Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

RAM-storleken viktig?

Permalänk
Melding Plague

RAM-storleken viktig?

<font style="font-size: 10pt"><b>RAM-storleken viktig?</b></font> <small class="small">fredag 3 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/2gb-ram.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> har publicerat en mycket intressant artikel som undersöker hur pass nödvändigt det är med 2 gigabyte RAM-minne i en dator jämfört med 1 gigabyte.
<br />
<br />Vi ser tester i alla olika typer av applikationer, bland annat videoavkodning, bild- och videohanteringsprogram, renderingsprogram och självfallet spel, där tyvärr testerna är något få. Tester utförs även där minimum och maximum bilder per sekund testas vilka är mycket intressanta.
<br />
<br />De flesta nya actionspel kräver minst 512 megabyte RAM-minne men rekommenderar 2 gigabyte, ett exempel är det Svenskutvecklade Battlefield 2. Samtidigt har 1-gigabytesmoduler gått ner i pris och sortimentet av dem har ökat. Nu önskar vi bara moduler som har samma latenser och frekvenstak som 512-megabytesmoduler.
<br />
<br />"<I>However, the situation has changed lately, as the memory chips needed for 1GB memory modules production became wider available. As a result, there appeared some pretty fast overclocker’s DDR SDRAM modules with 1GB capacity in the market. Unfortunately, they cannot boast the same characteristics as 512MB solutions most popular among computer enthusiasts.</I>"
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/2gb-ram.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Thx för den testen funderade på att skaffa 2*1024 men inte längre.

Ser ut som att det räcker gott med 2*512 i dagsläget.

Då 4*512 oftast är långsammare och 2*1024 bara ger ytterst lite boost för det mesta.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Discokungen

Man kan ju få bra presterande minnen 2*1024MB för runt 2000kr nu. 3000kr om man vill ha ett par som hänger med i klockning. 2*512MB går ju bara på 1200kr för ett par bra stickor Lite skillnad sen förra året.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

äsch fan, jag har 2gb nu slipper ju oroa mej ett bra tag

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Avstängd

FPS-mässigt spelar det nog inte så stor roll om man har 1 eller 2gb ram. Men när man spelar hackar det till väldigt ofta om man kör på högsta i t.ex BF2. Detta är egna erfarenheter. Dator ser ni i sign. Måste köra 800*600 för att få bort hacket om jag kör allt på högsta då med AA och AF full.

Permalänk
Medlem

Suttit med 2gb i ca: 1,5 år nu. Kostade mig 3700:- för 2st matchade 1024mb minnen på den tiden.
Har inte ångrat mig en sekund. I photoshop och i spel som WoW har jag märkt skillnaden mest.
Polaren har snabbare dator förutom att han bara har 1gb minne. Efter några timmar i
WoW så beteede hans sig långsammare än min i WoW.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Sitter nu med 1.5GB minne och 3D studio Max crashar lite titt som tätt då jag verkar ha för lite minne. 3 GB borde man nog minst ha.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mest att man märker på laddningstider i spel när man har mkt ram resp. lite ram. BF1942 glider inte bättre med 1.2GB ram än med 768MB (egna erfarenheter) men däremot laddar det bra mkt snabbare. Bry?

Edit: Missade ett 'r'

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Hedersmedlem

När man kör BF2 med allt på max med 1GB så tar det ca 4 minuter innan spelet slutar hacka så där gör 2GB mycket.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Once u go 2gb, u cant go back. Ungefär.
Speciellt i bf2, också guld värt att inte behöva fimpa massa andra smågrejor typ icq och sånt för att spara lite minne när man lirar.
Ska man köpa nytt idag kan man lika gärna satsa på 2x1024, 2x512 är bara för folk som glor på 3dmark.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

det gör riktigt stor skillnad på 1 gig och 2 gig, dom har fått det att låta så enkelt, dom skriver ju själva ungefär att för anvancerade gamers eller datoranvändning så behöver man 2 gig. sure. att säga att 2 gigs inte behövs är en lögn. Starta nfs most wanted med 2 gigs och 1 gigs eller avbryt mitt i ett race och tillbaka till ditt tillhåll så märker man stor skillnad på laddningstider, bara sånna små saker gör det stor skillnad, och man vill att det ska gå snabbt och det gör det med 2 gig. fps är skit samma.

Som maez skriver också det är ju stor skillnad i spel överlag, kanske inte fps mässigt men ett spel kan hacka för det, fast du har 200fps i spelet, varför ? ja windowsapplikationer tar ju som ligger bakom och minst 256mb minne tas av O.S hur mycket har du kvar att lira då med ?,sen har du säkert msn i bakgrunden, irc, massa andra program, jag iaf har mycket i bakgrunden samtidigt som jag lirar.

sure man behöver inte men man behöver inte en ny dator heller för 10 år framåt.

