Permalänk
Medlem

Problem med glowire från Ikea :(

Jag får inte skiten att lysa, jag har knippsat av den från den lilla dosan som medföljde (för batterierna alltså) och kopplat den både till likström och växelström i varierande spänningar... men den lyser inte, vad gör jag för fel?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem

Testade du först att mata den med samma spänning som batterierna skulle ge?

Edit: Jaha, kretskortet och batterierna satt i samma låda. Då är det inte så konstigt att det inte fungerade.

Permalänk
Medlem

I batteridosan sitter även ett litet kretskort som jag antar behövs för att få den att lysa, testa att koppla ihop kabeln och mata strömmen på batterikontkterna istället.

Visa signatur

Stationär: Intel core i5 2500K, MSI Z68A-GD65(G3), 16 Gb ram, MSI GTX 560 Ti 448 cores 1280 Mb SLI, 120 Gb SSD, ca 7 Tb hd, Win 7 Pro x64
Bärbar: ACER 8943G Intel Core I5 430M, 8 Gb ram, Radeon HD5850 1 Gb, 60 Gb ssd + 500 Gb hd, Win 7 Pro x64
Platta: Huawei Mediapad 7", 1,2 Ghz dualcore, 8 Gb ram, 3G, Android 3.2

Permalänk

fiddeli tänkte samma som dig.. men han får knipsa den efter kretskortet.. alltså löda på 5v om den nu drivs med det.. och eventuelt ett motstånd

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

fungerar strömbrytaren? de brukar va glapp...

Permalänk
Medlem

Det är några hundra volt och ganska hög frekvens, det kretskortet ser till att det blir.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

vad heter produkten på ikea som innehåller glowwire

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tette
vad heter produkten på ikea som innehåller glowwire

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...

Permalänk
Medlem

kommer de sluta sälja dem nu när julen är slut? De var tydligen slut mitt lokala ikea iaf

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

hehe var på ikea nu idag och köpte 20 sådana för ca 7.50:- styck.
men det var på ikea i croydon, london ifs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddeli
I batteridosan sitter även ett litet kretskort som jag antar behövs för att få den att lysa, testa att koppla ihop kabeln och mata strömmen på batterikontkterna istället.

He? Jag trodde tråden gick på vanlig 5volts spänning, vad har kretskortet exakt för uppgift?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk

att omvandla strömmen... tror de går från likspänning till växelström... så därför behövs de kretskortet och grejerna där på.. testa att kolla vad batterierna ger om det sitter 2 st 1.5v barrerier så är det 3 v ocg du kan koppla in den på 3.3 eller 5 v eller 12 om du vill men då med ett motstånd. annars går den sönder

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
att omvandla strömmen... tror de går från likspänning till växelström... så därför behövs de kretskortet och grejerna där på.. testa att kolla vad batterierna ger om det sitter 2 st 1.5v barrerier så är det 3 v ocg du kan koppla in den på 3.3 eller 5 v eller 12 om du vill men då med ett motstånd. annars går den sönder

Jo, jag skulle testa o koppla den till 5 eller 3.3v... men jag tror jag kopplade den till 12v till att börja med... Så jag har väll förmodligen bränt den... Läxan jag lärt mig? :
Koppla inte elektriska föremål när du är nyvaken

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk

läs om glowire: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38563...

sen är det IKEAs julpynt man ska kolla efter, troligen säljer de ut precis allt nu så...
köpte för nån vecka sen ett par av deras 10-metersversion för 29 spän st (ord. pris 179:-)!
ångrar jag inte köpte fler!

Fråga!
Är det någon som köpte den RÖDA 10-meters glowiren, jag är villig att byta om nån har en, är desperat ute efter just den röda

Permalänk

Jag köppte två orangea av den korta versionen, kostade 5:- /st Köpplade dem till 3.3V så lyste de lite starkare än på batterierna. De syns fortfarande itne så mycket i ett tänt rum men de är helt klart effektfulla när det är mörkt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

jag har den röda 10 metran lr kanske den e orange Philip Thulin.
vad har du och byta med??

EDIT: e det nån som har nåt förslag på vad man kan göra med 2*10 meter glowire?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
EDIT: e det nån som har nåt förslag på vad man kan göra med 2*10 meter glowire?

Ja du kan ge det till mig(mot en billig peng):D
Eller trycka in det i datorn,tangentbordet.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

onödigt att svara på en ganska gammal tråd?

Visa signatur