Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Man ska ha en fläkt på andra sidan med

Visst, om du vet några bitar av moderkortet som inte är så vitala, så är det bara att göra några fina lufthål.

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett inlägg för någon vecka sedan om något liknande. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55031...

Permalänk
Medlem

Det där fläkten ska man ju ha på en radiator till vattenkylningen. (Inte de mesiga Black ice prylarna utan bilgrunkor).

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

fy fan vilket jäääva flås det måste vara i den jäveln va?

Visa signatur

:)

Permalänk

Bara köpa en bordsfläkt;) ifall man är imponerad av fläkten bara:)

HA HA

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Hedersmedlem

Ser väll ganska okej ut,

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt, förstod inte vad ni tyckte var så "Uber"

sen klicka jag på länken igen å får syn på den, Fy i H*****E vilken fläkt

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Var köper man den, MÅSTE HA DEN DÄR FLÄKTEN?!?!

Fläkten ser ju ut som nya Onyx!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
som suger väck luften från baksidan av mb-plåten, vilken toppenidé!

Ironi min käre vän.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av enkan
Var köper man den, MÅSTE HA DEN DÄR FLÄKTEN?!?!

Fläkten ser ju ut som nya Onyx!!!

Tror du får köpa hela chassit.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

kommer säkert på gtek och liknande om ett tag...

Permalänk
Medlem

de är bara att hålla ögonen öppna på gteks högerkolumn i några dar så kommer den nog

men som en annan sa här.. det är nog bättre flås och tystare att montera 4 st 120 fläktar i sidan.. 162 cfm vid 35 db.. köper man 4 st papst 18db 120mm fläktar så flåsar dom 44cfm vid 18 db... 4 såna ger då 176 cfm o är det så att man har en ljudkälla, o sedan lägger till en identisk ljudkälla med samma effekt ökar volymen med 3 db.. alltså 18+3+3+3 = 27 db.. alltså antingen 162cfm o 35 db eller 176 cfm o 27 db.. visserligen ser de ju jäkla mkt mera nice ut med en sån jäkla mastodont på chassisidan

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Lite svårt att räkna på det där då;
1. Tilverkarnas uppgifter oftast (alltid..) inte stämmer.
2. dB-skalan är inte direkt matematiskt kopplad till mänsklig hörsel, det är svårt att räkna exakt.

Dock finns det det nog ännu värre alternativ om man vill. Varför inte en vanlig bordsfläkt? Stor som fanken, inte så högljudd (vindsus mest), samt enkel att reglera ofta då det är inbyggt.

Eller varför inte ta en hel radiator från en bil, komplett med fläkten från radiatorn?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ackeling: nej nej det är långt ifrån exakt de räknesättet men de är en väldigt bra vägvisning och funkar faktiskt bättre än man tror på de tester jag har sett om den teorin... och det med tillverkaren uppgift.. dels så ljuger dom ungefär lika duktigt om de måtten o i mitt exempel så va skillnande såpass stor.

jag va faktiskt inne på classe o kollade efter en bordfläkt som jag tänkte att man kunde slakta ner o montera fast i sidan på min stacker.. men jag backade vid prislappen med tanke på att jag bara skulle göra det som ett litet oseriöst test

Visa signatur

:)

Permalänk

hmmm sätta en gigantisk trat på den så luften kan bara åka igenom CPU kylaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
hmmm sätta en gigantisk trat på den så luften kan bara åka igenom CPU kylaren

Um... en Vantec tornado 92mm, eller en mer effektiv 120mm's, så hamnar du på ungefär samma ljudnivå, med tanke på att du kan ha en heltäckande chassi sida igen. Det är skillnad på att ha 35db I burken, och utanpå.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Usch känns verkligen overkill, men finns säkert folk som kan tänka sig ha en sån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
Ackeling: nej nej det är långt ifrån exakt de räknesättet men de är en väldigt bra vägvisning och funkar faktiskt bättre än man tror på de tester jag har sett om den teorin... och det med tillverkaren uppgift.. dels så ljuger dom ungefär lika duktigt om de måtten o i mitt exempel så va skillnande såpass stor.

jag va faktiskt inne på classe o kollade efter en bordfläkt som jag tänkte att man kunde slakta ner o montera fast i sidan på min stacker.. men jag backade vid prislappen med tanke på att jag bara skulle göra det som ett litet oseriöst test

Brukar finnas rätt billiga erbjudanden ibland, t.ex. på Rusta eller ÖB. Kanske inte världens bästa men det duger nog. Borde gå att få en för kanske 2-500kr. Om man räknar med att en 120mm fläkt kostar dryga hundralappen så blir kostnaden densamma som för 4st 120mm fläktar. Dessutom kan den användas till något vettigare på sommaren. Dvs låta datorn vara avstängd och låta fläkten svalka en när man sitter ute i hettan

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Synd bara att chassit är så förbannat fult. Visst, 25 cm ger förbannat bra cfm/dba, men det ser allt för överdimensionerat ut...

Synd.

