Permalänk

Kritik på Hemsida

Skulle gärna vilja få konstruktiv kritik på min hemsida. Vi är ett företag i av typen Ung företagsamhet http://www.ungforetagsamhet.se/. Jag har gått en webbdesignkurs se terminstarten nu och är själv Väldigt imponerad av hur långt jag har kommit på så kort tid. Den är bara gjord i HTML och några kompletterande javascript. Jag har också anpassat den efter IE eftersom den målsgruppen vi inriktar oss till använder IE. F.n ligger den uppe på http://gurgamin.no-ip.org. Vad skulle jag kunna för bättra eller tycker ni den ser färdig ut ?

Jag skulle också gärna vilja ha tips på billiga / bra webbhotell, har fått ögonen på b-one just nu. Om ni vet om några andra så säg gärna till.

Alla svar mottages tacksamt MVH Alexander Svensson

Permalänk
Medlem

Den var helt okej. Dock lite tråkigt, lite enformiga färger om vi säger så.
Du bör fixa en CSS, samt ta bort dina frames. Frames är olddays, nuförtiden använder vi divar. Som skrivs i CSS. Iframe är inte heller bra. Använd includes istället. B-one är helt okej. Gillar dock manufrog mest. Grymt härligt support, bra uptime och snabba servrar. Men loopia är ju en klassiker också. Mycket bra.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Håller med sAnden, färgerna är tråkiga och du bör använda css.

Du kanske ska byta färg på länkarna, käns tråkigt med standard-blå.

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Den var helt okej. Dock lite tråkigt, lite enformiga färger om vi säger så.
Du bör fixa en CSS, samt ta bort dina frames. Frames är olddays, nuförtiden använder vi divar. Som skrivs i CSS. Iframe är inte heller bra. Använd includes istället. B-one är helt okej. Gillar dock manufrog mest. Grymt härligt support, bra uptime och snabba servrar. Men loopia är ju en klassiker också. Mycket bra.

Har ju bara gått en mycket simpel kurs i hemsideskapande, men vad jag har förstått så måste jag ju bygga om hela hemsidan om jag ska få in DIV och css. Du skulle inte vilja förklara kortfattat vad det handlar om och / eller länk till guide.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_majm
Håller med sAnden, färgerna är tråkiga och du bör använda css.

Du kanske ska byta färg på länkarna, käns tråkigt med standard-blå.

Länkarna ska fixas men jag tror att jag behåller färgerna eftersom det känns som färgerna hör ihop med motorer och fordon som vi håller på med i företaget.

Permalänk
Medlem

"Hemknappen" som ligger i loggan var jäkligt svår att hitta, lägg gärna in den bland de övriga i menyn.
Hade också uppskattat en "mjukare" färg än skrikande vit i tomrummet utanför sidan.
Navigeringen är lurig. Jag vet aldrig var jag befinner mig på sidan eller under vilken del jag befinner mig. Känns som det saknas struktur.
Annars är det väl inget direkt att klaga på. Färgerna tycker jag är bra, gör det bekvämt att läsa när kontrasterna inte är allt för stora. Tycker färgerna ger ett seriöst intryck på något vis.

Edit:
En liten detalj också:
Känns lite fånigt att det går i scrolla i framen med loggan och menyn.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Hedersmedlem

För stor!

Tack vare ordet "Nationella samarbetspartners" blir din meny dubbelt så bred som den borde vara. Dessutom ser det skumt ut att du har 560 fjuttiga pixlar dedikerade till det relevanta - meny och brödtext - resten av sidan är full med tjafs. Jag vill inte behöva köra fullskärm för att se några irriterande banners.

Här är mitt förslag på en bättre layout - och kom ihåg att göra så att sidan växer och krymper med fönstret!

Före:

Efter:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
För stor!

Tack vare ordet "Nationella samarbetspartners" blir din meny dubbelt så bred som den borde vara. Dessutom ser det skumt ut att du har 560 fjuttiga pixlar dedikerade till det relevanta - meny och brödtext - resten av sidan är full med tjafs. Nyheterna får plats under menyn, och jag vill inte behöva köra fullskärm för att se några irriterande banners.

Här är mitt förslag på en bättre layout - och kom ihåg att göra så att sidan växer och krymper med fönstret!

Före:

http://illhostit.com/thumbnails/5144521020982469/uf-before.pn...

Efter:

http://illhostit.com/thumbnails/8395472645776920/uf-after.png

Ursäkta Herr Farbror. Men, ni kritiserar fel layout

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Ursäkta Herr Farbror. Men, ni kritiserar fel layout

HAHAHAHA. Ägd av copy / paste

Permalänk

hoho, jag kollade in samma som Teetow och tänkte "Satan vad killen lärt sig på nåra månader"

Permalänk
Medlem

"Logon" är allderles för rörig. Byt ut den.
Du kanske vill ha ett system för att logga in som inte skriver lösenorden i html-koden, särskilt inte i klartext, dvs ett som inte är skrivet i javascript
Skriv inte en sida som är skriven bara för Internet Explorer.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
"Logon" är allderles för rörig. Byt ut den.
Du kanske vill ha ett system för att logga in som inte skriver lösenorden i html-koden, särskilt inte i klartext, dvs ett som inte är skrivet i javascript
Skriv inte en sida som är skriven bara för Internet Explorer.