2gig 2 gamers thats it.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

2 gig är en nödvändighet för FPS-spelaren!

Inget ger så bra prestanda-boost som 2 gig i bf2!

sen när man byter till DDR2 kan man ju alltid köpa en GB i-RAM

Permalänk

Varför testade dom inte WoW eller Bf2?=/

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Jag har 2 GB minne men tror att det faktiskt är överkill. Märker ingen skillnad direkt mot min andra dator med 1 GB. Nu spelar jag inte så mycket heller utan sysslar med videoredigering och sådant. Det syntes även i testen att det inte hade så stor betydelse. Men det är alltid bra att kunna köra två tunga program samtidigt, särskilt nu när jag har dual core också.

Permalänk

2Gb ftw!

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Tror de kunde haft med 2x256MB med och fått nästan identiska resultat i 80% av testerna. Vilket bara visar att benchmarks har klara begränsningar. Sista halvan av artiklen var dock lite mer informativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cane-force
Varför testade dom inte WoW eller Bf2?=/

Undrar jag också, WoW är ju väldigt RAM-krävande, speciellt vid långa spelpass (som det brukar bli). Att tabba när man spelat 5-6 timmar i sträck känns som sirap om man bara har 1 gb.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag arbetar väldigt mycket med Cubase SX och massor av mjukvarusyntar. Cubase med alla effektplugins jag har tar VÄLDIGT mycket ram, ca 256 - 300mb. När man sedan börjar redigera och lägga till slingor Med en mjukvarusynth som renderar ljudet live för sig blir det väldigt segt med 1gb ram. Varje synth tar kanske 50mb ram, hur många består en trevlig låt av? Ett annat exempel är vi som lirar mmorpg, Jag lirar själv Project-entropia.com och det liret mina damer och herrar drar sig inte en millisekund för o själv sluka 600mb ibland. 600mb + 256mb till windows. då har du inte mycket över om ni kör diverse sidoprogram. Quake 4 tar också väldigt gärna minst 400mb i ram. Och framtidens applikationer lär ju inte vänta så länge heller.

Permalänk
Medlem

Med 2GB i RAM så rekommenderar jag att ni stänger av växlingsfilen. Datorn fungerar mycket bättre i längden. Slippa hämta gammla program som är igång med slängts ner på hårddisken.. Då får man känna på seghet!

Att säga att man kommer fylla ramutrymmet är rätt MEN det är inte ofta det har hänt för mig. Detta har jag även testat med firefox med 30st flikar, photoshop och BF2 + lite mindre program igång samtidigt = inga problem och INGEN seghet.

Det finns en mycket intresant tråd om detta som condac skapade för ett halvår sedan. Jag håller med honom fullt ut.
Tråd: växlingsfil eller ej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
FPS-mässigt spelar det nog inte så stor roll om man har 1 eller 2gb ram. Men när man spelar hackar det till väldigt ofta om man kör på högsta i t.ex BF2. Detta är egna erfarenheter. Dator ser ni i sign. Måste köra 800*600 för att få bort hacket om jag kör allt på högsta då med AA och AF full.

Sänk Textures till medium då kommer det flyta på det högsta.
Själv har jag en AMD 3500+ 1Gb ram och ett X1800XL, och jag kör på högsta utan att det laggar en sekund när man joinar. Kör dock med textures på medium.

Permalänk
Avstängd

"Visst ferrari går snabbare än volvo 245, men den tar bara 2pers mot 4-5 i volvon"

"1kg bomull är lättare än 1kg bly".. Det är så jag tolkar dom som skriver att det är bättre och snabbare med 2x512... eller 2x256 som det var förr, visst på papper, men papper torkar jag mig i röven med.. MEN DET KRÄVS ERFARENHET FÖR ATT SLIPPA SKIT PÅ NAGLARNA.. eller tummen i röven

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hade juh varit bra om speltesten gjordes på spel som man vet kräver mycket ram tex Battlefield 2 och olika Onlinespel.

Jag har mer "stabil" fps och även högre med speccen i min sign en en polare med 2*512. Och då har han en 64 3200+ och ett nyrae PCI-E graffe(kommer ej ihåg modelnamn men vet att det är bättre än mitt x800 ngnting).

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Sitter nu med 1.5GB minne och 3D studio Max crashar lite titt som tätt då jag verkar ha för lite minne. 3 GB borde man nog minst ha.

haha DET är inte 3D studio max fel att din dator krashar . omg du har inte använt det speciellt länge va ? jag har suttit med det i över 10 år nu !
från början hade jag 32mb å den crashade aldrig . den har aldrig crashat för mig

kramz

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Som tidigare talare redan nämnt,2 gig är drömmen för alla seriösa gamers och riktigt dåligt att dom inte benchade det fps spel som drar mest nytta av alla spel i världen av 2 gig ram BF2.

