Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort 6800Le?

Hej, håller på att plocka ihop en ny dator och letar efter ett bra grafikkort för mellan 1000-1700.
Läste här att Geforce 6800Le är bättre än 6600Gt upplåst stämmer de, och om ja är det här kortet värt att köpa då: 6800Le ?

Dessutom är det lätt att överklocka och räcker det med ett 350W nätagg?
Om jag har Amd opteron 2.0GHz, maxtor 200Gb ide och en dvdbrännare.

Edit: behöver inte vara Agp, kan vara PCI-e också

Permalänk
Medlem

Ja... 6800 LE är bättre än 6600 GT när den är upplåst...

Ja... det är värt att köpa kortet.... Men det finns ett bättre.... (mer info längre ner )

Ja.... 350 W räcker

Och om det inte spelar ngn roll om det är agp eller pci-e.... så är detta kortet ett bättre val:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C3DX800GTO

Varför nu då? Jo för att det är GARANTERAT att du låser upp alla pipelines på det kortet.
Med 6800 LE så är det inte garanterat att du låser upp alla...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Ja... 6800 LE är bättre än 6600 GT när den är upplåst...

Ja... det är värt att köpa kortet.... Men det finns ett bättre.... (mer info längre ner )

Ja.... 350 W räcker

Och om det inte spelar ngn roll om det är agp eller pci-e.... så är detta kortet ett bättre val:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C3DX800GTO

Varför nu då? Jo för att det är GARANTERAT att du låser upp alla pipelines på det kortet.
Med 6800 LE så är det inte garanterat att du låser upp alla...

Men om du tittar noga är det AGP han vill ha. Så 6800LE är ett bra val.
BTW hade själv ett sådant innan absolut dugligt kort!

Visa signatur

//HundSkit

Permalänk
Hedersmedlem

Catar skriver att det går bra med PCIe också och då är Connect 3D X800GTO kortet att välja alla gånger då det är det nya 6800LE fast från ATI då...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Köp inte ati, deras drivrutiner är helt värdelösa.

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar om alla håller med dig om det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Ati sux

6800LE är ett bra val

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Köp inte ati, deras drivrutiner är helt värdelösa.

Va har du varit de senaste 2 åren ?????

Om man ska köpa en ny dator i dagsläget är det definitift PCIE man ska skaffa, AGP är i princip dött och conect3d x800gto är det mest prisvärda alternativet, precis som Malo redan påpekat.............

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa ett nytt moderkort till en av datorerna där jag tänkte ha ett Geforce 6600 256mb DDR fast AGP sloten har bara 1,5V.
Räcker det för att kortet ska fungera bra?

har sökt på nvidias hemsida fast jag hittade inget om det.
Är Asrockmobot på datorbutiken.com jag tänkte mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är ett nytt moderkort med AGP du menar så fungerar det för jag kör själv med ett 6600GT AGP och ett Asrock kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Catar skriver att det går bra med PCIe också och då är Connect 3D X800GTO kortet att välja alla gånger då det är det nya 6800LE fast från ATI då...

japp, lägg hellre till 300 och få ett c3d x800GTO och lås upp till 16/6 , så har du kraften i ett x800XT!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
japp, lägg hellre till 300 och få ett c3d x800GTO och lås upp till 16/6 , så har du kraften i ett x800XT!

Kan någon förklara hur man "låser upp pipelines" på ett kort? Typ GeForce 6800?
Jag vill prova och är lite "beginner" så att säga..

Finns det några risker med att sabba kortet helt när man försöker låsa upp?

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk

Går den ens låsa upp agppipsen?

Det är inte vad jag har hört...

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barremannen
Kan någon förklara hur man "låser upp pipelines" på ett kort? Typ GeForce 6800?
Jag vill prova och är lite "beginner" så att säga..

Finns det några risker med att sabba kortet helt när man försöker låsa upp?

Läs guiden om upplåsning av pipes här på forumet. Notera dock att det bara fungerar med AGP-versionen.

Risken att skada kortet är mycket liten, jag vet ingen som har gjort det. Eftersom du gör det i mjukvara kan du enkelt ställa tillbaka dem igen om det inte fungerar. Är ungefär som att överklocka, även om du klocka upp så att du ser artefakter kan du klocka ner direkt igen utan att något skadats (om du inte klockar som e galning förstås ).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Köp ett Connect3D X800GTO. Det finns en guide för att låsa upp pipes om du letar i forumet på det kortet. Vad jag vet har alla som försökt lyckats med upplåsningen. Detta är ett PCI-e kort.

När det gäller 6800LE så var det främst äldre versioner som gick att låsa upp, på många kort går det helt enkelt inte att låsa upp, man får ha tur. Det är endast AGP-varianten som eventuellt går att låsa upp.

Har du ett Asrock-kort, så skulle jag absolut köpt ett Connect3D X800GTO. Chansen att lyckas låsa upp pipes är i det närmaste hundraprocentig och om du har tur så klockar kortet bra.

Det är mycket svårare att hitta ett 6800LE som går att låsa upp.

Lyssna inte på omogna kommentarer i stil med "ATI suxx" som ofta kommer från någon stackare som någongång har haft problem med ett kort från ATI (ofta för ett bra tag sedan och av en helt annan modellgeneration) och sedan dess bestämt sig för att allt som kommer från den tillverkaren är kasst.
Det samma gäller naturligtvis kommentarer från andra lägret av fanboys, i stil med "Nvidia suxx".
Båda tillverkarna gör ungefär likvärdiga kort kvalitetsmässigt, ibland är Nvidia bättre och ibland är ATI bättre.
Lyssna på de som inriktar sig på specifika modeller och lyfter fram deras respektive styrkor och svagheter istället.

Visa signatur

~Pelle~