Ljudet är konstigt med mitt X-fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Ljudet är konstigt med mitt X-fi Xtreme Music

jag var och inhandlade ett X-fi Xtreme Music idag (igår). Allting är nästan bra. Ljudet låter konstigt. I spel uppfattar jag inte röster och i mp3 låter så är "musiken" hög så rösterna blir överröstade.

Jag har tidigare bara haft inbyggda ljudkort så möjligheten att ställa in massa saker har jag inte haft.

Please give me a hand

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Kontrollera att du har rätt antal högtalare inställt. Låter som du har inställt på att du har en center utan att du i själva verken har en, eller liknande.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag använder headset och det är kopplat till rätt uttag också. Har kontrollerat det.

Ett annat fel som kanske har med samma sak att göra det är nära jag testar inställningarna så säger en röst "Left" och sedan "Right". Jag antar att det endast ska låta i den ena hörluren men det gör det inte utan i båda två. Som om det skulle vara mono.

Sen är den inställd på headphones. Precis som bilden visar:

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag brukar föredra att köra med 2.1 även fast jag använder hörlurar då jag tycker ljudet låter så konstigt med headphones-profilen. Har du provat 2.1-profilen för att se om det gör nån skillnad för dig?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Utgångar?

Har du testat alla utgångar på ljudkortet?

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

testa att ändra till gamemode när du kör spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Jag brukar föredra att köra med 2.1 även fast jag använder hörlurar då jag tycker ljudet låter så konstigt med headphones-profilen. Har du provat 2.1-profilen för att se om det gör nån skillnad för dig?

Jepp det blir skillnad, fast värre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Har du testat alla utgångar på ljudkortet?

Om man kör headphones eller 2.1 så skickar inte de andra kanalerna något ljud. Finns ingen mening då där inte är surround. Skulle jag däremot ändra till surround och stoppa in headphones i nåot annat uttag så blir det inte bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
testa att ändra till gamemode när du kör spel

Jag ska prova det. Men nu senast när jag spelade så lät nog allting som det skulle. Eller har jag helt enkelt börjat vänja mig.

-----------------------------------------------------

Jag kanske har hittat felet. Mitt Koss-headset. Jag provade med mitt headetset från speedlink som jag köpte på dh och där låter allting bra eller i alla fall mycket bättre. Konstigt att det skiljer sig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC