Permalänk

Ht 1108mhz

JAG kör mitt system nu mer över rekomenderat 1000mhz på hyper transport bussen . jag har en OPTERON 165 ,

Vad jag vet så ska systemet inte vara stabilt när man kör över 1000mhz på vanliga singelcore processorer ,men varför har moderkortet (de flesta pci-e ) en HT BUSS som går upp till 2000mhz ??

tidigare oc på mitt mobo med ht under 1000mhz ( runt 850mhz) var mer ostabilt vid hög clock.
Nu är prollen superstabilt vid 2550mhz

kan ngn annan testa det som har en opteron 165 eller en amd dualcore

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan iaf svara på varför det är speccat till 2000 MHz, det är DDR, så 1000 MHz blir effektivt 2000.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

"On socket 939 cpu's the stock HTT is 2000.. And its best to keep this at or around 2000 when overclocking.. The HTT bus is in no way saturated, so even underclocking this a little to maintain stability is fine ..."

"Basically HTT is your memory controller's communication speed."

"LTD/FSB ratio set to AUTO is 5 times 200 or 1000HTT bus speed times 2 for a DDR rating of 2000 for Dual channel NF4 boards."

http://www.dfi-street.com/forum/showpost.php?p=203031&postcou...

Min processor kan även den hantera lite högre LDT x HTT än 1000/2000. Men det ger ingen prestandavinst.

Permalänk

min e stabil 1108mhz

Visa signatur
Permalänk

ni kör inte htt 3 ser jag, testa med hht 3 istället. betydligt bättre

eller så kör ni en enorm fsb.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

grejen är att jag har kört httx3 tidigare med högre klock . men nu på htt4 så har min gått stabil i prime 19 timmar på maximum stress heat bla bla .
samma oc på httx3 hade den krashat på 20 minuter . det e skumt men min klarar det bättre . kanske ngt som olika mobos hanterar väldigt olika

Visa signatur
Permalänk

skumt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

ja , processorn e stabilare , märkligt

Visa signatur