hjälp var är bilden desperat

Permalänk
Medlem

hjälp var är bilden desperat

hello

har just uppgraderat till en socket 939 o efter att ha lagt in o kopplat ihop all hårdvara så uptäkte jag att vid start av datorn så fick jag inte fram någon bild den ville inte helt enket komma
o hur jag än gör vill den inte

så nu ber jag om er hjälp lite expert hjälp

jag har
AMD Athlon 64 3500+ 2,2GHz / 640KB Socket 939 (Box) (90nm) (Venice)

Asus - Socket 939 - ATX Nforce4 (A8N32-SLI DELUXE) - AMD / PCI-E / 2st 16x SLi

Tagan Power Supply (PSU) 530W 2Force

Gainward Ultra/3400PCX XP nVidia GeForce 7800GT 256MB "Golden Sample

snälla vet ni vad det kan vara för fel så snäll hjälp mig skulle vara såååååå tacksam

Tack för all eran hjälp
Zerach

Permalänk
Medlem

testa ett annat grafikkort låna ett av en polare eller nåt

kan vara paj hade så på mitt gammla 9600xt datorn starta och så men det blev ingen bild

jag har haft likadant när ett ramminne paja på min gammla 3.2:a

Visa signatur

acer aspire 6920g

Permalänk
Medlem

men det sjuka hag fick hem det i går så tror du att dfet kan vara ett fabriks fel ????

o mina minnen kollade jag inte för så länge seda innan jag upgraderade datorn o dom funkade fin fint

?? men jag ska försöka hita någon som jag känner o fråga om jag kan få låna ett graffekort

Permalänk
Medlem

reseta CMOS, dubbelkolla manualen så du kopplat all strömförsörjning rätt.. även strömmen till grafikkortet (pcie 6pins).. kylfläns rätt monterad och inkopplad? testa annat grafikkort och minnen.. minnena i rätt banker? minneschip som stödjs osv finns 1 miljon grejer du kan testa.. lycka till

EDIT: A8N32-SLI DELUXE? finns inget moderkort som heter så.. A8N32-SLI premium måste du ha? och jag visste inte ens att de kommit till sverige, hm

Permalänk
Medlem

kom typ i går

Permalänk
Medlem

kolla så att minnet/minnena sitter rätt. På a8n-sli deluxe så ska man sätta minnet i dimm3 om man har ett minnen eller i dimm1 och dimm3 om man har två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerach
kom typ i går

Jobbigt att vara så high-tec och beställa det absolut senaste och sen inte klara att få igång det ens..

vart beställde du det? och vilken revision fick du, jag har hört att det ev finns en 2.0 ute nu som skulle lösa de tidigare problemen

Permalänk
Medlem

tänkt på att det är viktigt att koppla in den extra strömmen med 2 olika kablar från nätagget, så var de för mig.

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem

jag köpte grejerna från webhallen men det där med koplingen från mitt nättagg har jag en speciel utag för pci express o den har jag kopplat men sedan är ju grafikkortet ju direkt koplat med moderkortet o sededan jag har koplat minen på plats 1 o 3 samt när jag sätter på datorn så kan jag känna att fläkten på grafikortet är i gång men ändå ingen bild ???

Permalänk
Medlem

Grejjor kan vara trasiga från fabrik, inte första eller sista gången det händer då det handlar om hundratusentals komponenter som tillverkas/skeppas.

Men har du testat med ett annat grafikkort?
Testa med bara ett minne åt gången i olika platser?
Koppla ur allt utom grafik och prova?
Jag brukar göra så här när en maskin strular, jag kopplar ur allt och sen kopplar jag in grejjerna en efter en för att felsöka.Byter även plats på minnen och kör dom en och en i olika platser.

Syrrans pojks maskin startade inte alls om man kopplade in dom extra USB portar som finns på framsidan på vissa chassin, det felet hittade jag genom att göra som ovan = nånting var fel på moderkortets extra usb portar, utan dom inkopplade funkade den fint.

Permalänk

Precis. Skala av allt skräp du inte behöver. Kör med 1 Hdd, 1 minnesmodul etc etc och inga usb eller fw portar.

Förresten... tjuter/piper datorn vid start? POST:ar den? Blinkar alla lampor i datorn och cd-romspelare och varvas gerjjorna upp? Om den vägrar starta kan det även vara defekt bios eller moderkort.

Du kanske grillade bios kretsen med statisk el när du skruvade ihop.

Och framför allt, sitter allt ihopa ordentligt. Hade en polare som va så jäkla försiktig att han knappt vågade röra grejorna. Hans funkade inte heller. Så jag dit å kolla. Och efter att ha tryckt in graffekort, ljudkort och alla kablar så startade den. Graffekortet va så löst itryckt att det nästan föll ur av sej självt. Dan efter ringde han igen å sa att skiten startade om var 5 sekund typ. Ja då visade det sig att han typ hade lagt prollefläkten på och liksom bara nuddat vid skruvarna. Så när han ställde burken upp så var där ju nästan en meter mellan prollen och kylaren. OMG.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

har du i skärmkabeln då????

Permalänk

titta nu så att alla kablar sitter i !!! och säg till vilka du har satt i!
sedan beskriver du om dina fläktar börjar snurra eller om d inte händer ett skit me datorn

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem

har du kollat så att kabeln på nätagget till graffat verkligen är en sån kabel som ska sitta i grafikkortet??

har ett nätagg som har en liknande kontakt som passar men 12v och jorden sitter åt fel håll.
testa graffa kortets kabel som följer med

Visa signatur

gamerburk amd64 3800+ 7800gt 2gb ram 3x200gb1x250gb2x36gb raid0 raptor 10k 2x300gb raid0 shuttle amd 2500+ fx5900 haxxat till fx5950 ultra 512ram 1x40gb

Permalänk
Medlem

ok då sätter jag i gång

steg 1 kollar så att inget sitter löst bland hårdvaran... inget

steg 2 alla fläkar startar percis vid start cpu, graffe o mina 4 chassi fläktar samt graffe o psu

stag 3 grafikkortet får all elförsörning den ska behöva både från moderkortet o sedan från den speciela pci expres kabeln o min psu har 2 sådana o har testat båda inget resultat

stag 4 jag kör vanligt vis med duel ddr dimm minnen har testat med båda samtidigt o sedan med en i taget inge resultat

steg 5 min skärm funkar på den gamla datorn så det kan ej vara den

steg 6 har ej inkopplat någon usp eller tangent bord eller något förutom skärmen

steg 7 min floppy lyser helatiden samt med cd romen o datorn håller på att tänka på något får ej någon kontakt med cd romen har datorn låter inte eller pipper men ingen kontakt o sedan jordade jag mig innan ingrepet på datorn händerna ett antal gånger på elementet o sedan inget statiskt hade jag på mig samt jag tog bort mattan samt att rumet var ny städat

datta är vad jag har gjort nu åkar ej kopla om alla elkablar samt testa en hårdvara åt gången gör det i morgon men detta är vad jag har kommit fram till
hoppas det har hjälpt något är så tacksam för all eran hjälp bara så ni vet uppskatar det väldigt mycket

Permalänk
Medlem

Som sagt så kan det bero på tusen olika saker men för mig så var det grafikkortet som hade dött så det kan vara värt att kolla. Detta trots att moderkortet skrek "Cpu failure, Cpu failure"

Permalänk
Medlem

hur mäkte du att ditt grafikkort hade dött alltså vet ganska konstigt formulerad fråga men jag tänkte var det så att fläkden inte fungerade eller hur märkte du det ???

Permalänk
Medlem

Han får ingen bild så märkte han det

Permalänk
Medlem

ok... mmm det kan vara det men ska lämna in den på måndag till en kompis som ägen en dator butik han får kolla upp det om annat så kan det vara bra att gå via den vägen för om han ser att grejen är defekt så blir det mycket lätare för mig att lämna till baka den för jag har råkat ut ett anntal gånger med att köpa hårdvara på internet o sedan har det varit fel så har man typ fått bevisa till minsta detali varför just att det inte har varit jag som har förstört den men tack ska ni ha alla ni har varit till stor hjälp tack så mycket + man har lärt sig ett o anat nu

MVH
Zerach