varför mozilla firefox ?

Permalänk
Medlem

varför mozilla firefox ?

Varför väljer folk Mozilla fireFox framför IE

vad kan är det som är så bra med mozzilla ?

Kan man köra Den vanliga internet banken med den webbläsen ?

www.fsb.se

Fördelar / nackdelar TACK

Permalänk
Gäst

Trådar/synpunkter/vädering/med mera finns annars under FAQ delen som just handlar om FF.Samt att det ligger sjövis med trådar om FF/IE
Provade själv att gå in under FSB med FF och det är inga problem.

Men för att kontrar med ett svar så körs det med Opera på mina maskiner.

Permalänk
Medlem

jag använder firefox på grund av smidigheten. jag kan ändra på nästan allting och göra så att programmet körs som jag vill.
det finns hur många olika tillbehör som helst som gör att allting går smidigare
tabbar. behöver jag säga mer om det? det bästa som hänt sedan skivat bröd.

jag har föreningssparbanken, och det fungerar alldeles utmärkt det är ytterst få sidor som inte fungerar nu när fler och fler kommer på att det går bättre att koda sidor enligt reglerna istället för internet explorers fulhack.

www.getfirefox.com

och sen:
addons.mozilla.org

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Jag gillar flik grejen med Firefox. Smidigt.
Men ser nu att med 5 flikar så används 132MB ram. Ska det vara så?
Explorer som jag inte ens använder slukar 54MB ram. Mysko.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

har märkt att man inte kan köra ftp:// på firefox.. :/

Permalänk

de e skillnad på IEXPLORER & explorer.exe

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondoo
Jag gillar flik grejen med Firefox. Smidigt.
Men ser nu att med 5 flikar så används 132MB ram. Ska det vara så?
Explorer som jag inte ens använder slukar 54MB ram. Mysko.

Citat:

Men ser nu att med 5 flikar så används 132MB ram. Ska det vara så?

Självklart inte, men du har tips hur du kan ställa ner detta under FF:s FAQ
Ligger själv med 32 i minnesanvändning och 7 tabbar igång (Opera)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Självklart inte, men du har tips hur du kan ställa ner detta under FF:s FAQ
Ligger själv med 32 i minnesanvändning och 7 tabbar igång (Opera)

Ah tackar för tipset - ska genast prova
Finns det nåt likande knep för Outlook? Drar ca 30MB här.
Och ah igen - så det är skillnad på IEXPLORER & explorer.exe.
Där ser man - nu vet man det.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Går visst att köra med ftp:// i firefox däremot kräver den att man skriver ftp://användarnamn:lösenord@255.255.255.255:21 eller vad det nu ska vara.
Kanske finns någe tillägg för att ändra på det. Annars finns FireFTP tillägget till Fx

Permalänk
Medlem

Jag kör Opera, tycker det känns bättre.

Men det viktiga är att undvika IE.
Detta för att undvika alla spyware som man annars kan få.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

sen jag började använda firefox har jag inte fått ett ända spyware alt. malware.
när jag hade Iexplorer fick jag minst ett par i veckan.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Förr var jag en none beliver eller vad man vill kalla det . Dock så gjorde vissa omständigheter att jag provade FF (batteri på moderkortet var slut - klockan resetade varje gång jag startade om datorn - certifikat funkade inte - det gick knappt att surfa innan jag kom på det - skyllde på webläsaren - provade FF (som berättade vad som var fel) och sen gick jag inte tillbaka)

Det bästa med FF är tillägget Adblock. Äntligen kan jag läsa Aftonbladet HELT utan sketen reklam. Fy fan vad underbart!

Min internetbank funkar också helt utan problem. Länsförsäkringar bank har jag.

Permalänk

FireFTP är ett (officiellt) plugin till mozilla firefox, pluginet ligger på 90KB så det är inga stora grejor.

http://fireftp.mozdev.org/

edit: hoppsan _2FST_ nämnde visst redan fireftp, sorry

Visa signatur

avregistrera mig

Permalänk

Finns det nåt bra tillägg till firefox där man slipper filhämtaren? Skulle vilja ha ungefär som Download Statusbar - Firefox Extension Download Statusbar 0.9.4, fast lite mer diskret dvs. samma som det är på Internet Explorer! Vill bara kunna kolla nere på statusbaren hur snabbt filen hämtas och hur länge det är kvar.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flashwalker
FireFTP är ett (officiellt) plugin till mozilla firefox, pluginet ligger på 90KB så det är inga stora grejor.

http://fireftp.mozdev.org/

edit: hoppsan _2FST_ nämnde visst redan fireftp, sorry

Är ju skaparen till FAQ:n så klart man inte är allt för seg på svaren om man ser en tråd iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Är ju skaparen till FAQ:n så klart man inte är allt för seg på svaren om man ser en tråd iaf

Credsjagare ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Credsjagare ?

