Sonyhärvan slutar inte

Permalänk
Melding Plague

Sonyhärvan slutar inte

<font style="font-size: 10pt"><b>Sonyhärvan slutar inte</b></font> <small class="small">torsdag 17 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Sony har gjort någonting bra, dock lite sent: Sony ber om ursäkt för deras rootkitkopieringsskydd, återkallar alla skivor från butiker och erbjuder sig att byta ut skivor med kopieringsskyddet till versioner utan kopieringsskydd. Sony skriver såhär på deras <a href="http://www.sonybmg.com/" target="_blank">webbplats</a>:
<br />
<br /><i>We share the concerns of consumers regarding these discs, and we are instituting a program that will allow consumers to exchange any CD with XCP software for the same CD without copy protection. We also have asked our retail partners to remove all unsold CDs with XCP software from their store shelves and inventory. We will make further details of this program available shortly.</i>
<br />
<br />Sonys ståndpunkt har alltså ändrats från att skivor inte alls har rootkit, till att skivor kanske har rootkit men att användare inte ska bry sig om det, till att skivorna faktiskt har rootkit.
<br />
<br />Sony kan dessvärre inte ta tillbaka att de brytit mot upphovsrättslagen. Två programmerare och en säkerhetsfirma har bevisat att Sonys kopieringsskydd innehåller stulen kod från MP3-encodern LAME, kod från MP3-spelaren mpg123 och dessutom, av oförklarliga anledningar, kod DVD-Jon - skaparen av DeCSS - skrivit för att knäcka Apples kopieringsskydd på låtar nerladdade med iTunes. Varför Sonys kopieringsskydd skulle vilja ta bort någon annans DRM är förnärvarande oklart.
<br />
<br />Det ska bli intressant att se vilka skadestånd Sony får betala, med tanke på att RIAA och SonyBMG stämt deras användare på väldigt stora summor, av liknande skäl.
<br />
<br /><a href="http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=05/11/17/1350209&tid=1..." target="_blank">Slashdot</a> och <a href="http://www.sysinternals.com/blog/" target="_blank">SysInternals</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha bring it on ? Sony är så nere nu

Permalänk
Medlem

Haha... hoppas dom åker ditt så de stänker om det... jävla dubbelmoral av företagen...

Permalänk

Jag tror inte SONY kommer få betala nämvärt höga skadestånd för detta ...

de har ju inte laddat ner mo3or så .. alltså är de inte riktiga brottslingar .. :/

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Brytit? Trodde det hette brutit... Men de är ju för roliga de där "Sony" asså

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det verkar verkligen bli en mängd nyheter om detta

Jag skulle tro att iallafall swec medlemmars förtroende för sony BMG inte kan bli mindre

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Tänk om sony gjort så här från början, då hade det antagligen inte blivigt någon större skandal av det hela.

Hoppas skadeståndet blir högt, väldigt högt :evil:

EDIT: lägg in en evil-smiley!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Jag tror inte SONY kommer få betala nämvärt höga skadestånd för detta ...

de har ju inte laddat ner mo3or så .. alltså är de inte riktiga brottslingar .. :/

Har själv begått upphovsrättbrott, samt spridit spyware. Vilket i USA kan ge fängelse eller väldigt höga böter. Bara för masspridning av tex spam kan du bli dömd till 10 miljoner i böter (var någon som åkte ditt för det innan i år).

Edit: Och så vit jag kan tolka det nu så är de dessutom skyldig för datorintrång.....

Permalänk

Hoppas DVD-Jon stämmer sony!

Permalänk
Medlem

Haha, det här låter nästan som en saga! Vilka j-vla klantarchlen! Blir kul att höra hur Sony försvarar sig i rättegången när det läggs fram bevis på att de brutit mot upphovsrättslagarna Iofs är det kanske inte så sannolikt att det blir rättegång eftersom Sony nog helst gör upp i godo istället.

Permalänk

Det här kan inte sluta annat än gott nu.

Antingen stäms Sony på skyhöga summor från fler än ett håll, och det kommer skicka en stark signal om vart gränsen går mellan att skydda sina tillgångar, och förstöra andras. Eller så kommer Sony klara sig oskadda, och det kommer isåfall bara att få folk att börja ladda ner musik i ren protest, i större utsträckning än nu, vilket i sin tur kommer tvinga företagen att tänka om snarast.

Bara det faktum att trots RIAAs skrämseltaktik har nedladdningen knappast sjunkit, däremot har storföretagens trovärdighet sjunkit markant.

Jag tror en revolution är på intåg. Viva la Revolucion!

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Medlem

Inge Sony för mig trots deras senkomna ursäkt... skrotbolag.....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag antar att olika företag sitter just nu o skriva fler dokument i sin stämning mot sony så att det blir en rejäl boom snart..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga, det här var väl bra, men liiite för sent, hade de gått ut med det här innom ett par dagar från det uptäcktes och ärligt bett om ursäkt så hade de kommit bra mycket mildare undan!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

'dvd-jon'... skönt epitet. samma klass som 'robinson-robban'. (fast robban verkar inte lika sympatisk som jon...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
'dvd-jon'... skönt epitet. samma klass som 'robinson-robban'. (fast robban verkar inte lika sympatisk som jon...)

DVD-Jon är inte en svensk konstruktion utan ett smeknamn som skapades i amerikansk media när DeCSS var aktuellt. Men jo, det låter kanske inte lika "seriöst" som om man skrivit Jon Lech Johansen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde på slashdot så har Sony licenserat kopieringsskyddet från First 4 Internet, så det verkar oklart vem som är ansvarig för ett ev licensbrott.

Permalänk
Medlem

Sony BMG har hanterat detta på ett så dåligt sätt att man inte tror att det är sant.

Man installerar skadlig mjukvara på användarnas - sina egna kunders - maskiner. Man ljuger när man säger att rootkitet inte finns. Man ändrar licensavtalet i efterhand, när man blir överbevisad (till oacceptabla villkor dessutom). Man påstår att användarna inte behöver bry sig. Man stoppar tillverkningen av rootkit-skivorna tillfälligt, men ger inga garantier för att de inte kommer tillbaka i framtiden. Man kommer ut med flera patchar som inte löser problemet, och påstår att de löser problemet.

Till sist tvingas man till ett omfattande tillbakadragande av skivor och en motvillig ursäkt. Varför ska vi tro på den ursäkten när det är så pinsamt uppenbart att de enbart försöker rädda ansiktet? De skiter fullkomligt i sina kunder, det enda de bryr sig om är att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt.

Detta är alldeles för lite, alldeles för sent. Sony BMG har visat precis hur lågt de värderar sina kunder och efter allt det här skulle jag hellre slänga pengarna i sjön än att bli kund hos dem.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt dom flesta storföretag är på samma sätt, förtjäna så mycket pengar som möjligt och skit i kunderna. Men jag kommer i alla fall aldrig att köpa sony produkter mera. Dom har sköt det så otroligt dåligt från första början. Skulle hellre ha köpt en PS3:a än en Xbox 360 men det blir nog 360:an istället nu. Bryr mig inte heller om att detta handlar om BMG, jag bojkottar hela Sony.

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ufo777
Tror faktiskt dom flesta storföretag är på samma sätt, förtjäna så mycket pengar som möjligt och skit i kunderna. Men jag kommer i alla fall aldrig att köpa sony produkter mera. Dom har sköt det så otroligt dåligt från första början. Skulle hellre ha köpt en PS3:a än en Xbox 360 men det blir nog 360:an istället nu. Bryr mig inte heller om att detta handlar om BMG, jag bojkottar hela Sony.

RÄDDA JENS I IDOL 2005 och visa ert missnöje mot sony och Breitholtz...

http://raddajens.impire.org/

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Har själv begått upphovsrättbrott, samt spridit spyware. Vilket i USA kan ge fängelse eller väldigt höga böter. Bara för masspridning av tex spam kan du bli dömd till 10 miljoner i böter (var någon som åkte ditt för det innan i år).

Edit: Och så vit jag kan tolka det nu så är de dessutom skyldig för datorintrång.....

Jag tror du underskattar vad enorma mängder pengar kan göra ... SONY har ju en enorm stab av företagsjurister som inte bara rullartummarna direkt ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

jösses alltså

Visa signatur

http://www.what.se För dig inom IT-branschen - 3 000 hittar hit varje dag!

Permalänk

Tror inte ett dugg kommer hända till Sony. Men jag hoppas innerligt.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk

LOL
Sony warezar

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arthur Bongo
2005-11-19 01:43

-->

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
LOL
Sony warezar

årets likplundring?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint