Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Ehm, varför har du inte fläktarna så de suger upp istället för att gå imot de termiska lagarna?

Kan inte annat än instämma, det bästa är om fläktar "drar" igenom luften, istället för att "trycka."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Ehm, varför har du inte fläktarna så de suger upp istället för att gå imot de termiska lagarna?

"Ehm" Jag har redan förklarat i tråden att fläktarna är placerade för att suga in kall luft. Något som har enormt mycket större påverkan på radiatorns kylförmåga än varmt lufts förmåga att stiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Kan inte annat än instämma, det bästa är om fläktar "drar" igenom luften, istället för att "trycka."

Tror du missförstod honom.
Flamso "undrade" varför jag kämpar emot varm lufts naturliga egenskap att sväva iväg uppåt med att suga luften neråt.

För övrigt så visar ny data från Cathar & Co att det oftast är bättre att placera fläktarna så att dom trycker luft igenom radiatorn. Må vara marginellt men fortfarande bättre för vissa radiatorer.

PS.

Mina 38mm's panaflo M1A fläktar trycker inte utan suger.

Permalänk
Discokungen

Är det inte så att man får ett jämnare luftflöde om de suger? Nu har jag iofs ingen förlängning mellan radiatorn och fläktarna som du har så då gör det väl större skillnad.

Trodde bara att du skulle få bättre temps på moderkortet om fläkten vid pumpen sög in och de på radiatorn sög ut

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Är det inte så att man får ett jämnare luftflöde om de suger? Nu har jag iofs ingen förlängning mellan radiatorn och fläktarna som du har så då gör det väl större skillnad.

Trodde bara att du skulle få bättre temps på moderkortet om fläkten vid pumpen sög in och de på radiatorn sög ut

Tryckande fläktar skapar mer turbulent luftflöde precis efter fläkten och detta skulle ge tryckande fläktar en lite knuff framåt i vissa fall.
I mitt fall blir det ganska mycket sämre kylning när dom trycker luft upp igenom radiatorn.
Har av ren kuriosa prövat just detta och fick några grader sämre temp men det har att göra både med att jag har en mastig shroud och även(självklart) att göra med att chassiluften är varmare än rumsluften.
Personligen tror jag (numera) att det bästa för fläktar som är distansierade med tex en shroud som min är att suga........fläktar som ligger relativt tätt inpå radiatorn "bör" trycka.
Men det handlar oftast om så små marginaler så man kör väl det som känns bäst

Permalänk
Medlem

Det ser riktigt bra ut,

Det är otroligt roligt att kolla in andras byggen och framförallt så ger det inspiration, det kommer aldrig att finnas nog med sådanahär trådar.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Värmande ord på en kall vinterkväll Håller med dig till 100% (om hur kul det är att kolla in folks byggen dvs....;))

Permalänk

Vart har du inhandlat alla din vattenkylnings komponenter?

Visa signatur

AMD 4000+ NiVida GF 7800GTX , 2048ddr 120gb, 300gb, 320gb, 250gb, 3x200gb, 2x400gb.

There Is NO IRL, Only AFK

Permalänk
Medlem

Pump från cooltechnica.com (har jag för mig)

Slang, maze4 och fillport från dangerden

slangklämmor från gtek

T-kors från McMaster (om nån är sugen på 5/8" t-kors så e d bara att skicka ett pm)

Storm från Little River Waterblocks (Cathar)

Radiator + shroud + san ace fläktar från Weapon @ xtremesystems.org
Kör dock numera med panaflo M1A's från frozencpu.com då san ace fläktarna lät så jäkla bullrigt.......

Det var allt tror jag

Permalänk
Medlem

Alltid lika upphetsande att se en snyggt ihopsatt vattenkylning som inte är BigWater eller liknande, bra jobbat!

Porr...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Discokungen

Vad får du för temps och vad har du för processor?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

men vadå.. va e de för speciellt med tygon?

Visa signatur

:)

Permalänk
Discokungen

En halv tums innerdiameter förslagsvis? Brutalt tjockt för jävelen Jag har själv bara 6mm innerdiameter på mitt. Det är ju bara 3 gånger så tjockt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
men vadå.. va e de för speciellt med tygon?

Det är (bl.a.) väldans bra på att ta snäva svängar utan att kinka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Vad får du för temps och vad har du för processor?

Kör en X2 4400 @ 2,8Ghz 1,65V med full load temp på 39C (utan ihs)

Permalänk

Vad har slangarna för ytterdiamter?

Btw. Jevligt fint:D!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A teammate
Vad har slangarna för ytterdiamter?

Btw. Jevligt fint:D!

3/4" OD

Btw. Tack

Permalänk
Discokungen

Brutal vcore du har på prollen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ja.. vad kan man säga? Ser extremt proffsigt ut!
Citerar mikerrer:
Porr...

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Så jäva fina komponenter du har ! Weapon Heatcore, G5, 50z pump, San Ace fläktar omfg !
Får själv snart ett par San Ace fläktar, vilket tryck det är i dem !

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560