Permalänk
Medlem

Asrock dual + serious sam2 =problem?

brorsan fick en tidig julklapp i form av min gamla CPU och Asrock dual 939 som jag köpte!
jag har läst en del om moderkortet och trodde jag hade förberett mig väl, men jag hade tydligen fel!
har inte testat så många spel än men brorsan gillar verkligen serious sam 2.

datorn:

CPU: A64 3200+ "winchester" @2.5ghz 1.45volt(klarar 2.65ghz men kräver då mer volt

Grafikkort: ATI radeon 9700pro

minne: kingston value ram ddr333 @166mhz(ddr333)

Agg: noname 14A på 12volts linan, bör räcka?

Övrigt: cd brännare, 40gig maxtor, usb mus , ps2 tangentbord

saker jag gjort: installerat bios 1.5 , kört med windows drivrutin, samt 2.1 versionen. kör minnena i t2

Postal och maxpayne funkar utan problem. när jag startar serious sam 2 med windows egna agp drivrutin så ligger FPS på ca: 0.5 förutom när jag "kollar" rakt ned i marken då rusar den upp i normala 40-50. med 2.1 agp drivrutinen så är fps en på kanske 2 men efter ca 3 sekunder så kommer det upp en blåskärm utan text och datorn startar om.
de andra spelen funkar felfritt, har även kört 3dmark 01 med 4x FSAA och 8x ansio på högupplösning i 3-4 timmar på loop utan något fel.

har sökt på forumet men inte hittat något vettigt svar på mitt problem.
hoppas att det finns ett bot mot dessa skumma problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har du de senaste drivisarna från ATI?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

japp självklart! lika bra att alltid köra senaste om inget annat anges!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan lova dig att det _INTE_ är moderkortet. Jag har det också och jag kan spela Serius Sam II flytande. Det är nog dit grafikkort eller något annat som spökar.

Tycker förövrigt din topic suger. Tycker att du skall byta den.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

det fungerade problemfritt på hans andra dator, det ÄR moderkortet eftersom att när jag ändrar AGP drivrutiner så ändras beteendet, dessutom stämmer det överens med andras problem med samma bräda! du kör Pci E va? det är tydligen agp delen med denna bräda som strular!

tips på bättre topic?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kör Agp just nu. Inga som helst problem. Det man måste göra för att få moderkortets agp drivers att funka är följande:

Avinstalera alla drivrutiner som finns som har med kortet att göra.
Kör drive cleaner eller vad det heter.
Boota om.
Instalera moderkortets AGP drivers först. Igentligen är det det första man skall göra vid en ny install av windows men det är kasnke lite overkil.
Boota om.
Instalera kortets senaste drivers från ATI.

Kolla också så att senaste DirectX är instalerat. Har han låst sydbrygan (den styrs av multipel). Har han låst agp porten i bios? Tetsa också att köra den helt oklockat.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Jag kör Agp just nu. Inga som helst problem. Det man måste göra för att få moderkortets agp drivers att funka är följande:

Avinstalera alla drivrutiner som finns som har med kortet att göra.
Kör drive cleaner eller vad det heter.
Boota om.
Instalera moderkortets AGP drivers först. Igentligen är det det första man skall göra vid en ny install av windows men det är kasnke lite overkil.
Boota om.
Instalera kortets senaste drivers från ATI.

Kolla också så att senaste DirectX är instalerat. Har han låst sydbrygan (den styrs av multipel). Har han låst agp porten i bios? Tetsa också att köra den helt oklockat.

tack för tippsen exstaz, jag har fipplat lite med driversen fast inte gjort exact på det där sättet, i bios har jag inte kikat runt alltför mycket.
sen ska det ju finnas ett OCW 2 bios eller vad det heter, det ska både vara stabilt och bra, hur installerar jag det och vart hittar jag det?

låst sydbryggan? agp lås har jag inte hitat något men jag kör FSB'n asykront med pci-e porten, eftersom datorn startar med 50mhz högre FSB så verkar inte agp porten följa med, men man vet ju aldrig?
funkar serious sam 2 för dig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Kan lova dig att det _INTE_ är moderkortet. Jag har det också och jag kan spela Serius Sam II flytande. Det är nog dit grafikkort eller något annat som spökar.

Tycker förövrigt din topic suger. Tycker att du skall byta den.

Klart det är moderkortet det är fel på, det heter ju asrock, då är det automatiskt fel på moderkortet. Att det skulle vara fel på någon annan hårdvara i datorn eller skit bakom spakarna är ju helt omöjligt.

Ps mitt asrock kort funkar hur bra som helst att spela serious sam på.

Visa signatur

7800gt, opteron 165@3060mhz, 1gb elixir......Asrock 939 dual sata förstås :)

Permalänk
Medlem

Tagit ifrån en asrock faq som kan hittas här:
http://www.ocworkbench.com/ocwb/ult...ic/30/5271.html

"I am using an AGP card, and I am getting low framerates in ______ benchmark/game.
If you have not installed the AGP driver, you have to do so. It’s recommended to use ULi’s integrated driver v2.1. The AGP driver is REQUIRED if you are using a AGP video card.

Do as follow (the sequence of the steps is important):
- uninstall all existing video card drivers
- reboot
- install ULi integrated driver (DO NOT select USB driver if you are using Windows XP)
- reboot
- install your video card driver

ULi Integrated driver 2.1"

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

På mitt system flyter Serious Sam 2 alldeles utmärkt iaf.
Skulle tro att dina problem kan sammanfattas lite enkelt med:

"Grafikkort: ATI radeon 9700pro
minne: kingston value ram ddr333 @166mhz(ddr333)"

SS2 är ganska krävande.

*Edit*
BTW, jag kör OCW beta2, vilket har funkat bäst av alla jag provat.
Systemet är för övrigt tokstabilt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

så dåligt gick det inte ens innan när han hade 2000+ amd han har 1gig ram oxå det hjälper, flyter ju på en polares med 9800SE

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Tagit ifrån en asrock faq som kan hittas här:
http://www.ocworkbench.com/ocwb/ult...ic/30/5271.html

"I am using an AGP card, and I am getting low framerates in ______ benchmark/game.
If you have not installed the AGP driver, you have to do so. It’s recommended to use ULi’s integrated driver v2.1. The AGP driver is REQUIRED if you are using a AGP video card.

Do as follow (the sequence of the steps is important):
- uninstall all existing video card drivers
- reboot
- install ULi integrated driver (DO NOT select USB driver if you are using Windows XP)
- reboot
- install your video card driver

ULi Integrated driver 2.1"

Redan sagt i tråden.

För mig flyter det fint, har inga som helst problem med kortet. Att köra OCWbeta 2 är bara om man har opteron och behöver komma över en FSB på 274 vilket du inte gör. Så byte av bios behöver du inte göra.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

ok tack för tipsen, har fått serious sam 2 att gå nu iallafall och alla andra spel oxå för den delen. prisvärt mobo bara man gör rätt när man installerar och konfigurerar det!
Man har väll blivit lite slapp på senare tid när allt går automatiskt för det mesta, meckandet påminde mig om den gamla hederliga tiden.

doom3 funkar ju TOM bra nu, kunde han knappt starta förut, han blir nog glad när han kommer hem idag och märker att allt funkar!

blir nog till och gräva fram commodore 64 eller amigan, odöende klassiker!

Edit: nån som vet hur man volt moddar detta moderbord, skulle behöva lägga 0.25 volt mer för absolut stabilitet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hur löste du det?
Det finns en bra volt modd men jag sitter inte på min vanliga dator nu så jag har ingen länk tyvärr, men googla lite så hittar du nog.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Hur löste du det?
Det finns en bra volt modd men jag sitter inte på min vanliga dator nu så jag har ingen länk tyvärr, men googla lite så hittar du nog.

Voltmod finner du HÄR.
Det funkar, men du får dock bara en ökning från 1,45 till 1,55volt om du kör Athlon64 Venice.
Lite egna erfarenheter och lite samlade länkar finner du HÄR.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Vad var problemet det kan hjälpa andra med det här kortet!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

haha, jag hade helt enkelt för hög grafik i serious sam, som någon sa, my bad!
nu e det bara voltmodd som saknas så CPU'n blir stabil i 2.5ghz

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
haha, jag hade helt enkelt för hög grafik i serious sam, som någon sa, my bad!
nu e det bara voltmodd som saknas så CPU'n blir stabil i 2.5ghz

HHAHA skönt, du kunde inte kollat det innan? och vad hände med att det ÄR fel på moderkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiXXeRuZ
HHAHA skönt, du kunde inte kollat det innan? och vad hände med att det ÄR fel på moderkortet

det var ju det oxå, eftersom att den startade om ett par gånger i installationen av windows innan bios uppdatering, men det hade inget med spelet att göra så ja jag känner mig slagen!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.