Permalänk
Medlem

Tyst speldator för 8-9000:-

Hej!

Jag har tänkt att köpa mig en ny dator. Tanken är en ok, tyst speldator till ett så lågt precis som möjligt.
Skärm, tangentbord, mus osv har jag redan. Jag är ingen van överklockare men tycker att det kunde vara kul att testa en opteron 146 och lära sig lite. När det gäller grafikkort lutar det åt ett Connect3D Radeon X800GTO även om 6800GS låter spännande. Dock har väl inte 6800GS kommit än och kommer att kosta lite mer.

Dessa komponenter har jag tittat på:
Connect3D Radeon X800GTO, datorbutiken, 1895:-
Opteron 146, komplett, 1650:-
Moderkort XXX, 1000:-
TwinMOS PC3200 1024MB DualPack, komplett, 949:-
Thermaltake Big Typhoon, komplett, 399:-
Antec Sonata II Miditower, inet, 1235:-
Samsung SpinPoint P120S 250GB, komplett, 1095:-
Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 G, komplett, 69:-
Kylning grafikkort?, 250:-
Frakt 59:- från db, 149:- från komplett, 208:-
Totalt 8750:-

Processorn har jag väl inte direkt någon fråga om. Moderkort är det värre med, tittade först på det billiga Asrock-kortet men läste att det inte fungerar tillsammans med Antec Sonata II. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, jag behöver ett moderkort som funkar direkt med opteron då jag ej har någon annan processor att stoppa i tillfälligt. Vad finns det att välja på för 1000:- som fungerar direkt och dessutom fungerar bra till lite överklockning? Helst ska det vara passivt kylt men det kanske är lätt att byta ut fläkten? Ett annat alternativ är att köra på Asrock och välja ett annat chassi. Vill dock inte lägga ut mer pengar än vad Sonatan kostar, finns det något bra, TYST alternativ (Chassi, nätagg och en fläkt) för samma peng?

Minne känns också svårt. Tycker att 2GB blir lite dyrt, alternativt skulle jag kunna köpa en 1GB så länge men eftersom jag inte tror att jag kommer att uppgradera till 2GB inom en överskådlig framtid så är det dumt? Hur mycket prestanda förlorar man på att inte köra dual? Om jag nöjer mig med 2x512, är de minnen jag valt ok? Fanns corsair för någon hundralapp mer, är de ett bättre köp?

Big Typhoon verkar ju riktigt bra (och stor), går den att montera med alla varianter av moderkort och chassi? Eller är det någon kombination man ska undvika?

Hårddisk, vill ha en tyst. Det verkar ju samsungen vara.

När det gäller grafikkortet funderar jag över att byta kylning. Har i dagsläget ett passivt kylt 4600ti, fläkten lät konstant högt på det. Hur är det med dagens grafikkort, varvar de ner när man ej spelar? Är det ett måste att byta kylning om man är ute efter en tyst dator?

Så det var väl allt. Det blev många frågor men jag hoppas ändå att ni orkar svara på dem, det uppskattar jag mycket. Alla delarna kan bytas ut om ni har bättre förslag. Vill helst inte gå upp i pris om det inte blir en stor skillnad i prestanda, däremot uppskattas prissänkande förslag. Dock är ljudnivån viktig eftersom datorn står i vardagsrummet och min sambo inte är jätteförtjust i oväsendet från den. Datorn vi har idag låter rätt illa pga
en hemsk hårddisk som viner konstant. Viktigt är också att alla komponenter passar bra ihop (kanske självklart men är lite orolig efter vad man läst).

Tack på förhand!