Permalänk
Medlem

lite funderingar på chassi i plexi

det är ju så att jag går sista året på gymnasiet och vi är i full gång med projektarbetet och jag hade från början tänkt att modda min dator, och klocka den, bygga en liten minikyl av peltier osvosv. Men så tänkte jag att bara modda ett chassi med ett fönster, lite ljus o sånt e ju inge vidare ovanligt, så jag tänkte att jag tar och gör ett helt eget chassi bara av plexi men har lite funderingar då som jag hoppas få svar på. De första är hur är lättast att fästa sidorna? är det att köra den stilen som AC Ryan har på sina akrylchassin med små plexikuber i hörnena som håller ihop det? eller vad finns det annars för sätt? sedan när man kommer till moderkortet, hur fäster man det på ett bra sätt? funkar det bra att sätta distanserna i plexit o sedan som vanligt fästa mobot i distanserna eller måste man ta en moderkortsplåt som man fäster i plexit? men hur isf?

Jag hade inte tänkt att bygga ett vanligt minitower utan jag hade tänkt bygga det lite som den där Hypercube modden, fast inte så extremt då. Det jag menar är att den kommer bli som en kub så att mera får plats i den eftersom jag även har vattenkylning. Men då kommer mera problem. Nätagget till att börja med. Jag hade tänkt köra med 4 eller 5 mm plexi. Det funkar alldeles utmärkt att skruva fast nätagget som vanligt med de 4 skruvarna på baksidan eller? Jag tänkte på att det väger ju en del... Sedan kommer vi till HDD racket.. jag vill inte bara skruva fast dom i väggarna utan jag vill ha ngn form av hårddiskbur som i sin tur sitter i en gummiupphängning. Är det någon som har en ide till det? rita gärna en bild!

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd

Bygg hällre av aluminium och plexi.. det blir mkt snyggare än bara plexi

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk

Om du ska ha ett stabilt plexichassi så måste du ha tjockare glas än 5mm , och det är dyrt så in i helvete , har för mej att en kvaderatmeter 8mm plexi kostar runt 1200:-

Visa signatur

Ät bly , men glöm inte att tugga

Permalänk
Medlem

Det är lättast om du bygger en ram av aluminium och sedan klär den med plexi.
Annars kolla wolverines chassi (inge cube iof (ett fulltower))

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

o helvete vad dyrt då...

jo ja har kollat hans chassi o de verkar asnice fast jag ska som sagt tillexempel ha mobot liggandes i botten o nätagget o diskarna längst upp dels för att dom ska va lätt tillgängliga o dessutom för att dom ger mkt värme, o den stigert ju så...

jag ringde en bilglasfirma där jag köpte plexi en gång tidigare o de kostar 1400 för 1 kvadrat 8mm o 900 för 1 kvadrat 5 mm

men finns det ngn som har en ide om hur man ska göra i hörnen då? jag tänkte typ köra alla kanter isf i aluminium

Visa signatur

:)

Permalänk

Ja tycker du ska satsa på kanter i aluminium , de kan bli riktigt snyggt med lite inslag av aluminium i ett chassi som förövrigt är helt i plexi

Visa signatur

Ät bly , men glöm inte att tugga

Permalänk
Medlem

På mitt plexi bygge så använde jag 8mm plexi till front, baksida, tak och botten, detta gjorde att jag kunde borra in från kanten, gänga och sen skruvamed vanlig m4 skruv, och med lite lim också så sitter det som berget, ser hyffsat ut också.

sen distanserna till moderkortet skruvade jag ner i 3mm plexi-bitar som jag sen limmade fast på baksidan, liten tabbe för det blev inte helt perfekt.
Tror det bästa man kan göra är att borra in en liten bit i plexit sedan gänga hålen och skruva i distanserna.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

fast jag börjar tvivla nu med aluminium.. dels så tror jag det blir skitsvårt o få snygga kanter, sedan tror jag att det inte kommer passa min smak med alumminiumkanter.. så jag får nog bita i de sura äpplet o hosta upp stålarna för en bit 8 mm plexi. om vi säger att dattan blir 30x30x30 så blir det 6 bitar och asså 60x90 cm.. lite över en ½ kvadrat.. runt 7 eller 8 hundringar blir det.. sedan fråga om lite spillbitar från 15 mm får att göra kuber till hörnen eller så

EDIT: jag funderar lite på det med tjockleken.. jag sitter här med en stor bit plexi som är i 4 mm som jag graverat på o jag håller händerna i tummarna 10 cm ifrån varanadra i jag kan ta i allt vad jag pallar utan att ngt händer.. så jag tror änna att 5mm blir bra.. hoppas iaf jag hade ju inte tänkt o leka fotboll med datorn

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

900 kr för 1 kvadrat meter 5 mm plexi? VA i helvete köper ni plexi? dyrast.se?

jag köpte 2 kvadrat 5 mm plexi för 350 kr så jag vetti fan vart ni köper.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

du behöver inte ha några distanser till mobot eftersom plexi inte är ledande...men kanske är fördel ändå..lättare att gömma kablar...fäst en list dyl som psu kan vila på...kanske med nån form av gummilist runt för att få bort vibrationer...hårddiskar kan du hänga i cykelslang utan problem...gtek säljer mb-plattor om du behöver ha en sån....

men jag tycker hellre att du ska bygga i trä/plexi isf...limträskivor är inte särskilt dyrt och ser helt ok ut

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

stens bilglasmästeri eller vad det heter i göteborg. Jag har lagt ner projektet och jag tog o köpte mig en Stacker som jag ska modda istället.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
stens bilglasmästeri eller vad det heter i göteborg. Jag har lagt ner projektet och jag tog o köpte mig en Stacker som jag ska modda istället.

Näääe !!!
Sicken FEGIS LOL
Skämmt o sido, bra val på datorlåda du köppte

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

jo men jag störde mig på att jag inte kunde komma på ngn smart lösning för hörnen och bra hdd rack plus att de va för dyrt

Visa signatur

:)