Permalänk
Medlem

Ännu en köpa dator fråga..

Det var ett tag sen jag köpte dator senast och man har tappat lite av hårdvaru kollen.. så jag tänkte att det är ju bäst att höra med dem som har koll..

Datorn kommer att användas främst som en arbetsplats med ca 30 olika program körande samtidigt. Sedan kommer även vissa servertjänster ligga i bakgrunden.
Sen vill jag ha möjlighet att spela de senaste spelen men det förekommer inte lika mycket.
Prio no 1 är att den ska vara tyst.

Från komplett.se, priser inkl. moms

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/fläkt
Varunummer: 311700
Lagerstatus: 500+ st. på lager 3350kr
--------------------------------------------------------------------------------
PowerColor Radeon X800GT 256MB GDDR3, PCI-Express, Dual-DVI-I, Tv-Out, Retail
Varunummer: 311656
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1695kr
--------------------------------------------------------------------------------
Abit KN8-Ultra, nForce4 Ultra,Socket-939 ATX, S-ATA, GbLAN, Raid, Sound, PCI-Ex16
Varunummer: 311965
Lagerstatus: 100+ st. på lager 999kr
--------------------------------------------------------------------------------
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ
Varunummer: 307913
Lagerstatus: 500+ st. på lager 1095kr
--------------------------------------------------------------------------------
LG 19" LCD L1915S TCO-99 Silver 12ms, 500:1 med Light View
Varunummer: 306939
Lagerstatus: 20 st. på lager 3195kr
--------------------------------------------------------------------------------
NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Varunummer: 314090
Lagerstatus: 500+ st. på lager 449kr
--------------------------------------------------------------------------------
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
Varunummer: 309659
Lagerstatus: bekräftad 196 st. 2005-12-14 1995kr
--------------------------------------------------------------------------------
Zalman Chipsetkylning
Varunummer: 303858
Lagerstatus: 1000+ st. på lager 49kr
--------------------------------------------------------------------------------
Zalman VGA-Kylare VF700-Cu
Varunummer: 306460
Lagerstatus: 100+ st. på lager 295kr
--------------------------------------------------------------------------------
Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr.
Varunummer: 311799
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1195kr
--------------------------------------------------------------------------------
Total: 14317

Den här datorn ska mycket väl klara av mina krav.. jag undrar dels om Antecs nätaggregat klarar av att leverera stabil stöm till X2 processorn och om LG monitorn är bra..

Sen är det ju alltid kul om man kan få motsvarande prestande till lägre pris.. så var kan man kapa utan att prestandan påverkas allt för mycket..

mvh Erstorp

Permalänk
Medlem

Ja det ser bra ut, om du har råd skulle jag föreslå en X2 4400+ som har 2MB i cache istället för 1MB. Det gör en hel del skillnad om man har 30+ program igång.

EDIT: Antec är ett känt märke och håller hög kvalité. Har själv ett antec-nätagg och har aldrig haft några problem varken vid överklockning eller vanlig användning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte010
Ja det ser bra ut, om du har råd skulle jag föreslå en X2 4400+ som har 2MB i cache istället för 1MB. Det gör en hel del skillnad om man har 30+ program igång.

EDIT: Antec är ett känt märke och håller hög kvalité. Har själv ett antec-nätagg och har aldrig haft några problem varken vid överklockning eller vanlig användning.

Jo det hade vart trevligt med X2 4400+ men budgeten är redan överskriden.. hmm..
X2 3800+ är den som jag har råd med stort sett.. nätt och jämt..

Har nu Antec Sonata 380 truepower, alltså version 1 av sonata... hur stor skillnad är det på Sonata 1 och 2?

Minnen är jag inte alls insatt i, vill helst ha 2GB men hastigheter och sånt kan jag inte alls.. Vad jag förstår så går det inte att få bättre minne för under 1000kr/GB?

Om man går ner i pris, vad ska man satsa på då? Ett Intel system med HT teknik eller Amd 64?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erstorp

Har nu Antec Sonata 380 truepower, alltså version 1 av sonata... hur stor skillnad är det på Sonata 1 och 2?

Krafitigare nätagg är väl den största skillnaden, på själva lådan så vet jag inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erstorp

Minnen är jag inte alls insatt i, vill helst ha 2GB men hastigheter och sånt kan jag inte alls.. Vad jag förstår så går det inte att få bättre minne för under 1000kr/GB?

Ja det stämmer, Corsair value är ett bra minne till ett lågt pris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erstorp
Om man går ner i pris, vad ska man satsa på då? Ett Intel system med HT teknik eller Amd 64?

Jag skulle ha tagit ett AMD64 då jag har bättre erfarenhet av dem, men jag tycker absolut inte att du ska göra det. Skär hellre ner på något annat än att välja en enkelkärnig istället för enn dubbelkärnig processor, det gör enorm skillnad när du har många program igång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

tycker nästan du ska ha en 3700+/opteron eller ngt och ett bättre grafikkort..eller hadet somdet är! ser ganska bra ut!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Okej.. det låter bra.. tack för alla svar!

Då ska man bara finannsiera det här då...
Hur tror ni priserna kommer utvecklas.. är det dumt att köpa dator nu när priserna före jul kanske är lite upptrissade? Eller kommer det att vara någon skillnad före/efter jul?
Hur tror ni dollarn kommer att ligga före/efter jul? Stärks den av all julhandel i USA eller kan det vara så lyckat att julhandeln i USA kommer att vara svag i år och att dollarn går ner lite pga. detta?

Jahapp.. nu blir detta en ekonomisk disskusion men det vore kul att få höra lite vad ni tror..

mvh Erstorp

Permalänk
Medlem

Haha, lite of topic =P

Risken finns att priserna faktiskt kan öka. Minnena har ju sjunkit i pris kraftigt senaste året. Så chanse/risken finns att de ökar. Men vrf vänta? Man vill ju ha en ny dator så fort man har råd =P

Permalänk
Medlem

Återigen, Tack för alla kommentarer!

Okej... men även om inte programvaror idagsläget är anpassade för x2 processorerna så fungerar de väl bra med parallella processer? Enligt de tester som finns ute så är x2 processorerna mkt bättre att hantera flera program som körs samtidigt vad jag har förstått?

Vad är skillnaden mellan dessa minnena?
(Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB)
Jämfört med
(Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB )
Förutom att de första kostar drygt 1000kr mer?

mvh Erstorp
edit: stavning

Permalänk
Medlem

Kanske skulle göra ngt åt grafikkortet

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri