Systemkrav - Oblivion

Permalänk
Medlem

Systemkrav - Oblivion

Ja, vad kommer att krävas för att få Oblivion att flyta på fint på hyffsade inställningar (Medium+)? Har dom släppt några systemkrav ännu? Jag har funderat på att skaffa mej 1gig ram till, kommer det att göra stor skillnad? Är det många spel som flyter på bättre med 1gig i dagsläget och hur kommer det att bli det närmaste året?

Permalänk
Medlem

jag undrar samma sak
vi har ju rätt lika system, men jag räknar med medium allafall

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Det är så svårt att säga när spelet inte finns ute än, vänta med att uppgradera tills spelet släpps.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Än så länge så finns det väl inga släppta specifikationer av hur mycket spelet kommer att kräva för att kunna flyta på bra. Det enda som vi verkar veta som är bra att ha är Shader Model 3.

Angående om det är många spel som flyter på bättre om man har 2Gb vs. 1Gb RAM så är jag själv lite smått nyfiken på det. Jag misstänker att det inte är allt för många av de spelen som finns ute på marknaden just nu, men det kommer troligtvis att komma några under det kommande året som kan få sig en extra skjuts prestandan av att ha mer RAM tillgängligt. Av vad jag har hört så hjälper det visst i Battlefield 2 att ha 2 gig RAM.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kroax

Angående om det är många spel som flyter på bättre om man har 2Gb vs. 1Gb RAM så är jag själv lite smått nyfiken på det. Jag misstänker att det inte är allt för många av de spelen som finns ute på marknaden just nu, men det kommer troligtvis att komma några under det kommande året som kan få sig en extra skjuts prestandan av att ha mer RAM tillgängligt. Av vad jag har hört så hjälper det visst i Battlefield 2 att ha 2 gig RAM.

Jag skaffade 2gig ram till BF2 idag och du . . . .skillnaden är OTROLIG!! Det är som ett helt nytt spel. Förut laggade det alltid i början och under kartorna. Nu flyter det alltid och laggar aldrig

Trodde seriöst inte att det skulle vara så stor skillnad men det är nästan ett krav att ha !

KÖP

Visa signatur

sad panda

Permalänk

Vad jag vet så borde det flyta på hyffsat till ditt system. Kanske bara lite mer RAM minne.

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk
Medlem

Brukar kolla lite på de officiella forumet, de finns typ 500 trådar med många inlägg med just din fråga

Men de finns inget officiellt svar ännu.

Men jag har liknande setup som du fast med 2g minne. Jag tippar på något över medel för min del.

"Jag misstänker att det inte är allt för många av de spelen som finns ute på marknaden just nu," ´( som behöver 2 gig i ram )

Japp jag lirade BF2 en hel del för ett tag sen. Kan säga att skillnaden mellan 1 & 2 gig var som någon sa "enorm"

Permalänk
Medlem

Hoppas bara på en optimering till 9800pro, även fast inte grafiken blir lika vacker så är ju spelet roligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

ska man ha 2gig billigt ram eller 1gb ram med bra timings?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ska man ha 2gig billigt ram eller 1gb ram med bra timings?

Ta 2gb billigt ram om du bara ska spela, Överklockning kan man köra dividers med

Ingen som vet om det är någon stor skilldnad mellan 1.5gb ram om 2gb i spel som bf2? för isåfall lär jag måsta byta upp mig till detta spel

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

Körde en standard sticka på 512 MB och bytte sedan mot en HyperX 2-2-2-5-1 512 MB, och skillnaden är enormt stor. Vid inloggningskärmen så bara blåser den förbi den, man hinner knappt trycka på enter innan den startar 8).

Ta det som en vägledning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
Ta 2gb billigt ram om du bara ska spela, Överklockning kan man köra dividers med

Ingen som vet om det är någon stor skilldnad mellan 1.5gb ram om 2gb i spel som bf2? för isåfall lär jag måsta byta upp mig till detta spel

dividers går men man kan inte bara köra med divider:)
men det får nog bli 2 gig iallfall.
nu kan ja köra min celeron @4,2ghz sen stoppar minnena även att jag kör med divider:(
men ska man ha 2x1024mb stickor då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willbreaker
Körde en standard sticka på 512 MB och bytte sedan mot en HyperX 2-2-2-5-1 512 MB, och skillnaden är enormt stor. Vid inloggningskärmen så bara blåser den förbi den, man hinner knappt trycka på enter innan den startar 8).

Ta det som en vägledning.

Med 2 gig HyperX 2-2-2-5 flyter det ännu bättre.

Ta det som en vägledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
Jag skaffade 2gig ram till BF2 idag och du . . . .skillnaden är OTROLIG!! Det är som ett helt nytt spel. Förut laggade det alltid i början och under kartorna. Nu flyter det alltid och laggar aldrig

Trodde seriöst inte att det skulle vara så stor skillnad men det är nästan ett krav att ha !

KÖP

vad hade du innan?

Visa signatur

"Hur vet man att en politiker ljuger?, dom rör på läpparna"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Med 2 gig HyperX 2-2-2-5 flyter det ännu bättre.

Ta det som en vägledning.

Jeffla gris 8)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UmAr0
vad hade du innan?

1gig

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Läs.

yey 9800pro är Medium .. well misstänkte nåt sånt iaf

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Jo, det borde funka fint... undrar vart de fick all info de har i den posten, men jag litar pådet iallafall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x