Permalänk

Udda "modd" *Fiskar i chassit?!*

Asså, bara så jag klarlägger det med en gång, Jag har Inte tänkt utföra detta, utan bara tänkt på det som en "rolig idé"... fick tankarna för ett bra tag sedan men tänkt att det skulle vara lite krångligt att förklara så att alla förstod vad man menade, men så har jag inte orkat göra en modell... ^^

Sett att ett par stycken lite här och där funderat kring att ha chassit fyllt med vatten och någon slängt in något typ "och fiskar så blir det ett akvarium" eller liknande... så deras idéer har ofta gått i kras då det inte fungerar så bra, komponenterna mår inte bra av det
Jag har även sett folk som gett förslag att ha fiskar i vattenkylningen, men det är ju ingen lyckad idé det heller

Hade inget för mig nu så gjorde en modell snabbt i SketchUp:
http://img229.imageshack.us/img229/5199/dator1xc.jpg

Så vad tror ni, skulle det kunna gå att ha det sådär, liknande?
Har någon gjort något liknande?
att vattentanken där ska vara ett akvarium...
Vore ju udda och trevligt? om man titta in genom fönstret på en dator och se fiskar simma förbi

okej, kanske inte über-smidig att dra med sig på LAN, men nu var väl kanske inte det meningen heller

edit: glömde även säga att jag tänkte att den varma luften i chassit kanske värmer upp vattnet till en temp som inte är bra för fiskarna, men om man har bra kylning i chassit så borde det väl inte vara någon fara? (btw. vet inget om hur varmt akvarie-fiskars vatten ska vara el. liknande så ni som vet kan ju avgöra om det är en vidare bra idé man vill ju inte ha ihjäl fiskarna ^^)

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Intressant ide, jag har faktiskt tänkt tanken själv många gånger. Tempen i ett akvarium, beroende på fiskarten ska väll ligga runt 25-30+ grader. Och en normal chassitemp i en braw ventilerad låda brukar väl ligga runt dessa temperaturer. Jag tror mycket väl att det skulle vara genomförbart om man planerade det in i minsta detalj så att säga samt la ner tid på det så de blir ordentligt gjort med fogar osv. Plexi eller Glas? Plexi är ju lättarbetat samt går att fästa i metall. Man man ju kanske bygga en stomme av metall sedan konstruera någon sorts hängare/ram för det inre akvariet. Tror att de skulle gå bra! Ja ska fundera lite mer på de.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag har haft akvarium själv, och den ideala temperaturen för vanlig småfisk (guppy, guldfisk osv) är 22-25 grader. Jag tror att luften inte kommer kunna värma vattnet till mer än 25 grader, då vatten har så mycket högre energinnehåll.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

du måstetänka på att akvarium blir smutsiga. Det kan nog bli ganska jobbigt att rengöra osv. Ett rent akvarium hållser sig rent i ungefär 1vecka.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte på den iden.
Ett så litet akvarie blir svårt att få bra vatten värden i utan att byta vatten ofta.
Vart ska du ha filtret?
Så som det ser ut framför akvariet hemma när jag har gjort rent, sås kulle jag verkligen inte vilja att det ser ut i datorn.

Men jag håller helt klart med om att iden är kul, även om jag inte anser att den är praktiskt genomförbar.

/Niizze

Permalänk
Medlem

Bättre att du moddar in en LCD skärm i sidan på chassit, sen filmar du ett akvarium i några timmar och sen spelar du upp filmen på skärmen

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Akvariefiskar dör ganska lätt om temperaturen ändras hela tiden. De klarar inte av snabba temperatursförändringar har jag för mig.

Möjligtvis om man har en massa malar ^^

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Men man skulle ju ganska enkelt kunna göra en löstagbar "hylla/fack/hängare" för akvarieboxen, så man kan ta loss å rengöra vid behov. Vanliga guppy/svärdbärare/malar är ju fatiskt relativt enkla att sköta, samt klarar en hel del. Pump och filter ska väll inte vara några problem att dra in, bara dra in en kabel på baksidan av chassiet. Jag blev sugen att testa nu. Om ja får lite fritid över så kanske man skulle försöka sig på...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Bättre att du moddar in en LCD skärm i sidan på chassit, sen filmar du ett akvarium i några timmar och sen spelar du upp filmen på skärmen

Då har jag häldre dendär LCD-skärmen som tv...

okej då bör de iaf inte dö av att det blir för varmt
får ju självklart provköra först utan fiskar i *ifall att*

ang färstningen av akvariet så ska det väl inte vara något märkvärdigt, bara att sätta typ skenor på botten av chassit så den ej glider runt och fästa...?

om man ändå tänkt ha ett akvarium, varför inte kunna ha det i datorn, för ni snackade om att tömma den på vatten osv, men går väl ordna typ någon plugg på bottnen att öppna då den ska tömmas? eller ha hela vattenbehållaren löstagbar som ovanstående säger...

Enklare version:
Sen finns det ju sånna små skålar med en guldfisk i utan filter osv... behöver ju inte vara överdrivet stort...
göra som ett smalt block med vatten i som man skjuter in som ett block från ovan *ska göra en modell som illustrerar detta med*

edit: sådär, gjorde en modell på hur jag tänkte med att göra ett fack för vattenbehållaren... Och så är vattenbehållaren ett block som sätts i facket, så ä det bara att lyfta ur det när man ska byta ut/rengöra el. liknande...

http://img204.imageshack.us/img204/4546/fack2xn.png

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013

edit: sådär, gjorde en modell på hur jag tänkte med att göra ett fack för vattenbehållaren... Och så är vattenbehållaren ett block som sätts i facket, så ä det bara att lyfta ur det när man ska byta ut/rengöra el. liknande...

http://img204.imageshack.us/img204/4546/fack2xn.png

Ja de var ungefär sådär jag tänkte när jag menade på att man kan bygga en löstagbar anordning.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

hahaha, kan fiskar leva i mat olja?

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

Satsa på att bygga in ett sånt här istället: http://www.dino.se/product.php?pid=329

Jag har ett akvarium själv, och vet hur jobbigt det är att hålla rent, samt göra delvattenbyte en gång i veckan. Alger på moderkortet är nog inte så roligt att försöka få bort. Dessutom måste väl vattnet vara destillerat, det tror jag inte fiskarna skulle må särskilt bra av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Någonsin slagit dig att vatten leder ström? Därför måste du köra med destillerat vatten, men destillerat vatten är inte alltid destillerat för alltid, så du måste byta vatten efter ett tag, om du inte vill att vattnet ska börja leda ström dvs och förstöra hela datorn. Och vet inte hur fiskar gillar att leva i destillerat vatten. Sen hårddisk och nätagg kan du inte ha i vattnet heller.

Tror nog inte denna idén kommer funka i praktiken även om du skulle få till det på pappret, rekomenderar dig att testa detta istället:

http://www.tomshardware.com/2006/01/09/strip_out_the_fans/

Rätta mig om jag har fel men du har verkligen inte läst någonting. Han ska ha en separat vattentank som inte innblandar de andra komponenterna i datorn.

Visa signatur

Athlon 64 3000+ @ 3500+ | Thermaltake Venus 12 | Asrock Dual Sata II | Nx6600 | 80 Gb Pata (Part; 60,15) | 6 Gb Pata | 200 Gb SataII | Samsung DVD/CDRW combo | Mx310 | LG Flatron L1715S

Permalänk

Har också tänkt på fiskar i chassit, fast då bara ett litet "akvarium ~30x30 och 4-5cm djup. Och små plastfiskar

Permalänk
Medlem

jag kan ju säga att ett par guppys inte skulle leva länge i destilerat vatten

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sladder
Satsa på att bygga in ett sånt här istället: http://www.dino.se/product.php?pid=329

Jag har ett akvarium själv, och vet hur jobbigt det är att hålla rent, samt göra delvattenbyte en gång i veckan. Alger på moderkortet är nog inte så roligt att försöka få bort. Dessutom måste väl vattnet vara destillerat, det tror jag inte fiskarna skulle må särskilt bra av.

