Permalänk
Medlem

Montera pump?

Jag undrar om man kan montera en pump upp och ned eller på sidan, eller måste den stå rakt upp för att den ska fungera ordentligt?

Ska köpa en Hydor Seltz L30
http://www.overklockers.se/ItemInfo?itemId=35258420

Här ser ni ungefär hur den ska sitta
http://putfile.com/pic.php?pic=1/2207411630.jpg&s=x4

I.o.m att övre delen endast är 135 mm högt och min hemmabyggda radiator ska sitta på andra sidan väggen så går det inte att ställa pumpen rakt upp. Klarar pumpen av att pumpa lika bra om man lägger den lite snett eller lägger den framåt så utblås hamnar vågrätt och insuget hamnar lodrätt? Eller måste jag montera pumpen som vanligt för att den ska hålla längre/pumpa lika starkt/kunna pumpa överhuvudtaget. Tänkte isåfall bygga ned den lite som i en "balkong" från övre delen, svårt att beskriva

Lägger tråden här då den har mer med modifikation/hemmabygge att göra än kylning.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur du sätter pumpen.
Sedan rekomenderar jag(efter egna erfarenheter) att köra hydron pumpen dränk då den hade en j'la tidens till att börja läcka efter ett tag. =(

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Ok, får försöka göra tanken så den rymmer pumpen då =/ Chassit är halvklart så jag kan inte fixa mer utrymme åt vatten grejorna så det är ganska lite utrymme att röra sig med 20x35x13,5 (LxBxH).

Ska göra tanken i 1 mm rostfritt, går det att bara göra den stor nog åt pumpen och sen ett hål i sidan med en permanent slang som man tätar runt? eller kan det bli läkage varning? In slangen kommer sitta på en nippel som sitter fast på tanken.

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte använda en slang utan något rör där du vill att det ska vara tätt. ^^

ascii bild: . . . rör som pumpar ut
__________|..|__________
|...................|..|...................|
|..............________...........|
|.............|................|..........| <- tank med vatten. ^^
|.............|................|....... ..|
|.............|.....Pump..|..........|
|.............|________|..........|______
|..........................................______<--- Inkommande flöde
|_____________________|

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Jo det var lite smartare Tänkte lite för snabbt där. Men då ser det ut som att det blir slang upp från cpu till tanken, insuget till pumpen ligger bort från insuget från cpu för att inte få in gammalt varmt vatten, och sen får jag göra nån konstruktion så att utröret sitter mot pumpen så tätt det går utan att ta för stor plats =/ Får fundera på det. Kom gärna med förslag på hur man kan göra den kopplingen. Max MAX yttermåtten på tanken får vara 20x35x13,5 (LxBxH)