Han kan faktist använda CheckSum i Javascript.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Det är bara nästan lika illa

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Nä inte riktigt ;). En svensson hacker tror han är grym när han kommer in på ett html scriptat admin system.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
"Hemknappen" som ligger i loggan var jäkligt svår att hitta, lägg gärna in den bland de övriga i menyn.
Hade också uppskattat en "mjukare" färg än skrikande vit i tomrummet utanför sidan.
Navigeringen är lurig. Jag vet aldrig var jag befinner mig på sidan eller under vilken del jag befinner mig. Känns som det saknas struktur.
Annars är det väl inget direkt att klaga på. Färgerna tycker jag är bra, gör det bekvämt att läsa när kontrasterna inte är allt för stora. Tycker färgerna ger ett seriöst intryck på något vis.

Edit:
En liten detalj också:
Känns lite fånigt att det går i scrolla i framen med loggan och menyn.

Ang. bakgrunds färgen, vad föreslår du för annan färg ? Ljusgrå fast gråare än den som finns i menyn ? Hmm, jag tycker att den vita bakgrundsfärgen ska vara där för att man får lättare uppfattningen om var själva dokumentet ligger.
Navigeringen har du alldeles rätt i, den är klurig och menyn där uppe räcker liksom inte till. Detta ska jag försöka tänka igenom, om nån har någon lösning skriv gärna ;).

Att det går att scrolla vet jag om, men det är bara i Opera, FF. Jag sitter ju tyvärr och jobbar i frames som sAnden skrev innan, och jag har ingen aning om hur man "Stänger" av scrollen i en frame, jag vet bara hur man gömmer scrollbaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
För stor!

Tack vare ordet "Nationella samarbetspartners" blir din meny dubbelt så bred som den borde vara. Dessutom ser det skumt ut att du har 560 fjuttiga pixlar dedikerade till det relevanta - meny och brödtext - resten av sidan är full med tjafs. Jag vill inte behöva köra fullskärm för att se några irriterande banners.

Här är mitt förslag på en bättre layout - och kom ihåg att göra så att sidan växer och krymper med fönstret!

Före:

http://illhostit.com/thumbnails/5144521020982469/uf-before.pn...

Efter:

http://illhostit.com/thumbnails/8395472645776920/uf-after.png

Som en annan sa, helt fel sida du kritiserar ;). Fast jag vet inte, du kanske borde säga till UF hur deras sida ska se ut :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
"Logon" är allderles för rörig. Byt ut den.
Du kanske vill ha ett system för att logga in som inte skriver lösenorden i html-koden, särskilt inte i klartext, dvs ett som inte är skrivet i javascript
Skriv inte en sida som är skriven bara för Internet Explorer.

När du skriver "Logon", vad menar du då ? Själva logo bilden eller menyn ?

Admin grejen är bara i beta, den ska tas bort från sidan så fort den går live. Jag ska också fixa så att inloggningen kommer styras av den interna mjukvaran i Apache.

Tack för alla svar, ni har verkligen hjälpt mej =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lal_le(swe)
Ang. bakgrunds färgen, vad föreslår du för annan färg ? Ljusgrå fast gråare än den som finns i menyn ? Hmm, jag tycker att den vita bakgrundsfärgen ska vara där för att man får lättare uppfattningen om var själva dokumentet ligger.
Navigeringen har du alldeles rätt i, den är klurig och menyn där uppe räcker liksom inte till. Detta ska jag försöka tänka igenom, om nån har någon lösning skriv gärna ;).

Att det går att scrolla vet jag om, men det är bara i Opera, FF. Jag sitter ju tyvärr och jobbar i frames som sAnden skrev innan, och jag har ingen aning om hur man "Stänger" av scrollen i en frame, jag vet bara hur man gömmer scrollbaren.

Angående scrollningen:

scrolling no

borde fixa det helt enkelt.
Angående bakgrundsfärgen så kan jag väl hålla med dig om att bakgrunden ska vara väl avskiljd från själva sidan/dokumentet. Jag hade dock gärna sett någon annan färg än just den vita till exempel #EEEEEE

Jag tycker att sidan blir behagligare på så vis, samt att det inte känns som att bakgrunden är totalt ignorerad genom att lämna den vit och orörd.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Den var helt okej. Dock lite tråkigt, lite enformiga färger om vi säger så.
Du bör fixa en CSS, samt ta bort dina frames. Frames är olddays, nuförtiden använder vi divar. Som skrivs i CSS. Iframe är inte heller bra. Använd includes istället. B-one är helt okej. Gillar dock manufrog mest. Grymt härligt support, bra uptime och snabba servrar. Men loopia är ju en klassiker också. Mycket bra.

Ehm. <div> används mig veterligen till att gruppera objekt, inte som ett komplement till frames. Lämpligast vore att inkludera det han har i iframen med något SS-språk. Om han sedan väljer att gruppera och positionera de inkluderade objekten genom att stoppa in dem i en <div> är en helt annan sak.

Att säga att man "bygger upp" en sida av divar är att missförstå hela grejen med CSS. Vissa här verkar tro att man bara kan positionera saker genom att stoppa in dem i en div, och det är helt fel.

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem

Verkar vara mer en webbplats än en hemsida? Eller har jag fel?

För övrigt - Knappen där det står "Hem" och "admin" syns inte. Länkarna har en tråkig blå standardfärg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stafh
Ehm. <div> används mig veterligen till att gruppera objekt, inte som ett komplement till frames. Lämpligast vore att inkludera det han har i iframen med något SS-språk. Om han sedan väljer att gruppera och positionera de inkluderade objekten genom att stoppa in dem i en <div> är en helt annan sak.

Att säga att man "bygger upp" en sida av divar är att missförstå hela grejen med CSS. Vissa här verkar tro att man bara kan positionera saker genom att stoppa in dem i en div, och det är helt fel.

Vart säger jag att man bygger upp sidor med Divar?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Vart säger jag att man bygger upp sidor med Divar?

Du och många andra har sagt det många gånger tidigare, inte i den här tråden dock.

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.