Fan jag fick ju en ökning på runt 30 fps bara rakt av på average fps i BF2 i alla inställningar när jag bytte till 2 gig ram:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
haha DET är inte 3D studio max fel att din dator krashar . omg du har inte använt det speciellt länge va ? jag har suttit med det i över 10 år nu !
från början hade jag 32mb å den crashade aldrig . den har aldrig crashat för mig

kramz

Tvivlar på att du använt max särskilt flitigt om du aldrig fått det att krascha på 10 år
Men nej, hans problem har troligen inte med ramet att göra (om han inte stängt av växlingsfilen).

Ang. testet, har bara kollat lite på det men känns ju som en viktig aspekt är ju multitasking. Bara för att man spelar betyder det ju inte att man har ett helt cleant windows i bakgrunden.

Väldigt intressant att veta hur stor skillnad det är mellan 512, 1024 och 2048 mb ram när man bara testar det genom att avända 400 mb (obs. siffrorna tagna ur luften).

Men sen har jag inte läst artikeln heller så jag kan ju ha missat något.

Men oavsett vad artikeln kommer fram till så är det där extremt användarspecifikt. Det beror HELT på vad du använder datorn till, vilket i sig borde vara ganska självklart. Därför anser jag att deras tester verkar vara rätt meningslösa då de är specifika för sitt system.

Permalänk
Medlem

OT: Till rävarna: att vara gammal räv i gamet ger fan ingen credd här, tekniken och sätten att lösa problemen med tekniken ändas hela tiden. Man blir nybörjare hela tiden tycker jag

Generöst med ram och en snabb hårddisk kombinerat med ett kvickt IO ger en "snabbhetskänsla" när man använder många eller tungkörda program. Så är det och har väll mer eller mindre alltid varit. Att skippa växlingsfilen på hårddisken är intressant både för dem som vill ha smidigare körning av "vanliga" program och kanske om man vill få lite lenare spelupplevelse i WoW eller BF2. Dock bör man ju vara på det klara med vad man faktiskt gör, så är det med all "tweakning" av datorn. "minneshantering" diskuterade jag och andra en del när win2000 kom, då många tyckte att man fick så mycket mer valuta för sin ram om man använde just win2000 jämfört med t ex winME. Det vi kom fram till var iaf att hårddiskarna troligen skulle spela ut sin roll som lagringsmedium, eller iaf hoppades vi att dom skulle det =), för om allt lagrades på snabba minneskretsar istället för några pärskans magnetskivor skulle inte bara datan bli säkrare lagrad utan även kunna skyfflas omkring snabbare. Om det händer får vi väll se, men en sak som vi här på forumet kan enas om är väll att operativsystemet skulle kunna sköta om minnet lite bättre? T ex inte använda nån växlingsfil på hårddisken förrän ramminnet är fullt? Nå, tillsvidare får jag sitta och mixtra med saker som vanliga användrare inte ens vet finns (men jag tycker är ganska roligt). Och det är väll kanske inte så pjåkigt, eller vad tycker ni?

mina två 50-öringar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

det var väl samma visa med 256 megarna förut att 512 megarna inte klockade lika bra. Det kommer med tiden.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

I mitt fall som aldrig spelar spel utan använder mitt ram vid krävande bildbehandling så skulle jag def. märka skillnad om jag gick upp till 2gb istället för mina nuvarande 1gb. Fotar mycket panoraman och då sitter man ofta med Photoshop, Autopano Pro, Acdsee, RawShooter + massa annat som firefox, msn, icq, winamp så drar det lätt iväg en bra bit över 1gb...
Men det kanske inte räknas till normalt användande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Thx för den testen funderade på att skaffa 2*1024 men inte längre.

Ser ut som att det räcker gott med 2*512 i dagsläget.

Då 4*512 oftast är långsammare och 2*1024 bara ger ytterst lite boost för det mesta.

Fel tänkt, det ger lite boost, men de gånger minnet tar slut och det gör det med bara 1G så får du grym prestandaförlust när maskinen börjar swappa.

2G är minimum på en prestandamaskin i dag. 1G är en ren budgetburk, då har man oxå en Sempron...

Och det är som sagt 1G stickor som man skall köpa.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Fel tänkt, det ger lite boost, men de gånger minnet tar slut och det gör det med bara 1G så får du grym prestandaförlust när maskinen börjar swappa.

2G är minimum på en prestandamaskin i dag. 1G är en ren budgetburk, då har man oxå en Sempron...

Och det är som sagt 1G stickor som man skall köpa.

Precis, när det bara handlar om 500kr extra för dubbla mängden så är det dumt att kompromissa.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld