Minnen, Dual Channel, 4 slots och latencys

Permalänk
Medlem

Minnen, Dual Channel, 4 slots och latencys

Nu här lagom till jul har jag tänkt mig att uppgradera min dator lite smått och en av komponenterna som jag tänkt mig att lägga ner lite pengar på är lite extra RAM till burken.

För tillfället använder jag följande:
Asus A8V Deluxe
2st Kingston 512Mb DDR PC3200 CL3
A64 Winchester 3200+@2.2Ghz
GeForce 6800 Ultra

Det jag hade tänkt mig är att skaffa två stycken 1Gb-stickor, men det finns några saker som jag fortfarande inte är helt säker på. Datorn används till lite allt möjligt, men det är mest för spelandets skull som jag uppgraderar den.

Kommer det bli några problem om jag använder ett annat märke till 1Gb-stickorna än Kingston?

Kommer de gamla stickorna dra ner (upp) latency:n på de nya stickorna även om de har CL2.5 eller lägre?

Om det är någon som skulle kunna hjälpa mig vore jag tacksam.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Permalänk

Det skulle jag avråda dig starkt ifrån o göra, du kommer få en massa problem eftersom det är en begränsning i minneskontrollern på äldre AMD cpue:er om du ska köra med 4 stickor så måste du köra dom i 2T och max 333Mhz. Du måste ha E4-E6 cpu:n för att du ska kunna köra med 4 moduler och inte ens då är det lätt att få det att funka.
Jag försökte att få 4GB minne att funka på ett AN8-SLI Premium och en AMD X2 4800+, var tvungen att ge upp.

Du måste troligen köra i följande timings 3-10-5-5-14-20-6-3, 2t, DDR voltage 2.75

Jag skulle rekommendera tt du istället kör med 2x1Gb moduler i dual channel med aggresiva timings och 1T och låter dom andra 2 bankerna vara tomma. Då slipper du problem.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för varningen, du kan ha räddat mig från en avsevärd huvudvärk!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Permalänk

Det var så lite så..., Merry Christmas