Nope. Det som andra sagt här i forumet är klart och tydligt märkt med det. Däremot alls som kommer ifrån mitt huvud som man läst lite här och var samt testat sig fram och inte känner till källa på står det inget på. Ska inte ha creds för arbete jag inte gjort då

Permalänk
Medlem

Ingen som vet nåt om detta?

Finns det nåt bra tillägg till firefox där man slipper filhämtaren? Skulle vilja ha ungefär som Download Statusbar - Firefox Extension Download Statusbar 0.9.4, fast lite mer diskret dvs. samma som det är på Internet Explorer! Vill bara kunna kolla nere på statusbaren hur snabbt filen hämtas och hur länge det är kvar.

Visa signatur

- Icoarius ^^ -

Permalänk
Medlem

Vilka add-ons rekommenderar ni?

Visa signatur

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960| ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366| Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 12GB (3x4) | 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA (=SLI)| 2x OCZ Vertex 3 120GB SSD | 3x Samsung SpinPoint F4EG 2TB, WD 2TB External HD, HITACHI DESKASTAR 250GB AND 2x 500GB SAMSUNG HD501LJ ALL SATA2| Corsair AX 850W PSU | SOUNDBLASTER X-Fi Fatal1ty| Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem

jag kör firefox och mår efter bytet nästan illa när jag tvingas använda ie iskolan etc.

att kunna ha igång flera sidor samtidigt är VÄLDIGT smidigt, sen är den snabb.

den andra anledningen är säkerheten jämförtört med ie. illustrerat nedan

Firefox

Internet explorer

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Men jag gillar ju ost med hål i

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon64 3500+, ABiT AV8 3RD Eye K8T800, 1024 Mb PC3200 DDR RAM, NVidia 6800NU 128Mb DDR, 200 Gb IDE HDD, 300 Gb S-ATA HDD
Bärbar: AMD Sempron 3000+, 512 Mb ram, ATi Radeon X200 128mb, 40 Gb HDD, DVD Brännare
Reserv dator: Pentium 3 500MHz, 192 Mb sdram, Matrox MGA G200, 4 Gb HDD

Permalänk
Medlem

jag kan medge att osten med hål i (vid första intrycket) ser godare ut men det är precis det microsoft VILL att du ska tro!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag kan bara svara för mig själv, och jag använder Firefox för att det är säkert, snabbt, smidigt och lätt att anpassa efter sina egna behov. Sen att det är hur enkelt som helst att installera och konfigurera extensions gör inte saken sämre, plus att det finns extensions som gör nästan allting du kan önska dig.

Permalänk
Medlem

På vår skola har dom faktiskt installerat Firefox på alla konton på hela skolan!
Tumme upp för dom it-ansvariga på skolan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarzan
På vår skola har dom faktiskt installerat Firefox på alla konton på hela skolan!
Tumme upp för dom it-ansvariga på skolan! http://forum.sweclockers.com/images_sc/icons/icon14.gif

Samma här! Visserligen var det ett tag sedan de uppdaterade, det är fortfarande v1.06, men det är ju bättre än IE iaf!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groom84
Vilka add-ons rekommenderar ni?

Adblock, customize google och sen lite extra piff bara med forecastfox

Men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

ftp addon funkar inte med mozilla 1.5 snyft

Permalänk
Medlem

Ja, man kan använda de flesta internetbankerna.

Jag antar att en stor anledning är människors undermedvetna. Man är hellre med i en mindre exklusiv grupp och går emot den stora massan för att känna sig lite speciell.

Sedan är det ju alla funktioner och att man kan modda lite hur man vill, att det är open-source och att det är en skön känsla över programmet.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Jag hade då IE ett bra tag, sedan blev jag tipas av en polare gällande FF.
Och jag är hel nöjd med det, skrotat IE..

FF kommer vara favoriten för mig.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Fattar inte bilden med ost. Menar du att IE gör så att jpeg bilder vissas med dålig komprimering eller
Annar håller jag med att FX är en grymt skön webläsare (skulle nästan gå så långt att skriva FX ftw som alla som nån lunar/CS/WoW idiot skulle skriva )