Permalänk
Medlem

Raidmax Ninja - Recension

Jag tänkte göra en recension på Raidmax Ninja chassi, ett bra budget alternativ om man inte vill ödsla så mycket pengar på ett chassi.
Chassit köpte jag ifrån www.shg.biz för 619kr sen låg frakten på 125kr + 40kr för postförskotts avgift.
Ni får ursäkta om bilderna kanske inte är de bästa, är ingen bra fotograf

Här har vi en bild på kartongen chassit kom med

Den klarade frakten utmärkt i kartongen

Själva chassit framifrån

Från sidan av chassit

Än så länge har jag fått ett bra intryck av chassit, men det skulle nog vända...

Det här medföljde: en "godispåse", fötter till chassit, 2st 120mm fläkt och 1 80mm fläkt med dioder, manual.

Sidoplåten var inte den bästa, tunn och plastig. Men vad ska man för vänta sig för 619kr?

Chassit för ganska rymligt, vilket jag inte riktigt trodde.

Tyvärr så har de så att hårddiskar ligger åt sidan vilket försämrar luft flödet. Något som förvånade mig var att man kan ta loss moderkorts plåten och sedan något osm var riktigt bra och skönt är de "spännerna" för hårddiskarna, 5,25" platserna och sedan för PCI platserna.
Dock är PCI spännerna för plastiga och går lätt sönder om man är för våldsam när man ska spänna fast enheterna.

En närmre titt på 5,25" spännerna

Så här ser de ut i ljuset

Lyser på bra, inte för starkt sken och inte för klent...

Så här ser de ut inuti när allt är på plats

Jag vet, slangarna är lite väl långa, men ikväll blir de en liten mod med att sätta in en radiator i toppen och VGA- & Chipsetblock ska installeras in...
Om man så gärna vill (som jag) kan man sätta in radiator bak på insidan, men man kan bara skriva fast radiator med 2 skruvar från utsidan.

Plus & Minus!

+ Tysta fläktar, bara 80mm som man hör
+ Ganska rymlig
+ Stilren och härlig
+ Snabbfästerna
+ Billig!
________________________________

- För plastig och tunn
- Fötterna lossnar lätt från chassit

Slutbetyg: 8 av 10

Visa signatur

ASUS F3Ka - Turion 64 X2 TL-60 2GHz - 15.4" TFT (WXGA) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Mobility Radeon HD 2600 512MB - 160GB Serial ATA-150

AMD A64 X2 5200+ (2,6GHz) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Radeon X1650Pro 256Mb - 250GB Serial ATA-300 - Packard Bell 22" Wide

Permalänk
Medlem

att dom ska fortsätta envisa sig med så platsiga o fula fronter, samt fönster...suck

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

Mycket fin recension passade väldig bra då jag själv tänkte köpa det chassit, Men annars så såg det väldig bra ut

// Steffe

Visa signatur

>>Ny Dator på ingång<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
att dom ska fortsätta envisa sig med så platsiga o fula fronter, samt fönster...suck

varför inte?
så länge folk köper finns det ingen anledning att sluta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag håller med ultima när det handlar om fronten.
Men resten av chassit ser väldigt gediget ut.

Du kanske skulle skippa vattenkylningen och satsa på någon, lite mer mordernare brännare?

Nejmen, det var en bra recension. Helt ok

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Ser bättre ut än mitt gamla Raidmax iallafall, inga 120mm där inte.. Sen tycker jag inte 616 var så fasligt billigt, köpte mitt slk3000B för runt 500 har jag för mig, visst fronten är rätt plastig där med men i övrigt känns det helt okej för de pengarna.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Inaktiv

Re: Raidmax Ninja - Recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VenCe
+ Stilren och härlig

Kollar vi på samma chassi?

Permalänk

Re: Re: Raidmax Ninja - Recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PulkaFettot
Kollar vi på samma chassi?

smaken är som baken.. alla tycker olika...
skulle själv inte köpa detta chassi..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Raidmax Ninja - Recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _HolyMan_
smaken är som baken.. alla tycker olika...
skulle själv inte köpa detta chassi..

Även om man faktiskt gillar det där utseendet kan man väl inte påstå att den är stilren? =/

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Raidmax Ninja - Recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PulkaFettot
Även om man faktiskt gillar det där utseendet kan man väl inte påstå att den är stilren? =/

Jodå det är stilen "Plast med blått sken" och det håller det ganska bra typcker jag. Så visst är det stilrent. Personligen måste jag erkänna att det ser ganska coolt ut med de där luftintagen, synd bara att ingen vågar göra ett seriöst chassi med lite utmanande look. Med det menar jag, ett bra chassi i typ aluminium, visst blir det säkert ganska dyrt med sådana former i metall men jag skulle inte ha något emot det där chassit om det inte var för att det var så mycket plast, jag vill inte köpa ett chassi som inte har hög kvalite. Ett bra exempel på ett chysst chassi är TT's Kandalf, inte överdrivet snyggt enligt mig, men de har ivf vågat sig på att tillverka fronten i aluminium vilket jag helt klart uppskattar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Re: Re: Raidmax Ninja - Recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jodå det är stilen "Plast med blått sken" och det håller det ganska bra typcker jag. Så visst är det stilrent. Personligen måste jag erkänna att det ser ganska coolt ut med de där luftintagen, synd bara att ingen vågar göra ett seriöst chassi med lite utmanande look. Med det menar jag, ett bra chassi i typ aluminium, visst blir det säkert ganska dyrt med sådana former i metall men jag skulle inte ha något emot det där chassit om det inte var för att det var så mycket plast, jag vill inte köpa ett chassi som inte har hög kvalite. Ett bra exempel på ett chysst chassi är TT's Kandalf, inte överdrivet snyggt enligt mig, men de har ivf vågat sig på att tillverka fronten i aluminium vilket jag helt klart uppskattar.

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_051103_mge_xg_d...

Permalänk
Medlem

Ännu en alienware-kopia, och ful dessutom.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Äntligen en ny recention jag skulle villja se fler!

Permalänk
Avstängd

Bra recension men vidrigt chassi

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Raidmax Ninja - Recension

Citat:

Ehh, det är ju fortfarande en plastfront fast med en påskruvad aluminiumplatta?
Jag vill inte ha ett chassi som använder plast till annat än kanske fläkthållare eller skenor till de optiska enheterna.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Re: Raidmax Ninja - Recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VenCe
[B]
Tyvärr så har de så att hårddiskar ligger åt sidan vilket försämrar luft flödet.

förbättrer luftflödet skulle jag vilja säga...du slipper ha sladdar direkt framför hdd vilket gör att luften strömmar lättare genom...rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Re: Re: Raidmax Ninja - Recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
förbättrer luftflödet skulle jag vilja säga...du slipper ha sladdar direkt framför hdd vilket gör att luften strömmar lättare genom...rätta mig om jag har fel

Nej, för nu är ju racket ivägen, bättre om man skulle flytta racket 90grader, för då passerar luften även igenom mellan hårddiskarna.
Rätta mig om jag har fel...

Visa signatur

ASUS F3Ka - Turion 64 X2 TL-60 2GHz - 15.4" TFT (WXGA) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Mobility Radeon HD 2600 512MB - 160GB Serial ATA-150

AMD A64 X2 5200+ (2,6GHz) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Radeon X1650Pro 256Mb - 250GB Serial ATA-300 - Packard Bell 22" Wide

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker alienware ripoff?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tjena Dan! Det där var nog det fulaste chassit jag har sett! Lian-li är grejer det!