Permalänk
Medlem

Vilken ip-telefoni?

Ska dumpa telia för jag är så förbannat less på deras smaskiga fasta-avgift. Har bredband samt el som är "gratis" via bostadsrätten.

Så nu undrar jag, vad ska man satsa på?
Finns ju en bunt olika att välja på.

Krav:
* Låg eller ingen månadsavgift. Hyfsat billigt att ringa fasta nätet och mobiler.
* Kunna ringa till samt ta emot samtal från fasta nätet.
* Skall helst kunna använda en usb-telefon adapter" möjliggör inkoppling av valfri standardtelefon via din dators USB-ingång. Därefter kan du ringa över hela världen genom ditt bredband och Skype™. Kräver Win XP/2000 och bredband." Iofs kanske alla stödjer sånt. Det får absolut inte vara något strul med att ringa ut via datorn.
* Måste ha voicemail, datorn är i princip alltid igång då vi är hemma (El ingår i hyran, beräknas efter storlek på lägenheten och vi är två personer som bor i en fyra och inga barn så vi har hur mycket ström över som helst.).
* Vill helst ha voicemail som man kan spela in egna meddelanden (Jag bryr mig inte men tjejen älskar telefonsvarare...lol). Inget absolut krav dock, men telefonsvarare MÅSTE finnas.
* Stabilt med bra ljud.
* Vill kunna skicka sms via datorn, inget krav men jag hatar att sitta och plinka på små eländes mobilknappar då folk envisas att skicka sms till mig. Gah, våga hata sms.
* Vi ringer inte mycket så det viktigaste i prisväg är låg månadsavgift men givetvis får det inte vara snordyrt att ringa.

Tycker att skype verkar bra men som sagt finns ju en bunt leverantörer. Notera att en del saker ovan säkert finns hos de flesta leverantörer, jag har inte så stor koll på ip-telefoni.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har http://www.rixtelecom.se/ det som du vill ha.
De tar dock 75 kr i månaden men då ringer du gratis till alla fasta telefoner utan någon uppkopplingsavgift. Jag kör rix och har två olika konton. Fungerar mycket bra. Rätt billigt att ringa mobil också.
Det där med sms kan man säkert lösa på något annat sätt.
Du kan ju förköpa hos tex http://sms.ballou.se tex. Mycket bra tjänst.

Edit: Jag kör dock egen växel mot rix. Du har även möjlighet till USB-telefoner och telefonprogramvaran (gratis) som rix rekommenderar om man klarar sig med headset är också väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 och är extremt nöjd, har inget negativt att anmärka alls, stablit och bra ljud också!
De har lite olika abonemang, men jag har ett som det inte är någon månadsavgift på sen betalar man normalt tele2pris på alla samtal vilket är bra och låga priser.
Startavgiften kanske är lite hög då man måste pröjsa för boxen också, blir ca 700 allt som allt.

Något som bör kommentera är att ljudkvaliten blir dålig till och med att det man säger försvinner pga att man har hög belastning på sin lina så det får man passa sig för. Dessutom om man har riktigt intensiv trafik, tex seedar bittorent till ett extremt stort antal personer så kan boxen tappa kontakten med server och därmed kommer ingen kunna ringa till eller från er. En enkel lösning är helt enhelt att inte belasta linan eller gör man som jag och fixar lite trafikprioriterings funktioner på routern.

Permalänk

Tele2 har väll en ip telefon tjänst som inte har någon månads avgift.
Eller så ringer ni till BBB o beställer sällan ringaren, oxså utan abbonemangs avgift men med 1.50 i uppkopplings avgift o ett max tak på 100 samtal i månaden. (måste beställas via telefon)

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Har Tele2, helt underbart faktiskt...ganska låga kostnader, ingen månadskostnad om man köper ut boxen för 699kr på första räkningen..

Denna box kopplas förstås till dina redan befintliga, vanliga, telefoner.. så du får ju tyvärr ingen USB-funktion och så..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jag har Rix och kör med headset för tillfället, väntar på en Linksys PAP2.
Fungerar alldeles utmärkt, lite eko men annars är det bra kvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Jag har Rix och kör med headset för tillfället, väntar på en Linksys PAP2.
Fungerar alldeles utmärkt, lite eko men annars är det bra kvalitet.

Jag har en PAP2 och jag upplever inget eko alls. Otroligt bra dosa.
Det händer sällan när jag ringer via datorn men ibland kommer det.
I min i3-dosa som rix säljer så har jag dock eko.
Det är väldigt olika det där har jag märkt.

Permalänk
Medlem

Någon som testat Cellip?
http://www.cellip.com/privat/skaffaiptelefoni.html
För 29 kr/m som man dessutom får ringa för verkar dom vara billigast.. man får röstbrevlåda, fax och en massa annat i det priset och har inte sett något negativt om dom än men tänkte ändå kolla om någon kör dom här?
Byter nu mitt bostream/bbb 8/1 adsl mot UPC 8/8 så jag behöver ju inte telias abonnemang längre.
Finns det för resten IP-telefoniadaptarar till bra priser att köpa själv?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.... Måste man köra ip-telefon via tex comhem som jag har, elr fungerar teledosan man får med ung. som ett modem? Jag använder inte mitt telejack så d vore ypperligt att sätta ip-tele på det, men jag vill inte öppna ngt nytt adsl-abonnemang, inte heller koppla på ip-telefon på min comhem-abonnemang...

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalle6killer
Tele2 har väll en ip telefon tjänst som inte har någon månads avgift.

Tele2 verkar vara lite luriga med den tjänsten. De har ingen fast månadsavgift, men istället en "minimidebitering" på 69 kr/mån.

Saxat från www.faq.tele2.se:

Citat:

Bredbandstelefoni, avgift för fast abonnemang.

Om du har bredband som inte är beroende av telefonledningar, tex LAN eller kabel-TV bredband, så kan du med bredbandstelefoni säga upp ditt fasta telefonabonnemang och slipper därmed betala den fasta avgiften om upp till 125 kronor per månad. Det enda du då betalar är månadsavgiften för ditt bredband och för de samtal som du ringer med Tele2 Bredbandstelefoni.

[...]

På denna tjänst tillämpas en minimidebitering om 69 kronor per månad för samtal och öppningsavgifter. Det vill säga att om du ringer för mindre än 69 kronor så kostar det alltid 69 kronor. Men ringer du för mer än 69 kronor per månad så tillkommer inget extra förutom samtalsavgifterna och öppningsavgifterna. Som en engångsavgift betalar du även kostnaden för bredbandstelefonidosan som är på 69 sek.

Det går alltså inte att använda denna tjänst för att t.ex. få en "gratistelefon" i sommarstugan som inte kostar nått när man inte är där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samme22
Lånar tråden lite.... Måste man köra ip-telefon via tex comhem som jag har, elr fungerar teledosan man får med ung. som ett modem? Jag använder inte mitt telejack så d vore ypperligt att sätta ip-tele på det, men jag vill inte öppna ngt nytt adsl-abonnemang, inte heller koppla på ip-telefon på min comhem-abonnemang...

Alltså det du behöver är en internetuppkoppling samt ett ip-telefoni-abbonemang från någon leverantör.

Permalänk
Medlem

Digisip har ingen månadsavgift alls på deras Kontant mini.

Det ansluter du sedan en ATA till eller en SIP-telefon. ATAor brukar dock vara mycket billigare. Sedan kan du om du vill ha riktigt roligt sätta upp en Asterisk-server och köra alla möjliga grejer på det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Någon som har någon fiffig länk till en butik som säljer.. eh.. ja vad det nu heter.. lådan man pluggar in telefonen i?
Digisp verkar ju kanon

Permalänk
Medlem

Wisper.se och inWareHouse bland annat, säljer Linksys PAP2. Annars kan du köpa en Cisco ATA-186 eller Cisco ATA-188.

Har för mig att Digisip säljer Cisco ATA-186, men de finns på Dustin och inWareHouse om inte annat.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Kan intyga att Rix funkar kanon i alla fall. Använder dosa hemma så de vanliga telefonerna funkar normalt och har ett litet program på laptopen så jag tar med numret när jag reser. Funkar hur bra som helst ifrån vanliga trådlösa gratisnätverk i usa t.ex helt utan lagg eller liknande.