Permalänk
Medlem

OS till gateway

Jag vet att det här har varit uppe på tapeten ett antal gånger men jag ska sätta upp en "gateway" åt min familj hemma. Jag har tidigare använt OpenBSD och hade jag haft ordentligt med tid att jag ordnat det, men som det är nu tänkte jag få upp något som fungerar snabbt och sen bygga därifrån. Som det är nu går internet via en såndär standalone liten gateway, men jag trivs inte alls med den utan jag vill ha något "riktigt".

Har ett antal frågor och funderingar jag hoppas ni har svar på.

Monowall
Jag gillar att det går att styra via http men går det att ordna någon slags tunnel så jag kan koppla in mig på nätverket och fjärrstyra resten av datorerna? Går det att bygga ut med annan programvara om man saknar något? Monowall är antagligen det jag är mest sugen på så om det fungerar att bygga ut vid senare behov.

Shorewall och då spec. Proxmox
Verkar vara lite mer utbyggbart, men fungerar det "by default" har som sagt inte så mycket tid just nu.

Openbsd
Har kört det tidigare och det tar mig för lång tid att ordna allt, finns det någon slags färdig installer eller liknande som sätter igång gateway-funktion som sätter igång allt krimskrams från början, typ dhcp o dyl.

En mer allmän fråga, att sätta den som en trådlös AP vilket os är det lättast med och hur ligger det till med stöd för trådlösa kort? Gärna success stories

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en trådlös AP tror jag Linux har mest stöd för trådlösa kort, speciellt med tanke på ndiswrapper. Fast FreeBSD har ju "Project Evil" men ag vet inte hur långt de kommit med det.

Har aldrig använd m0n0wall eller *BSD så jag kan inte direkt uttala mig om dina alternativ. Jag kör Arch på min gateway, funkar prima. I princip det du behöver göra är att konfigurera nätverksenheter och spara ett par iptablesregler. Gentoo har utmärkt dokumentation för det om du väljer att sattsa på Linux istället för *BSD.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Alla linux distar fungerar väl ungefär likadant när det gäller detta, konfigurera nätverkskort o så, samt spara iptablesregler.
Så det är väl som man känner för.

Själv kör jag slackware på min gateway.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera PFsense, det bygger på m0n0wall och PF, istället för IPFW som m0n0 gör.
Riktigt trevligt system för en gateway faktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Om du vill ha en trådlös AP tror jag Linux har mest stöd för trådlösa kort, speciellt med tanke på ndiswrapper. Fast FreeBSD har ju "Project Evil" men ag vet inte hur långt de kommit med det.

Ndiswrapper finns till FreeBSD också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag skulle rekommendera PFsense, det bygger på m0n0wall och PF, istället för IPFW som m0n0 gör.
Riktigt trevligt system för en gateway faktiskt.

Synd att det inte finns någonting sådant med OpenBSD och PF. =/

Aja, jag kramar ändå egenuppsatt OpenBSD + PF.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ta det som du känner dig säker på om du inte känner att du har tid eller lust att sätta dig in i något nytt. Om du inte redan har kollat på distrowatch så tycker jag att du ska göra det, där finns mkt info osv, här är några out of the box distar.

Själv kör jag en Arch i586 dist som jag är extremt nöjd med, men kommer byta till PFsense när jag har tid, då arch i586 inte supportas längre.
PFsense disten går SSH:a till och kan styras från konsoll (kanske funkar på mono också har inte testat den disten) dessutom stödjer PFsense moduler så man kan bygga ut grundinstallationen med fler funktioner. Sen så som jag fattade det när jag snackade med några killar i deras IRC kanal ska man kunna installera program osv som på en vanlig dist om man installerar development versionen, men det kanske funkar på de andra out of the box distarna också??
Sen så har ju PFsense optimerat för att kunna användas med trådlösanätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag skulle rekommendera PFsense, det bygger på m0n0wall och PF, istället för IPFW som m0n0 gör.
Riktigt trevligt system för en gateway faktiskt.

Har du kört det? Inte _extremt_ viktigt system men jag orkar inte åka en massa mil för att fixa det om det går åt skogen om problemet kunde undvikas genom att jag valde att vänta tills det kom ut ur beta.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
Har du kört det? Inte _extremt_ viktigt system men jag orkar inte åka en massa mil för att fixa det om det går åt skogen om problemet kunde undvikas genom att jag valde att vänta tills det kom ut ur beta.

Jag har kört det. Helt klart bättre än m0n0wall.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, jag undrar om det finns någon liknande dist fast för PPC som ni kan rekomendera.

Visa signatur