Permalänk
Medlem

Varför funkar inte nätverket?

Jag har 3 datorer som är anslutna till en router. När jag ska konfigurera ett hemnätverk på alla datorerna funkar det inte. Jag kan inte se de andra när jag trycker visadatorer i arbetsgruppen och jag kan inte dela ut en mapp så att de andra kan ta av den.

Vad är fel?

På nätversanslutningar finns det några grejer, vet inte vad allt är. Men där finns i alla fall Anslutning till lokalt nätverk. Om jag dubbelklickar där och trycker på egenskaper kommer det upp en ruta dr det finns olika saker t.ex. Client for Microsoft networks och File and printer sharing for Microsoft networks. De är ibockade redan och under står det installera och avinstallera så jag borde redan ha det, men är det ngt där som är fel?

Har Norton på ena datorn och ngt F-secure från telia (bara antivirus tror jag) på de andra.

Hjälp mig vad är fel?

Permalänk

Kanske nån brandvägg`???

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Men ngn som vet hur man fixar det?

Permalänk

1 är alla datorer i samma arbetsgrupp?
2 avaktivera brandväggen?
3 testa igen?

Visa signatur

wiie

Permalänk
Medlem

Ok men har COM surrogate något med det att göra, Norton blockera nämligen det och jag vet ointe vad det är.

Permalänk

Men ta för fan och kolla om det har nått och göra med det?

Lite less bara på att inte kolla om det är det

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Men ta för fan och kolla om det har nått och göra med det?

Lite less bara på att inte kolla om det är det

Visst kan jag göra det men jag är så rädd för att få virus och trojaner och skit:D Vill inte förstöra nya datorn.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar tråden lite..jag har två st datorer anslutna till mitt nätverk men när jag stänger av brandväggen på den en så sätts den på på den andra..

Permalänk
Medlem

Har provat att ta bort blockeringen men det funkar ändå inta. Har provat allt ! Någon som vet vad som är fel?

Permalänk
Medlem

Re: Varför funkar inte nätverket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av w00gie
Jag har 3 datorer som är anslutna till en router. När jag ska konfigurera ett hemnätverk på alla datorerna funkar det inte. Jag kan inte se de andra när jag trycker visadatorer i arbetsgruppen och jag kan inte dela ut en mapp så att de andra kan ta av den.

Vad är fel?

På nätversanslutningar finns det några grejer, vet inte vad allt är. Men där finns i alla fall Anslutning till lokalt nätverk. Om jag dubbelklickar där och trycker på egenskaper kommer det upp en ruta dr det finns olika saker t.ex. Client for Microsoft networks och File and printer sharing for Microsoft networks. De är ibockade redan och under står det installera och avinstallera så jag borde redan ha det, men är det ngt där som är fel?

Har Norton på ena datorn och ngt F-secure från telia (bara antivirus tror jag) på de andra.

Hjälp mig vad är fel?

Kollat så ip-adresserna är rätt ställda?
Arbetsgrupp?
Dubbelkollat kablage och dyligt, ibland är det så uppenbara saker som skapar felen.

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför funkar inte nätverket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiper
Kollat så ip-adresserna är rätt ställda?
Arbetsgrupp?
Dubbelkollat kablage och dyligt, ibland är det så uppenbara saker som skapar felen.

Japp provat allt jag kan komma på

EDIT: vad menade du med att Ip-adresserna är rätt stälda, var ställer man om det menar du?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varför funkar inte nätverket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av w00gie
Japp provat allt jag kan komma på

EDIT: vad menade du med att Ip-adresserna är rätt stälda, var ställer man om det menar du?

Har du tre datorer kan det lämpligtvis vara bra om de ser ut : 192.168.100.1 | 192.168.100.2 | 192.168.100.3 osv, så det inte diffar för mycket. Slå av allt vad brandväggar och säkerhet heter och se om det löser sig på det viset. Försök pinga de andra datorerna. Fungerar det inte på någon av datorerna att hitta varandra?

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Medlem

Datorerna syns inte när man trycker på visa datorer i arbetsgruppen iaf

Men hur ändrar man IP?

Permalänk
Medlem

Flera DHCPservrar?

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta gör att det börjar fungera, men för mig gjorde det åtminstone det.
Där du klickar i rutan "file and Printer sharing for microsoft network" finns kan man klicka på installera.. Välj sedan att installera protokoll, Följt av
"NWLink /IPX/SPX/ Netbios Compitable Transport Protocol".
Kan som sagt börja fungera då. Jag hittade ingen av mina datorer i nätverket innan jag lade till det protokollet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N0llah
Vet inte om detta gör att det börjar fungera, men för mig gjorde det åtminstone det.
Där du klickar i rutan "file and Printer sharing for microsoft network" finns kan man klicka på installera.. Välj sedan att installera protokoll, Följt av
"NWLink /IPX/SPX/ Netbios Compitable Transport Protocol".
Kan som sagt börja fungera då. Jag hittade ingen av mina datorer i nätverket innan jag lade till det protokollet.

Ok får prova.

Permalänk
Medlem

tillåt de portar som behövs i dina brandväggar. då löser de sig

Visa signatur

E8400, 4GB, 2TB, Win7x64, Radeon HD4870

Permalänk
Medlem

DioSSen:tror du inte det är löst nu?;)

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+