Om du kollat bilderna och LÄST så skulle du veta att jag inte tänkte fylla hela chassit med vatten, utan att ha en separat tank för vattnet.

Fiskar kan ej leva i destillerat vatten, samt att komponenterna skulle förstöras med en gång med vanligt vatten...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Ju större akvarium du har, ju renare håller det sig ett litet 30l kräver mycket underhåll medans ett stort 720l kräver mindre....

Visa signatur

E1200 1,6Ghz@3,0Ghz | 2x1024MB XMS2 Dominator |Gigabyte GA-EP35-DS3 | X1650PRO 512MB |

Permalänk
Medlem

Tror inte detta kommer funka!!

Har ett 100 liters akvarium å ja måste städa (byta hälften av allt vatten..suga me slang någa för att få upp allt skit och plantera om växterna) varje månad...annars mår inte fiskarna bra!.....

Tycker du ska tänka över om det verkligen är något du vill ha...inte särskillt schysst mot fiskarna

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundelin666
Ju större akvarium du har, ju renare håller det sig ett litet 30l kräver mycket underhåll medans ett stort 720l kräver mindre....

har inte tänkt ha en tank på 30 L i ett datorchassi heller... ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
Tror inte detta kommer funka!!

Har ett 100 liters akvarium å ja måste städa (byta hälften av allt vatten..suga me slang någa för att få upp allt skit och plantera om växterna) varje månad...annars mår inte fiskarna bra!.....

Tycker du ska tänka över om det verkligen är något du vill ha...inte särskillt schysst mot fiskarna

Om du läst första meningen i tråden så skulle du sett:
"Asså, bara så jag klarlägger det med en gång, Jag har Inte tänkt utföra detta, utan bara tänkt på det som en "rolig idé"

Jag har inga planer alls på att ha fiskar i ett chassi... Tänkte bara höra om det hade fungerat och om det är någon som har tankar på att utföra något sådant, eller som Har gjort något liknande...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

hmm det finns en fisk som klarar nästan alla temperaturen från 0-50 typ, lung fisken, den överlever till och med 2 månader utan vatten och mat då den gräverner sig i lera och sitter still där och andas med sina lungor

Permalänk

Lungfiskar klarar varken nollgradigt eller 50-gradigt vatten. Tror du den lever i varma källor på Island eller? Dessutom blir den minsta sortens lungfisk 50 cm lång vilket innebär ett rejält big-tower...

Idéen med ertt akvarium i chassit dyker upp då och då på Swec. Anledningen att det aldrig kommer några byggloggar är att det inte funkar. Detta av flera skäl:

• Volymen. För att fiskarna skall ha någon chans att överleva så behöver de ( (och då pratar vi små och tåliga fiskar) minst en 20 liter vatten att simma runt i. Ibland ser man fiskar i pyttesmå akvarier, men att tro att det funkar någon längre tid är som att slå fast att en katt kan leva i en sån där bärbar bur folk har när de åker buss eller tåg med sin katt. Bara för att den får plats så är det inte samma sak som bra.
• Vikten. Om vi nu satsar på ett 20-litersakvarium och limmar ihop en glas- eller plexilåda så talar vi om minst 20 kg. Inte direkt så man bara lyfter ut ur chassit vid rengöring. Lär knappast gå att lyfta med vatten i utan att glaset/plasten spricker för övrigt. Bäst att ta till ganska rejält på tjockleken ändå och då klättrar vikten ännu mer.
• Flyttbarhet. Det kommer inte gå någe vidare att flytta på datorn. Förutom de extra 20 kilona så kan den inte vara tät i toppen så det finns risk att vatten skvimpar ut.
• Varför? För att det går? Inget bra skäl (se ovan). Det måste finnas andra betydligt bättre idéer att försöka realisera om du känner dig överkreativ. Bygg ihop en dator och en strykbräda istället - minst lika originellt och större chans att lyckas. Eller varför inte försöka odla en gräsmatta på hatthyllan i din bil? Precis lika meningslös blandning av saker som inte hör samman.

Visa signatur
Permalänk

men borde det inte gå att bygga ett litet akvarie på chassie sidan å sen ha sånna mekaniska fiskar?? Jag såg nåra som hade gjort så fasst under chassit, med mekaniska fiska sen hade dom ett lysör som var täckt i silikon som lyste upp tanken...

Visa signatur

DH, vågar man det!? :S

Permalänk
Medlem

Om man gör tvärtom då? Bygger in en dator i akvariet? Räcker ju med att ställa den bakom akvariet för att få en snygg effekt. Så kan man lägga in lite gamla komponenter och kanske en lysdiod hos fiskarna för att skapa en illusion av att datorn faktiskt arbetar under vatten.

Jag tror att det skulle kunna vara en bra, ny trend på moddningsscenen. Bygga datorer som inte bara ser snygga ut, utan också passar bra in i bakgrunden.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

de är faktiskt en jävligt bra idé :P:P om man gjorde Chassit riktigt vatten tätt med silikon å skit så kanske det skulle funka?? fast fläktarna kan man ju inte ha... så man får ju hitta en bra kylnings lösning...kanske vatten kylning som går upp ur akvariet och kyls av där?

Visa signatur

DH, vågar man det!? :S

Permalänk

jag tror det skall gå, ja menar varför inte? sen varför göra som man kan ta bort tanken ifrån datorn och inte datorn ifrån tanken, på så sätt slipper man lyfta upp tanken med vatten och skit i och risken att det skvalpar över till datorkomponenterna är noll.

det kommer att gå det gäller bara att vara smart och tänka ut exakt allt som kan hända. försök hålla iden vid liv så vi får se hur det blir, för som någon ovan sa så har många kommit upp med iden men ganska fort lagt ner det igen

go big dude!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så köper man en Lian-Li PC60 (eller motsvarande i den serien) och Lian-Li's egna sidplåt med "akvarium" inbyggt i fönstret. Komplett med plastfiskar och allt. Var iofs ett tag det kom, kanske försvunnit från marknaden.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Eller så köper man en Lian-Li PC60 (eller motsvarande i den serien) och Lian-Li's egna sidplåt med "akvarium" inbyggt i fönstret. Komplett med plastfiskar och allt. Var iofs ett tag det kom, kanske försvunnit från marknaden.

Men hela meningen med det här var ju att ha levande fiskar i chassit, inte plastfiskar. Ganska lätt att modda dit lite plastfiskar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

okey, kanske dumt o det fins äkert nån som sagt tidigare, men brukar man inte kunna ha guldfiskar i rätt små akvarium?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
Tror inte detta kommer funka!!

Har ett 100 liters akvarium å ja måste städa (byta hälften av allt vatten..suga me slang någa för att få upp allt skit och plantera om växterna) varje månad...annars mår inte fiskarna bra!.....

Tycker du ska tänka över om det verkligen är något du vill ha...inte särskillt schysst mot fiskarna

Du är ju knappast heller speciellt schysst mot dina fiskar om du bara rengör en gång i månaden. En person som har ett akvarium bör veta hur man ska hantera och sköta ett akvarium. Vattenbyte i ett 100 liters akvarium ska ske en gång i veckan, dvs. 4 gånger per månad, inte EN gång.

Sen så ska du inte byta 50%, du ska byta ca 20-30%, att byta 50% är inte något fiskarna mår så prima av, eftersom det tar sin tid för viskar och vatten att anpassa sig för varandra.

- -

On topic:

Jag tycker det är en rolig ide, även om jag ställer mig något tveksam till att "lyfta ur" akvariet vid städning, glas + vatten väger en del, för att inte tala om gruset/sanden som jag antar kommer finnas där.

Det är säkert möjligt att göra detta, men frågan om det är värt det kvarstår. Det är absolut en kul grej och det skulle vara intressant att se ett sådant bygge.

Permalänk
Medlem

Hmm det var någon artist förut som hade akvarier med fiskar i klackarna på sina skor, där snackar vi litet akvarium.