Permalänk
Medlem

Cpu "hittas inte" (ingen bild)

Hallå hej. En kompis till mig fick hem sina grejor idag, och jag skulle hjälpa honom lite men vi har ett litet problem... Nämligen att när allt är monterat så startar det, men det blir ingen bild (som om monitorn var i standby-läge). Det finns också tre leds på moderkortet, som indikerar cpu, "bios-chip (eller något)" och något mer... (kommer inte ihåg vad det är nu) Iallafall så lyser alla utom cpu'ns, vi testade med min processor men det blev samma sak där.

Det finns även en display på moderkortet, som visar "FF". Tittade i manualen och där stod förklaring till vad det kan betyda, gjorde av den i paint lite snyggt :

Reinsert the BIOS chip - vad fan är det?

Download the correct BIOS version update from manufacturer's web site - går det ens att flasha bios utan bild

Replace mainboard - Gjort, funkade inte efter det heller.

Remove and replace the add-on card - Vad ska det betyda? Grafikkortet har vi iallafall testat det med.

Har även clearat cmos och flyttat på alla möjliga jumprar utan resultat

Moderkortet är ett EPoX EP-9NPA+ Ultra

Grafikkortet är ett Sapphire X1800xt 512mb och cpu'n en amd x2 4200+ om det skulle spela någon roll.

Visa signatur

Antec P180/Hiper 480 W | A64 X2 3800+ @ 2.6 GHz| Asus A8N32-SLI Deluxe | Corsair-2048 4000PT (2 X 1GB) | Seagate 7200.10 320GB S-ATA2 | 7900GT 256 MB |

Permalänk
Avstängd

vad har han för nätagg?
är du säker på att inget är trasigt?