Permalänk
Medlem

Hjälp med Tagentbord mod

Har tänkt mig att sätta 10 leds i sidan av tagentbordet, 1 ska alltid lysa och när man trycker på en tagent så ska den hoppa till nästa led.

Det ska inte rinna om man håller nere en tagent.

Så om man skriver sakta rinner det sakta, snabbt rinner snabbt, inget står det still.

Har tänkt mig att använda typ ngt sånt här:

http://surl.se/aeer

Hoppar till nästa lysdiod när man trycker på knappen (strömbryatresymbol) och hoppar till nästa om man trycker igen

Fast jag vet inte riktigt hur jag ska göra, så jag behöver hjälp...

Permalänk

hmm kan bli knepigt med detta så du behöver ha en tråd ifrån varje del av tangentbordet.. för varje knapp ligegr ju inte på en egen sling.. men kontakta MBY om detta då jag inte vågar säga något.. jag skulle isf haft det i en liten låda utan för tangentbordet om man någon gång vill byta tangentbord så bör det bara var någon lödning eller 2 så är det klart.. men sncka med MBY om detta

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hmm kan bli lite klurigt, finns lite olika sätt att lösa det på.

Ett sätt skulle va att koppla knappen till en pinne på paralellporten eller dylikt och ha ett program igång i bakgrunden som känner av knapptryckningarna och skrickar ut signalen.

Nästa sätt är att man läser av signalen tangentbordet skickar till datorn och på så sätt kan stega, dock lite klurigt för det bövs en microkontroller till detta. Går nästan bara att göra om det är ett ps/2 tangentbord.

nästa sättet jag kan komma på är ifall styrkretsen i tangentbordet nånstans skulle ge ut en signal vid varje knapptryck, min första instinkt är att den säkerligen inte gör det men man vet ju aldrig.

sista sättet är att man bygge en egen avkänning som scannar igenom tangentbordet parallellt med den inbyggda styrkretsen och på så sätt kollar när en knapp tryckts ner.

Några sätt jag kom på nu, det du vill ådstakomma är inte det allra enklaste men inte omöjligt.

/mullemeck

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

jockeman tänkte iform av din ide nummer 3 men det ligger ju oilka för olika tangentbord.. då mitt har flera jordar som isin tur har hand om ett område i tangentbordet och X antal andra sändtrådar.. men det bör gå på något vis som du beskriver..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

okej får slakta ett tagentbord och försöka komma på ngt