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
de är bara att hålla ögonen öppna på gteks högerkolumn i några dar så kommer den nog

men som en annan sa här.. det är nog bättre flås och tystare att montera 4 st 120 fläktar i sidan.. 162 cfm vid 35 db.. köper man 4 st papst 18db 120mm fläktar så flåsar dom 44cfm vid 18 db... 4 såna ger då 176 cfm o är det så att man har en ljudkälla, o sedan lägger till en identisk ljudkälla med samma effekt ökar volymen med 3 db.. alltså 18+3+3+3 = 27 db.. alltså antingen 162cfm o 35 db eller 176 cfm o 27 db.. visserligen ser de ju jäkla mkt mera nice ut med en sån jäkla mastodont på chassisidan

Nu har du allt tänkt lite galet, 19 +3 +3 ska det vara, 25db alltså. Först har du en fläkt, och lägger till en lika stor ljudkälla till (19 db + 3db = 22db) (2 fläktar sammanlagt) sen dubblar du ljudkällan igen dvs. +3db (lägger till ytterligare två fläktar, fyra totalt) Alltså kommer du hanma på 25db med fyra fläktar. 27db får du om du har 8st.

Ang. den stora fläkten:

Varför? Dessutom ser det inte ut som att man får speciellt bra luftgenomströmning i lådan med en fläkt mitt på, och så försvinner en hel del av flödet direkt eftersom luften måste göra en 90-graders sväng så fort den kommit in i lådan.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Awesome!

Visa signatur

System: Xp2600+, 1024mb PC3200, nVIDIA GeForce 6600GT, 60Gb - 120Gb
Bärbara System: Dell Latitude D505, 1,5Ghz, 512Mb RAM, 30gb, Intel WLAN (inbyggt).
Server: http://swippo.snail.nu/phpsysinfo / http://swippo.snail.nu

Permalänk
Medlem

Vore fan om datorn överhettades med en såndär

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Nu har du allt tänkt lite galet, 19 +3 +3 ska det vara, 25db alltså. Först har du en fläkt, och lägger till en lika stor ljudkälla till (19 db + 3db = 22db) (2 fläktar sammanlagt) sen dubblar du ljudkällan igen dvs. +3db (lägger till ytterligare två fläktar, fyra totalt) Alltså kommer du hanma på 25db med fyra fläktar. 27db får du om du har 8st.

Ang. den stora fläkten:

Varför? Dessutom ser det inte ut som att man får speciellt bra luftgenomströmning i lådan med en fläkt mitt på, och så försvinner en hel del av flödet direkt eftersom luften måste göra en 90-graders sväng så fort den kommit in i lådan.

nej de ökar inte 3 db vil dubblering av en ljudkälla utan om man lägger till en likadan

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
nej de ökar inte 3 db vil dubblering av en ljudkälla utan om man lägger till en likadan

Om du har en fläkt på x db och lägger till en likadan till blir det x+3 db. Sedan gör du samma sak med två till fläktar á x db. Nu har du två fläktpar á x+3 db. Lägg nu ihop dem och det blir x+3+3 db.

När du lägger ihop de första två fläktarna kan vi ju räkna dem som en enda ljudkälla på x+3db. Alltså kommer det öka med ytterligare 3 db när man sätter dit ännu ett par.

Permalänk
Medlem

Lucifr00: grattis du har precis lyckats upprepa det som )ExecutoR( redan har sagt till mig som jag hävda va fel

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Vad de gör är försöker påvisa att du gör ett logiskt felslut.

Du måste addera LIKADANA ljudkällor för att få 3db ökning. Du har två fläktar, och höjer med en, så får du bara hälften i oväsen som en höjning, altså 1,5. Två lika par, ger en ytterligare höjning på 3db.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
Lucifr00: grattis du har precis lyckats upprepa det som )ExecutoR( redan har sagt till mig som jag hävda va fel

Jag försökte bara få dig att förstå hur han och jag tänkte, men jag lyckades visst inte.

Sedan undrar jag hur du får meningen "nej de ökar inte 3 db vil dubblering av en ljudkälla utan om man lägger till en likadan" att gå ihop. Om man lägger till en likadan så dubblerar man ju, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Synd bara att chassit är så förbannat fult. Visst, 25 cm ger förbannat bra cfm/dba, men det ser allt för överdimensionerat ut...

Synd.

Fult?? Jösses.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Blääääääää

SÅ onödig, blåser mycket sämre än thermaltake 120 fläktarna och låter lite mer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
de är bara att hålla ögonen öppna på gteks högerkolumn i några dar så kommer den nog

men som en annan sa här.. det är nog bättre flås och tystare att montera 4 st 120 fläktar i sidan.. 162 cfm vid 35 db.. köper man 4 st papst 18db 120mm fläktar så flåsar dom 44cfm vid 18 db... 4 såna ger då 176 cfm o är det så att man har en ljudkälla, o sedan lägger till en identisk ljudkälla med samma effekt ökar volymen med 3 db.. alltså 18+3+3+3 = 27 db.. alltså antingen 162cfm o 35 db eller 176 cfm o 27 db.. visserligen ser de ju jäkla mkt mera nice ut med en sån jäkla mastodont på chassisidan

Flera fläktar = oljud oavs vilka jävla fläktar det är. En max borde man ha i ett chassi, men inte så lätt att fixa alla ggr

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar