Permalänk
Medlem

Quake III och Unreal

Permalänk
Medlem

typ tar spelen i linux mindre prestanda?

kul att veta

Permalänk
Medlem

När jag spelar spelar jag Tetrinet, Guild Wars och Quake 3

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat spela Max Payne 2 med hjälp av Cedega också.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
typ tar spelen i linux mindre prestanda?

kul att veta

nej men linux drar mindre prestanda

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

ut2004, quake4, guild wars (cedega), alpha centauri, scummvm + fina gamla äventyrsspel

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nexuiz, PPracer och Neverball/putt.
Spelar inte så värst mycket. Hade jag kört nVidia så skulle jag nog spela mer.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

UT 2004, Quake 4, Doom 3, Doom 3 resurrection, Half life 2 (inkl flera moddar typ Garrys mod), Lugaru, Supertux, Nexuiz

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Inga. Jag har bestämmt mig för att lira i windows. Så jag kör dualboot, XP SP2 och gentoo.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

SUPERTUX

Permalänk
Medlem

Dopewars!

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Hur fungerar detta eminenta spel med Cedega? Vilket grafikkort har du och vilka inställningar kör du med?
GTA-serien är ju en av de få anledningarna till att ha kvar XP-partitionen som finns

Hey, har missat att du citerade mig.

Jag har ett nvidia GeForce 5600 med 256 i minne.
Jag har lite småproblem, tex färgas skärmen antingen gul eller blå om en bil kommer körande bakifrån, men det går om så fort du rör lite på musen, har inte påverkats av det i något uppdrag ännu.

Har inte heller hunnit peta så mycket på inställningarna, men jag har märkt att "Use XVid Mode" måste vara påslaget för mig, annars så tar spelet bara upp en liten del av högra skärmen när det startar, vid command line kör jag -opengl, för att försäkra mig om att spelet startas i opengl.

Ljudet har jag laggt till ALSA, inga problem där.

Pixel Shaders är avslaget, annars renderas inte människorna runt omkring mig ordentligt, samma med Vertex shaders, eftersom jag tycker att det flyter lite bättre då, sen måste också "Frame Buffer Objects" vara av, annars laggar det av nån anledning något otroligt inomhus. Resten kör jag på standard bara

Romar >> finskaprov imorgon :(, önska mig lycka till tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En fråga, är det stor skillnad på spelprestandan mellan Linux vs. Windows?
Ati har ju inga bra drivers har jag läst om, men Nivida?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Hey, har missat att du citerade mig.

Jag har ett nvidia GeForce 5600 med 256 i minne.
Jag har lite småproblem, tex färgas skärmen antingen gul eller blå om en bil kommer körande bakifrån, men det går om så fort du rör lite på musen, har inte påverkats av det i något uppdrag ännu.

Har inte heller hunnit peta så mycket på inställningarna, men jag har märkt att "Use XVid Mode" måste vara påslaget för mig, annars så tar spelet bara upp en liten del av högra skärmen när det startar, vid command line kör jag -opengl, för att försäkra mig om att spelet startas i opengl.

Ljudet har jag laggt till ALSA, inga problem där.

Pixel Shaders är avslaget, annars renderas inte människorna runt omkring mig ordentligt, samma med Vertex shaders, eftersom jag tycker att det flyter lite bättre då, sen måste också "Frame Buffer Objects" vara av, annars laggar det av nån anledning något otroligt inomhus. Resten kör jag på standard bara

Romar >> finskaprov imorgon :(, önska mig lycka till tack.

Ok, det lät ju rätt ok. Lär ju dock suga med ATi :/
Lycka till

Permalänk

Hur bra fungerar egentligen Wow med Cedega eller liknade under linux?

Provade Ubuntu för några månader sedan men då jag inte fann någon "bra" msn client med webcam suport, bildvisning osv och inte fick allt att fungera som jag ville så la jag det snart på is.

Vill ha en en jävla bra msn client och kunna spela World Of Warcraft utan problem i fullscreen (utan att tappa allt för mycket speed) samt möjligen cs och dod (via steam?)
Skulle det gå att fixa så är jag inte svår att sätta mig in i Linux, ubuntu, i försök att byta från Windows.

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk
Medlem

Prince Of Leah: Det finns faktiskt en bra msn client med webcam support, jag kör den själv och den heter Mercury. Synd bara att det är java, men den duger. Enligt mitt tycke.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDude
Prince Of Leah: Det finns faktiskt en bra msn client med webcam support, jag kör den själv och den heter Mercury. Synd bara att det är java, men den duger. Enligt mitt tycke.

Verkar lovande. Några nackdelar jämfört mot MSN Messenger? Är ganska beroende av det programet dessvärre. (trots många funktioner är ganska onödiga i min mening). Krånglar java till det något märkvärt?

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk
Medlem

TheDude, Prince of Leah: annars bara köra aMSN, har lika mycket stöd för webcam den, samt att den nuförtiden har ett riktigt snyggt utseende också.

ontopic: Lägger till ett spel i min lista:
Freeciv: www.freeciv.org
Fri version av Civilisationspelen, lika äckligt beroendeframkallande som orginalen.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Prince of Leah: Enligt mig går det lite långsammare, samt att det startar rätt många processer.

Talavis: Jasså, så aMSN har fått webcam stöd nu? hade jag inte en aning om faktiskt om jag ska vara helt ärlig, har inte kört det på ett tag nämligen.

Permalänk
Medlem

Hur funkar WoW med Linux? Performance-wise då... Är lite sugen på Linux nu när datorn inte duger till speldator längre

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Hur funkar WoW med Linux? Performance-wise då... Är lite sugen på Linux nu när datorn inte duger till speldator längre

Verkar funka hyfsat med wine http://appdb.winehq.org/appview.php?versionId=2581
Räkna dock med en del pill och buggar.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
TheDude, Prince of Leah: annars bara köra aMSN, har lika mycket stöd för webcam den, samt att den nuförtiden har ett riktigt snyggt utseende också.

ontopic: Lägger till ett spel i min lista:
Freeciv: www.freeciv.org
Fri version av Civilisationspelen, lika äckligt beroendeframkallande som orginalen.

är inte Amsn buggit som apa?

mercury verkar lovande, testar det nu

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

jag tycker inte alls att aMSN är buggigt, men vissa påstår det.

Permalänk
Medlem

Jag spelar Americas Army med god aptit.

Angående MSN i linux ska du köra nyaste Kopete, det har fullt stöd för webcam och funkar extremt mycket bättre än Mercury. Jag körde Mercury förr och höll på att bli galen på hur segt och buggigt det var.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att lira de flesta större lir som Transgaming skröt om att deras mäktiga Cedega mjukvara stödde, tyvärr fungerade aldrig Guild Wars så bra som det skulle, och jag lade det till högen av spel som jag vill få igång i Linux.. den högen innehåller, förutom Guild Wars endast ett spel till, Operation Flashpoint, och - from time to time - Vietcong.

Visa signatur

As your attorney, I advise you to take a hit out of the little brown flask in my shaving kit.

Permalänk
Medlem

Hur är det med spelprestandan i linux egentligen, hur mycket bättre prestanda kan man räkna med rent generellt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Hur är det med spelprestandan i linux egentligen, hur mycket bättre prestanda kan man räkna med rent generellt ?

Eftersom det är samma hårdvara så blir det i princip ingen skillnad. Har man ATi kort kan man räkna med märkbart sämre prestanda, det gäller även de flesta spel om man spelar via cedega/wine.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Eftersom det är samma hårdvara så blir det i princip ingen skillnad. Har man ATi kort kan man räkna med märkbart sämre prestanda, det gäller även de flesta spel om man spelar via cedega/wine.

Ja, det stämmer.
Men om det finns native så tycker jag att det känns liite bättre än om man kör samma spel på windows.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Det enda anledningen till att jag inte går över till Linux är spelstödet... men det finns iofs vissa stora titlar även på linux... hmm, varför är världen så ond!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
är inte Amsn buggit som apa?

mercury verkar lovande, testar det nu

Det var buggigt som fasen med 0.94-releasen, och det finns ett par småbuggar i 0.95-releasen som kom vid jul också, men de gör framsteg hela tiden. Sen att åtskilliga rapporterade nerladdningshastigheter på kring 5 kB/s från SF's servrar vid senaste releasen tycker jag visar att det är fler än jag som uppskattar klienten

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE