Permalänk
Medlem

Kört fast lite i ubuntulinux.

Hej, jag har inte använt linux på ett tag och har blivit lite ringrostig och skulle behöva hjälp med att besvara ett par frågor.

1. Vad skall jag skriva om jag skall montera /dev/hda1 som är en ntfs partion, om jag vill kunna läsa/skriva den, jag måste ju vara inloggad som root för att kunna läsa den som det är nu.

2. jag har ett dlink dwl 650+ wlan kort som jag gärna skulle vilja få att fungera, har aldrig kört wlan i linux förut och har hört att det skall vara en massa trassel, men om någon vet nåt enkelt sätt så är jag tacksam.

//VICTOR

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på dina frågor men jag bidrar med en länk istället.

www.ubuntuforums.org
Där lär det finnas svar på båda dina frågor.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

tackar, sitter inte vid den "drabbade" datorn nu, men jag kom på att jag nog skall skriva, umask=0222 för att kunna läsa den, ska testa när jag kommer hem,, //Victor

BTW

tack för länken

Permalänk
Medlem

sudo mount /dev/sdb1 /media/ntfs2/ -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222

Så t.ex.
Skriva vill du nog inte Med tanke på risken för korrumption av filsystemet

Permalänk
Medlem

tackar, sudo mount /dev/hda1 /media/hda1 -t ntfs -o umask=0222
fugerade ;D

Fungerar wlankortet att köra i ubuntu då?, har hört av måga att det skall strula

Permalänk
Medlem

https://wiki.ubuntu.com/WiFiHowto
Om det inte funkar automatiskt eller du lyckas med länken ovan så testa söka på www.ubuntuforums.org , där kan du hitta nästan allt.