Permalänk

Var beställer man vridbara motstånd?

Som topic lyder, var kan jag beställa vridbara motstånd?
Dem ska va till fläktarna i datorn tänkte jag.
Tack!

Visa signatur

Amd 64 Powwa!

Permalänk
Hedersmedlem

ELFA t.ex.

Men endast en potentiometer som fläktcontroller är inte att rekommendera. Det krävs väldigt tåliga grejor så det skulle bli jättedyrt. Bättre att bygga en liten controller baserad på en lite klenare potentiometer och en effekttransistor, nästan lika enkelt och betydligt billigare. Rekommenderar Clarres modell
- http://www.clarre.com/fanreg.htm

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

vridbart mostånd kallas "potentiometer"... finns på elfa..

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
ELFA t.ex.

Men endast en potentiometer som fläktcontroller är inte att rekommendera. Det krävs väldigt tåliga grejor så det skulle bli jättedyrt. Bättre att bygga en liten controller baserad på en lite klenare potentiometer och en effekttransistor, nästan lika enkelt och betydligt billigare. Rekommenderar Clarres modell
- http://www.clarre.com/fanreg.htm

Tack för svaret, jättebra
Vad ska man ha för motstånd då? Hur många Ohm alltså?
Är motståndets enda uppgift att reglera spänningen till dioden?

MVH Mattias

Visa signatur

Amd 64 Powwa!

Permalänk
Medlem

motståndet räknar du ut med ohms lag...
http://susning.nu/Ohms_lag

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk
Medlem

Annar kan du specialbeställa precis vilken potentiometer du vill här.

http://www.omeg.co.uk/

Minimum 10 st måste man beställa men de är förvånansvärt billiga för att vara special, har själv beställt där.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Annar kan du specialbeställa precis vilken potentiometer du vill här.

http://www.omeg.co.uk/

Minimum 10 st måste man beställa men de är förvånansvärt billiga för att vara special, har själv beställt där.

Vad jag såg så pallar dom där bara ca 0,25-0,4watt , snabbt räknat så drar normalt en fläkt 2-3Watt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias_b
Tack för svaret, jättebra
Vad ska man ha för motstånd då? Hur många Ohm alltså?
Är motståndets enda uppgift att reglera spänningen till dioden?

MVH Mattias

Ja, motståndet är bara till för dioden. Det finns beskrivet hur man räknar ut storleken på motståndet i nån av samlingstrådarna (klistrad tråd högst upp i detta forum). Dock kan man strunta i lysdioden och motståndet om man vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Vad jag såg så pallar dom där bara ca 0,25-0,4watt , snabbt räknat så drar normalt en fläkt 2-3Watt.

Som sagt så är det smidigare att låta en effekttransistor "ta smällen". Vridpotten behöver enligt Clarre bara klara 0,1-0,2W så de där vridpottarna är kraftiga nog.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Nej, den är inte alls bara till för att reglera spänningen till dioden.

Den har sin huvuduppgift att hjälpa till med regleringen av späningen ut från transistorn.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Nej, den är inte alls bara till för att reglera spänningen till dioden.

Den har sin huvuduppgift att hjälpa till med regleringen av späningen ut från transistorn.

Säker på det? Jag är långt från någon expert när det kommer till el, men motstånd + lysdiod är ju parallellkopplade med fläkten. Känns som det inte borde påverka när det sitter där. Motståndet är dessutom godtyckligt och beror på vilken LED man använder enligt beskrivningen. Slutligen så har jag i alla mina byggen struntat i lysdiod + motstånd och det har funkat bra.

edit: Du kanske tänker på Nordichardwares modell? De gör nästan likadant som Clarre men använder ytterligare motstånd.
- http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=33&page=1

Nån som kan får gärna förklara skillnaderna mellan de två. Jag har byggt båda varianterna, men föredrar Clarres modell eftersom den är enklare.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Ja, motståndet är bara till för dioden. Det finns beskrivet hur man räknar ut storleken på motståndet i nån av samlingstrådarna (klistrad tråd högst upp i detta forum). Dock kan man strunta i lysdioden och motståndet om man vill.

Som sagt så är det smidigare att låta en effekttransistor "ta smällen". Vridpotten behöver enligt Clarre bara klara 0,1-0,2W så de där vridpottarna är kraftiga nog.

Inte sagt nått annat, trodde han mena att men skulle bara köra med poten istället för en späningsregulator/effekttransistor

Min kontroller, styrs via lpt porten, 2kanler 16 lägen vardera,

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/koppling.GIF

Här är mitt lilla program som styr det,

De bästa är att programmet behöver inte vara igång, man bara ställar in lämplig fart, sen stänger man programmet,
En nackdel är att när man startar upp datorn så står fläktarna stilla, så längre tider i bios blir de inte , Men när den väl bootar windows så går fläktarna för fullt tills programmet startas.

Ska försöka fixa bild på själva elektroniken sen ifall ni är intresserade

Permalänk
Hedersmedlem

(URLade bilden eftersom den var lite för bred.)

Imponerande, men inte lika minimalistisk som Clarres.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Säker på det? Jag är långt från någon expert när det kommer till el, men motstånd + lysdiod är ju parallellkopplade med fläkten. Känns som det inte borde påverka när det sitter där. Motståndet är dessutom godtyckligt och beror på vilken LED man använder enligt beskrivningen. Slutligen så har jag i alla mina byggen struntat i lysdiod + motstånd och det har funkat bra.

edit: Du kanske tänker på Nordichardwares modell? De gör nästan likadant som Clarre men använder ytterligare motstånd.
- http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=33&page=1

Nån som kan får gärna förklara skillnaderna mellan de två. Jag har byggt båda varianterna, men föredrar Clarres modell eftersom den är enklare.

Alltså, de styr även lysdioden, men dess främsta uppgift är att den är kopplad till transistorn.

Skillnaden är att man kan ställa ett minvärde på poten högre än 0 med den på NH.

edit: ser att jag läst helt fel, ber så mycket om ursäkt. Trode du mennade potentiometern när du mennade motståndet som bara är till lysdioden.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry

En nackdel är att när man startar upp datorn så står fläktarna stilla, så längre tider i bios blir de inte , Men när den väl bootar windows så går fläktarna för fullt tills programmet startas.

Det är bara för att när maskinen startas är porten i "Läs" läge och ingenting ligger ut, för att få bort det problemet får du sätta en inverterad schmitt-trigger mellan porten och motståndet för att fastställa potentialen (74LS14). Nackdelen är att du får invertera värdena du skriver till porten i programmet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Det är bara för att när maskinen startas är porten i "Läs" läge och ingenting ligger ut, för att få bort det problemet får du sätta en inverterad schmitt-trigger mellan porten och motståndet för att fastställa potentialen (74LS14). Nackdelen är att du får invertera värdena du skriver till porten i programmet.

Jupp jag vet, invartera? varför tror du det?

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att jag har fel om inverteringen, jag kan inte se ordentligt på ritningen vilka komponenter som används, men om "ettor" ut ger högre fart än "nollor" från porten ska det inte vara någon inverterare.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu