Permalänk
Medlem

Ljud på vattenpumpar...

Funderar på o byta pump på min reserator och sätta pumpen inutin datorn istället.

Har ni nåt förslag på nån pump med bra tryck o låg ljudnivå?

/Olle

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Ja, det är jag också intresserad av! Kan man uppnå bättre kylning med annan pump?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt hört det, reseratorpumpen har rätt dåligt genomströming.
Vad får du för temps med den uppsättningen du har nu?
Funderar på o köpa i stort sett samma uppsättning, men kyla chipset också o då behöver man nog en annan pump alternativt om man kör bra luft på processorn. Vill dock ha en tyst dator...

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Har inget chassi utan kör allt på fönsterbrädan (lite svalare där än andra ställen i lägenheten ) Ligger på ca 48 grader på CPUn i full load, grafikkortet har jag inte kollat.

NB ligger på runt 50 grader full load med Zalmans passiva monterat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe ja det är ju också möjlig lösning

Vi får se om nån ger nåt vettigt svar på denna tråd...

Visa signatur

/Bob

Permalänk

Vet inte vad det är för slangdimension på det systemet men ett tips på kraftig pump är Hydor Selt L30II. Kör själv med den och är mycket nöjd med prestandan gentemot priset.

//TS

Visa signatur

[ Gigabyte GA-7N400 Pro2 Rev 2.0 ][ AMD Athlon XP 3200+ @ 2490Mhz ][ Corsair TWINX512-4000 ][ HIS Radeon IceQ 9800 Pro 256Mb ][ 2x200 SATA 1x120 ATA ][ DangerDen TDX, okänt NB-block, Hydor L30II, Saabkylare ][ TT Tsunami Dream ]

Permalänk
Medlem

Zalman Reserator använder sig utav 3/8"-slang medans Hydor L20-II och L30-II har fästen för 1/2"-slang.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag har bytt slangar på min reserator till 10mm innerdiameter från Clas Ohlson. Funkar finfint. Det enda som var lite jobbigt var när man skulle ha på klämringen men med lite våld så gick det bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är ljudnivån på Hydor Selt L30II då?

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
Vad är ljudnivån på Hydor Selt L30II då?

Själva pumpandet låter inte så mycekt, men min vibrerar ganska mycket vilket sprider sig och låter en del. Men fixar man fötter och vibrationsdämpning låter det nog inte så mycket, men lite ändå.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Så man skulle kunna sätta en gummiplatta under o skruva fast den i botten på lådan mao o få den tyst?

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Då kommmer ju skruvarna i sig fortplanta ljudet i övriga burken.. Bästa vore nog att ha en ganska tjock och mjuk gummimatta, och sedan limma fast pumpen på plattan. Eller på mnågot sätt försämnka skruivarna från pumpen i gummiplattan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Jag har bytt slangar på min reserator till 10mm innerdiameter från Clas Ohlson. Funkar finfint. Det enda som var lite jobbigt var när man skulle ha på klämringen men med lite våld så gick det bra.

Vad är det för yttermått på den slangen?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Eller kanske sätta gummipackningar på ovan och undersidan på skruvarna samt gummiplatta under... Lite klurigt detta.
Säg att man skulle investera i en Hydor Selt L30II, då bör man ju kunna sätta på en extra radiator i systemet bakom en lågt snurrande chassifläkt o ändå få låg ljudnivå, eller?

Nån som har tips på där man kan köpa slangkoppllingar från 3/8 -> 1/2 som då skulle passa Hydor Selt L30II?

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Var lite småknepigt att mäta men fick det till ca 15mm iaf (Kan vara både 14 och 16 dock). Tyvärr står bara innermåttet på Clas Ohlson-sidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tror inte att du behöver en radiator till för chipset, den högre genomströmningen gör nog lite så ska du inte klocka och bara vill ha tyst så är det nog ingen fara.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Jag vattenkyler och för sig både processor, chipset och grafikkortet utan extra radiator. Klart att vattnet blir lite varmt efter en stunds belastning utav samtliga komponenter men det har jag avhjälpt lite genom att fästa 120mm-fläktar mot reseratorn. Men om det går att få dit 10mm-slang så ska jag givetvis fixa detta och när man endå har gjort det så kan man ju lika gärna fixa en radiator så jag slipper fläktarna på reseratorn då detta ser lite b-igt ut

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hmm, men en 3/8" slan är ju ~9.5mm och 1/2" ~ 12,7mm så en av dessa borde ju passa.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e764910&Refer...

I värsta fall får man väl sätta en klämma eller nåt på den... men 1mm kan ju inte spela så stor roll med dom där räfflorna...

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

lägg en bit liggumderlag under pumpen. de tar upp endel vibrationer.
eller så kan ni ta 2 slangbitar och lägga under

Permalänk
Medlem

en extremt bra pump är denna:
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1993&session=d1bf66b5f4...
den finns även i lite större variant.. pumpar 600 liter i timmen asså 10 i minuten och maximal pumphöjd är 1,3 meter. Eftersom det är tank o pump i ett så kan man göra så att ta loss pumpen från plexitanken o montera pumpen i reseratorn och köra med den där. Jag är säkert på att det kommer fungera perfekt. Jag har haft den pumpen i 2 månader plus lite till och jag tycker den är skitbra! den kyler just nu chipset och 2 gpu och snart cpu med o det är inga problem med det.

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
Nån som har tips på där man kan köpa slangkoppllingar från 3/8 -> 1/2 som då skulle passa Hydor Selt L30II?

Helt vanliga skruv-kopplingar och skruv-vinklar till kopparör passar utmärkt. Sen är det ju bara att välja en som passar lämplig rördimension. Jag kör med 13mm rör som jag sen klämmer mina slangar på.

//TS

Visa signatur

[ Gigabyte GA-7N400 Pro2 Rev 2.0 ][ AMD Athlon XP 3200+ @ 2490Mhz ][ Corsair TWINX512-4000 ][ HIS Radeon IceQ 9800 Pro 256Mb ][ 2x200 SATA 1x120 ATA ][ DangerDen TDX, okänt NB-block, Hydor L30II, Saabkylare ][ TT Tsunami Dream ]

Permalänk
Medlem

L30 låter faktiskt en del även om man lyckas få bort vibrationerna. Lite mer än en ganska tyst fläkt typ.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Ok, nån som har tips på hur man skulle kunna montera den i en P180 låda?

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Vill du ha en liten pump med bra tryck och betydligt bättre kvalitet än hydor pumparna så kanske laing ddc duger, den är 3/8" från början och är lika tyst som eheim 10xx serien

Och har du en p180 så är ddc helt klart lättare att rymma än alla andra pumpar som kan tänkas dyka upp i denna tråden.

Glömde att nämna att ddc=Danger Den DDC-12V/Swifttech mcp350

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mangler: Den pumpen är bara rated till 400l/h så det är en marginell skillnad till Eheim pumpen som redan sitter i reseratorn.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
Mangler: Den pumpen är bara rated till 400l/h så det är en marginell skillnad till Eheim pumpen som redan sitter i reseratorn.

Men den har 4 meters tryckhöjd till skillnad från eheim pumparna

Men om du vill ha flöde och bra tryck, köp en laing d5, klart mycket bättre än alla förslag på eheim och hydor som kommer att dyka upp i denna tråden.

Ddc:n är dock lättast att få in i p180, den ryms tex i floppyfacket som är under det över hdd racket

Permalänk
Medlem

Ja d5'an ser rätt intressant ut. har du nån erfarenhet om ljudnivå etc på den?

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

om man vill byta ut slangen till reservatorn samtidigt som man sätter dit en annan pump ...

passar denna och är det ett bra val?

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1921&session=d1bf66b5f4...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
Ja d5'an ser rätt intressant ut. har du nån erfarenhet om ljudnivå etc på den?

Ungeför samma ljudnivå som en eheim 1xxx men den har ett motorljud som de flesta nog inte hör, och är man en av dem som lätt hör elektroniska ljud så kan man alltid ställa ner hastigheten på pumpen då den har 5 olika lägen.

Den är då 30000ggr tystare än laing d4:an, men det är ingen bedrift, dock så är ju det irriterande ljudet från d4:an fortfarande kvar, men det är som sagt så lågt att det inte hörs