Permalänk
Medlem

Seg hårddisk

Min C hårddisk har blivit riktigt seg, vet inte riktigt när detta hände men kanske 2 dagar sen, den har mindre än 1/10 av sin ursprungliga prestanda vilket blir ett totalt pain in the ass då dator i princip laggar sönder när man försöker göra nåt med en större fil, att flytta en fil på 350 mb till en annan hårddisk tar ca 4-5 minuter och att extracta en fil på samma storlek tar runt 7 minuter. =/

Nån som har en aning om vad problemet kan vara?

c: 200GB Seagate IDE
d: 160GB Seagate SATA
e: 200GB Seagate SATA

Prestandan på de olika hårddiskarna

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som om att hårddisken är på väg att packa in och gå hem.

Visa signatur

| Grundare och ägare av Netx - För dig |

Permalänk
Hedersmedlem

PIO-mode..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Problemet löst, PIO-mode ja, lite problem att få igång det dock då windows ska krångla till allt...

Citat:

For repeated DMA errors. Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. If more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use only PIO mode on that device.

In this case, the user cannot turn on DMA for this device. The only option for the user who wants to enable DMA mode is to uninstall and reinstall the device.

Tog bort alla IDE kontrollerna, hårddisken och DMA kontrollern i enhetshanteraren och var tvungen att starta om två gånger, sen funka det fin fint.

Permalänk
Medlem

Hejsan har exakt samma problem! Jag använde samma program och du och fick liknande resultat! Men jag förstår dock inte hur man gör för att åtgärda problemet, är inte så haj på hårdvara :/ Så ett svar här kanske kan lätta upp min tillvaro

Läste din text igen. Menar du att jag ska formatera om hårddisken eller bara ta bort den från enhetshanteraren?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt vad det var som fixade så det funkade igen men jag tog bort det mesta som handlade om hårddisken i enhetshanteraren, nej du behöver inte formatera om och det är ingen fara att ta bort saker i enhetshanteraren de försvinner bara tillfälligt och installeras om när windows startas igen.

Bifogar en bild med de enheter jag högerklickade på och tog avinstallera på(ta bort alla innan du startar om), antagligen skulle jag nog inte behövt ta bort alla men de installerar sig igen så spela roll, och sen funka det bra lycka till

(ta bort den hårddisk som det är fel på, C: i mitt fall)

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det finns en FAQ om detta
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38475...

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |