Mina tankar om nforce moderkort, en del svammel

Permalänk
Medlem

Mina tankar om nforce moderkort, en del svammel

Vi kan börja med socket-a. Först hade jag ett Epox via 266A moderkort, det fungerade klockrent till den dag då det beslutade sig för att det var dags att dö.

Efter det köpte jag ett nforce 2 kort, ett epox igen om jag kommer ihåg rätt. Det fungerade, i varje fall så länge som man såg till installera om usb-drivrutinerna hela tiden eftersom det alltid strulade. Efter ett tag köpte jag mig ett externt usb-kort och frid och fröjd efter det. Efter att jag haft kortet ett bra tag så testade jag en dag ytterliggare en ny uppsättning moderkortsdrivurtiner och hör och häpna usb-portarna fungerade i ett bra tag, la aldrig av.

Sen blev det dags för uppgradering. Nforce 3, asus k8n. Givetvis fungerar usb-portarna väldigt sporadiskt, så nu har jag gett upp och stoppat i usb-kortet igen. Nästa grej är det interna nätverkskortet som faktiskt har fungerat till helt nyligt då det började orsaka blåskärmar. Det tog en stund att hitta orsaken, tur att drivrutinerna till moderkortet vid installationen la av just då man kom fram till nätverket. Jag tror att nätverkskortet egentligen inte är trasigt utan att det inte kommer överens med mitt 6800gt! Alltså, man blir ju bara less. Kan dom inte göra så att deras egna grejor är kompatibla med varandra??!

Så nu sitter jag med ett moderkort som har allt integrerat men nog förbannat så är i princip allt integrerat avstängt. Jag har nu ett usb-kort för 200kr i, 2st nätverksort (Måste ju dela ut internet åt andra datorn.) 100kr extra där, sen har man även ett ljudkort eftersom interna ljudet alltid brukar vara uselt (Inte testat det på det här kortet men antar att det skulle ge uselt ljud samt orska blåskärmar/krascha/inkomplatibelt/dåligt drivrutinsstöd etc för runt 500kr i.

Just nu är jag bara sur att jag köpte ett 6800gt, eftersom det är nvidia. Aldrig mera nvidia, men givetvis komer det att komma ut en produkt som man bara måste ha så man kommer att tumma på det...

Så är det bara jag som har otur eller är allt i moderkortsväg från nvidia ren skit? Nu kanske det egentligen inte är nvidia bara eftersom de säljer chippen till andra som gör moderkorten men en del måste ju bara vara deras fel....

Permalänk
Avstängd

varför skylla på komponenterna ? kanske är användaren som det är fel på...!!

har aldrig haft problem med nforce nvidia moderkorts kretsar har haft DFI ASUS MSI ....

se till att installera rätt skit i nvidias firewall som finns i nforce drivers på cd skivan det strular alltid upp datorn...

Permalänk
Medlem

Du tycker jag ska installera drivrutinerna på ett annat sätt? Kanske jag ska använda ett annat finger då jag ska trycka på install knappen?

Din sista mening gick föresten inte att förstå. Sen kan du ju fundera på det här med versaler och gemener också?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du tycker jag ska installera drivrutinerna på ett annat sätt? Kanske jag ska använda ett annat finger då jag ska trycka på install knappen?

Din sista mening gick föresten inte att förstå. Sen kan du ju fundera på det här med versaler och gemener också?

Ännu en med ett lexikon framför sej...

försökte bara hjälpa dej ok..

Men var spydig var det ....sån attityd får du mycket hjälp av folk med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassrullen
varför skylla på komponenterna ? kanske är användaren som det är fel på...!!

Undrar bara vem som började att vara lite spydig

Men till saken, tror inte att det bara är nforce som har problem. Har upplevt liknande problem med både via och sis, usb som inte fungerar, drivrutiner som måste installeras i precis rätt ordning annars är det kört. Det mest konstiga fenomen jag har haft, var när jag inte kom in i BIOS:en pga. att cpu fläkten hade fel varvtal.

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd

lol va? aldrig hört talas om varv antalet och sen ej komma in i bios...

Hur löste du det?

Permalänk
Avstängd

Han ringde ett annat varv och beställde ett fartyg därifrån istället... Skriv ihop och era meningar kanske går att läsa.

Permalänk
Medlem

Jag vet då att det inte var jag som började med att vara spydig. Möjligen mot nvidia då, lite sur på dom just nu.

Sen angående fläktarna så var det så på en del tidigare athlon-moderkort att om man behövde en fläkt till cpu:n med varvräknare som även behövde vara ansluten till rätt fläktkontakt på moderkortet annars fungerade ej datorn att starta. Även om fläkten snurrade för långsamt gick det ej att starta datorn. Ställde till en hel del problem i början. Tror dom har slutat med det nu, eller iaf går det att disabla i bios.

Helt allvarligt så har jag fortfarande inte förstått vad du skrev:
"se till att installera rätt skit i nvidias firewall som finns i nforce drivers på cd skivan det strular alltid upp datorn..."

Personligen tycker jag att kan dom inte göra integrerade saker som fungerar kan dom istället spara en slant och göra korten billigare istället. För om dom ändå inte fungerar, varför ha ett dussin usb-portar, nätverkskort som inte fungerar, samt sunkigt ljudkort?

Det jobbiga är ju att man kan ju inte skicka in det på reparation heller. Man vill inte vara utan moderkort i en månad och även riskera att få igen samma kort eftersom de ej hittat felet under de 15 minuter de felsökt. Risken finns ju även att man får betala frakt plus felsökningsavgift. Sen måste man ju även plocka sönder datorn och sedan plocka ihop den igen och jag har roligare saker att göra som att fortsätta dricka på min öl samt just nu slösa bort lite tid på ett forum. Sen kan man ju även slå rekord i långa meningar som jag gjorde en bit upp.

Jag skyller alla särskrivningar samt all skum meningsbyggnad på antingen ölen eller katten som jag har liggandes snett över benen. Och om jag gjort något annat skumt så var det säkert inte mitt fel heller...;o)

Permalänk

Så här ska det va!

se till att installera rätt. skit i nvidias firewall som finns i nforce drivers på cd skivan, det strular alltid upp datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassrullen
lol va? aldrig hört talas om varv antalet och sen ej komma in i bios...

Hur löste du det?

Eftersom jag klockade en del så hade jag vridpot. på fläkten så det var inget problem. Men att komma på att det var varvtalet på fläkten som ställde till problem var inte det lättaste, som tur är finns det många bra forum.

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG