Permalänk
Medlem

Köpa Dfi eller?

Hejsan!

Skall uppgradera till ett Pci-e moderkort. Behöver ett som man kan ha hög volt på, så troligtvis blir det ett Dfi. Vad är det för skillnad på D och DR ?.
Finns det några andra moderkort som ni kan rekomendera. Vill helst ha med sli. Behöver dessutom kunna ha ca 1,8 volt på processorn.
Vilka Erfarenheter har ni haft med Dfi?

/Tack för svar

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att moderkorten är mycket anpassbara, jag har ett Asrock där kan man inte ens ändra Vcore, men mina MSI och Asus kort har varit väldigt anpassbara. DFI är också bra (bra rykte, mer vet jag inte).

Visa signatur

Asrock P4V88+, Intel P4 Prescott 3.0 GHz, Kingston ValueRAM 512MBx2, Asus V9999/TD 6800 128MB AGP, Samsung 160GB 8MB cache, Integrated Via AC'97 5.1 chipset.

Permalänk
Medlem

2,1v på dfi som max och 4,0v på minnena som max

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

låter najs kanske kan komma lite högre med min 4000+ då.. kan bara ha 1.65 nu.

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem

DFI är #1 när det kommer till rejäla spänningar ( i volt då förstås )

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Själv har jag DFI Lanparty till s 754. Kan inte bli mer nöjd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dock kan det vara mycket bios bytande tills man hittar ett som fungerar som man vill.

Permalänk

Jag tycker DFI är det bästa moderkortstillverkarna. Riktigt bra!

Permalänk
Medlem

klart du ska ha DFI

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Hoppa DFI, jag har en ny Ultra-D och har problem med hög HTT,
kommer ej över 348. Du behöver HTT om du har en Opty 144 och vill klocka högt.
Kanske Asrock går högre?

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
Hoppa DFI, jag har en ny Ultra-D och har problem med hög HTT,
kommer ej över 348. Du behöver HTT om du har en Opty 144 och vill klocka högt.
Kanske Asrock går högre?

Det står DFI infinity i din sign, det är inte samma som Ultra-D. Om du tycker att du kommer lågt med HTT'n så måste jag nog säga att det inte finns några andra kort som gör det bättre. Hur vet du att det är HTT'n som sätter stopp? Om din opty 144 går i 9x348 (=3132Mhz) kommer den nog inte mycket högre. De flesta stannar vid 2,8-2,9.
DFI har ett klart övertag när det gäller överklockning. Du kan välja spänningar till CPU,RAM och NB som andra kort inte är i närheten av.

EDIT: Vad kör du för LDT? Om du kör x3 så blir det ju 3x348 vilket är 1044mhz. Du ska inte överstiga 1000mhz HTT.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt DFI mobo. Mycket klockvänligt.
Sedan att Memtest86+ finns i bios e ju bara ett stort +.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

jaha det blev ett Dfi-nf4-sli-d. (tror jag det heter)

Nu skall jag överklocka lite också, så vilka inställningar bör man tänka på att ha?
Låser sig alla sata-platser när man klockar. vad ska pci-e freq vara inställd på?
Var hittar jag senaste bios?

Tack för alla Svar!

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem

Jag skulle också köpa DFI till mitt nästa system, om det inte vore för Corsair-problemen...jag gillar Corsair skarpt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

R står för Raid,

Den andra HDD kontrollen har stör för RAID5 utöver nvidias. Som inte har det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag skulle också köpa DFI till mitt nästa system, om det inte vore för Corsair-problemen...jag gillar Corsair skarpt.

e det problem med dom ramen???
har nyss beställt 1024mb ju ;/(/&&/4
skulle jag ha till dfi kort.
funkar det inte alls eller?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
e det problem med dom ramen???
har nyss beställt 1024mb ju ;/(/&&/4
skulle jag ha till dfi kort.
funkar det inte alls eller?

För en del fungerar det inge bra... och för andra utmärkt.