klick rollspel för jag finner dem otroligt tråkiga utan rollspel typ Vampire the masquerade: bloodlines.

Där inte all action är förlorad på ett enligt mig segt stridssystem.

TIPS?

Permalänk
Medlem

Star Wars: Knights of the Old Republic 1 och 2.
Bästa rollspelen jag spelat iaf....

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Deus ex (ettan) bästa singelplayer-spelet jag spelat

Permalänk
Medlem

Morrowind (+ båda expansionerna) och troligtvis även Oblivion snart..

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

det finns inte speciellt många sådana tyvärr.. men deus ex ska du helt klart skaffa dig.. tvåan också om du inte har något bättre för dig sen.. långt från lika bra men ändå smått underhållande. morrowind är nog det jag bäst kan tipsa om, plus att uppföljaren oblivion kommer snart. om du ska köra morrowind så rekomenderar jag dig att kolla igenom den långa tråden här så du kan få bra tips på moddar som du kan använda för att få det till ett helt nytt och bättre spel

Permalänk
Medlem

Gothic 1 & 2

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk

Deus ex är otroligt megabra.

Permalänk
Medlem

Darklands och Phantasie III

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeilon
Morrowind (+ båda expansionerna) och troligtvis även Oblivion snart..

Kommer Oblivion kunna spelas i tredjeperson-perspektiv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av number7
Kommer Oblivion kunna spelas i tredjeperson-perspektiv?

Jodå, detta är bekräftat av Bethesda och visas upp på en av deras trailers.

varför man nu skulle VILJA spela i tredje person... det finns tillräckligt med sådana spel och alldeles för lite första persons rpgs

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Jodå, detta är bekräftat av Bethesda och visas upp på en av deras trailers.

varför man nu skulle VILJA spela i tredje person... det finns tillräckligt med sådana spel och alldeles för lite första persons rpgs

Nej men känslan av att t.ex. svinga ett svärd är bättre om man ser hur det ser ut.
Ser lite häftigare ut;)

Permalänk

Vill man köra ett äkta rollspel som bygger på D&D så är det antingen Neverwinter nights eller Baldurs gate som gäller. Lätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaTuSoPPaReN
Vill man köra ett äkta rollspel som bygger på D&D så är det antingen Neverwinter nights eller Baldurs gate som gäller. Lätt.

Som är peka och klicka spel som trådskaparen inte ville ha.

Jag skulle rekomendera Deus Ex, Morrowind och kommande Oblivion.

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaTuSoPPaReN
Vill man köra ett äkta rollspel som bygger på D&D så är det antingen Neverwinter nights eller Baldurs gate som gäller. Lätt.

Vill man spela ett äkta rollspel så ska man inte spela på en dator eller konsoll och verkligen inget som är baserat på dd. samla ihop lite vänner och spela lite riktigt rollspel istället, bra mycket roligare

Permalänk
Avstängd

Med risk för att bli idiotförklarad.

vad menas egentligen med ett rollspel? om man pekar och klickar. Vad är det då för skillnad mellan äventyrsspel och rollspel?

Har aldrig spelat ett spel i genren men det vore kul att prova.

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Medlem

Fable "The Lost Chapters"! Är ett av dom får "rollspel" som jag orkat spela igenom.

Permalänk
Medlem

System Shock 2

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

OnT:
Lost kingdoms till GC är riktigt kul imo. Visserligen inget regelrätt rpg men ändå underhållande

OfT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infelix
Vill man spela ett äkta rollspel så ska man inte spela på en dator eller konsoll och verkligen inget som är baserat på dd. samla ihop lite vänner och spela lite riktigt rollspel istället, bra mycket roligare

huh?
Jag har lirat DD på det "riktiga" sättet i flera år.
Penna, papper, en SL-skärm och en hög med tärningar. Har lirat en väldig massa sådana spel och tycker ändå att DD är det bästa. Iallafall om man lirar 3:e/4:e utgåvan... efter det blir det för mycket kommersiellt spelande och för lite kännsla. Andra spel tappar ju tyvärr ofta bort sig i sina försök att vara annorlunda. (Skrattar fortfarande när jag tänker på Eon's lilla fel där man blödde ihäl snabbare av att skära sig på en bit glas än att få ett svärd i magen, ytterligare en miss när ett spel försöker vara annorlunda)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har bara lite fördommar mot just dd, visst det går att spela det seriöst och bra men det känns som det är alldeles för upplagt för hack n slash. sen visst med rätt sl så är ju inte det något problem. är gammal rp fanatiker själv men aldrig fastnat för dd.. tacka vet jag en tung haven and earth kampanj eller en bra kult kampanj.. om man nu hittar en sl som klarar av det dvs.. vilket är fruktansvärt svårt.. under senaste HnE kampanjen vi körde så hade vi nog rök pauser var 30 minut för det blev alldeles för tungt för att köra långa stunder djup psykologisk och minimalistisk skräck

Permalänk
Medlem

Joo DD är ju upplagt för hack'n'slash... men med rätt SL går det att undvika. Fast ibland har man ju bara lust att plocka upp sin alviska långbåge som man har 120fp i och blåsa huvet av några orcer

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fable är helt okej, även om det nog får anses som ett Light-rollspel. Men roligare än Baldurs gate serien som är för mycket hack n slash för min smak. Spelade dock Icewind dale ett bra tag innan jag tröttnade. Planescape torment från samma skapare var dock mycket roande.
Arx fatalis är ett kul lite äldre rollspel som har roliga gåtor.
Gothic 1 och 2 är ju bra med men jag har aldrig orkat sätta mig in i dom trots att de ligger här båda två. Tröttnade på att bli ihjälbiten av vargar.
Morrowind är bra, men kräver mycket tid. Och det saknar multiplayer, något som skulle gjort det helt uber.
Men DD online kommer ju snart. Se om du kan plocka upp en betaversion. Middle earth online verkar bli bra också.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag har lirat DD på det "riktiga" sättet i flera år.
Penna, papper, en SL-skärm och en hög med tärningar. Har lirat en väldig massa sådana spel och tycker ändå att DD är det bästa. Iallafall om man lirar 3:e/4:e utgåvan... efter det blir det för mycket kommersiellt spelande och för lite kännsla. Andra spel tappar ju tyvärr ofta bort sig i sina försök att vara annorlunda. (Skrattar fortfarande när jag tänker på Eon's lilla fel där man blödde ihäl snabbare av att skära sig på en bit glas än att få ett svärd i magen, ytterligare en miss när ett spel försöker vara annorlunda)

Däremot känns ju Eon lite mera realistiskt om man bortser från sådana petitesser (vilket en bra spelledare antagligen inser och modifierar lite). Om man spelar på ett sånt sätt att spelarna själv får slå tärningar och anteckna är det ju lite roligare att veta att ens karaktär har ett stort blödande sår i buken och att hans tarmar tittar ut, än att veta att något miffo just "crittade dig för 70 HP!".

Hur som helst hade jag tänkt rekommendera Bloodlines tills jag såg att det redan var nämnt.

Permalänk

[EDIT]

Är blind denna morgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAO
Med risk för att bli idiotförklarad.

vad menas egentligen med ett rollspel? om man pekar och klickar. Vad är det då för skillnad mellan äventyrsspel och rollspel?

idiotförklarad! nej jag skojade bara.

Det kan vra svårt att förklara rollspel ibland.
Men det finns ju olika typer av rollspel också och ibland kolliderar de nästan med first person shooterspelen som för mer och mer av klassiska rollspelsinslag.
Likaså får vissa äventyrs spel rollspelsinslag och varje genre lånar av varandra käns det som.
Är ingen äventyrsspelare av ny dato så jag kaninte nämna nåt av dags dato men Heroes om HOMMserien var väl ett äventyr med RPG inslag. Rätta mig om jag har fel.

Rollspel är att bygga upp sin karaktär från scratch egentligen och utveckal din karaktär undervägen med utrustning, erfarenhet osv.
Du har ofta kontroll över alla stats och attribut (styrka, snabbhet, stamina, mana osv) och bättre vapen osv.

Rollspel är ibland 3:e person (ser ur "dina" egna ögon) som Morrowind eller Thief eller uppifrån
som Baldurs Gate serien och Newerwinter nights.

TESTA! jag har spelat rollspel i många år och fastnade på alvar när Dungeon Master kom till Amiga på den gamla goda tiden.
Numera håller ajg mig till Asheron's Call (online) t.ex men testar varje nytt RPG som kommer ut.

Ska du testa nåt första gången kan jag rekommendera Dungeon Siege 2 eller ngt av de andra som finns tipsat i detta inlägg.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Ger man det lite tid så är Baldur's gate I & II med expansioner oerhört bra.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAO
Med risk för att bli idiotförklarad.

vad menas egentligen med ett rollspel? om man pekar och klickar. Vad är det då för skillnad mellan äventyrsspel och rollspel?

Har aldrig spelat ett spel i genren men det vore kul att prova.

De viktigaste ingredienserna för ett rollspel är att man skapar och definerar sin egen karaktär, och att själva spelet byggs runt ett system av D&D (Eller D&D-liknande) regler med hit rolls och allt vad det innebär. Det behöver inte alls handla om svärd, alver eller magi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeckoYamori
De viktigaste ingredienserna för ett rollspel är att man skapar och definerar sin egen karaktär, och att själva spelet byggs runt ett system av D&D (Eller D&D-liknande) regler med hit rolls och allt vad det innebär. Det behöver inte alls handla om svärd, alver eller magi.

Delvis rätt. Det behöver inte alls vara baserat på dd eller något liknande. Att det skall vara rolls och liknande definierar inte ett rollspel, det definierar ett rollspel baserat på dd.

Ett rollspel är när man tar på sig rollen av någon annan. Oftast betyder detta att man utvecklar sin karaktär i takt med att den använde. Man ökar på sina stats och kunskaper och skapar över tid en bättre karaktär att spela. Vilket system detta sen baserar sig på är helt irrelevant då ett rollspel inte behöver ha tärningar. Man kan lika gärna ha fasta värden, även om det skulle bli löjligt förutsägbart i längden. Att sen DD blivit störst och inspirerar oräknerliga andra gör inte dd till grunden för rollspelandet.

Dock är DD's system ett bra sådant med dugliga regler och funktioner, vilket gör att det är ett ypperligt system för att lära sig spela rollspel

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.