Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

P4 Williamette 1.7 ghz uppgradering.

Hej. Min fråga är enkel.
Jag har en p4 williamette 1.7 ghz @ 2.0 ghz 400 fsb processor. Den använder jag till min dc/torrent/nätverksutdelar/surf- dator.

Jag har märkt att den inte är så särksilt snabb nuförtiden. Mest märks detta av vid tunga nerladdningar, när torrents och dc är uppe och kör x antal MB/s..........

Jag undrar hur en willamette klockad till 2000 mhz, med en asrock pv448+ planka och twinmos 512 pc3200 minnen @ 230 mhz står sig jämfört med om man skulle uppgradera processorn till en p4 2.4 prescott http://www.webhallen.com/prod.php?id=28816

eller en Celeron D http://www.webhallen.com/prod.php?id=50335

Hur pass snabbare skulle datorn vara om jag köpte dessa nyare processorer?? Är det värt pengarna, nu när datorn bara nyttjas som internet-utdelare/ladd-dator/surf/musik och film........och inga spel körs???

Visa signatur

Amd 64 3200+ @2.6 ghz, 1, 5 gb Twinmos pc3200 @ 230 mhz, 200 Gb SATA hdd, moddad MSI s.939 Mobo, Powercolor X850Xt PE AGP 256 MB, Tuniq Tower Cpu-kylning, Zalman vf700-cu vga, 2x 120mm Ewerflow 5v, ThermalTake Shark Fulltower

Permalänk
Medlem

Du är säker på att ditt mb stödjer de som du nämner? Willamette finns väl till två socklar varav den ena är extremt obskyr och omöjlig att hitta processorer till. Bara en "heads up" alltså.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

Jo då.....moderkortet är ganska nytt (s478), stödjer celeron d och prescott.....har har ju pc3200 minnen och inte gamla sdram.....moderkortet klarar 800 fsb utan problem.....det är ett nytt budgetsystem, men med en gammal cpu.....

Visa signatur

Amd 64 3200+ @2.6 ghz, 1, 5 gb Twinmos pc3200 @ 230 mhz, 200 Gb SATA hdd, moddad MSI s.939 Mobo, Powercolor X850Xt PE AGP 256 MB, Tuniq Tower Cpu-kylning, Zalman vf700-cu vga, 2x 120mm Ewerflow 5v, ThermalTake Shark Fulltower

Permalänk
Medlem

Prescotten (2.4an) går att överklocka riktigt fint.
Väl värd sina pengar i ett budgetsystem.

Men ska du bara surfa / köra server så tycker jag du kan behålla din Willy då den borde klara det galant.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

För att kunna göra det du använder den till så skulle jag snarare skaffa mer minne än att byta cpu.
Man behöver INTE mycket cpu kraft för dc/torrent/nätverksutdelar/surfning.

Så det är bara att fortsätta använda din willamette för det är snarare kanske fel på dc eller torrent programvaran som gör datorn seg.

Dessutom tror jag inte på att ditt moderkort klarar en preskott förän jag ser specar där det står

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Man ska iofs inte underskatta processor- och minnesanvändningen hos vissa torrentprogram samt viss DC-klienter om man har hög trafik samt från många peers.

Ett tips är att stänga av "Safe and compressed transfers" i DC. Har jag det påslaget får jag nästan 100% CPU-användning när jag maxar min lina (ca 8mbyte/s).

I de flesta torrentprogram kan man öka mängden cache för att minska CPU-användningen, samt minska antalet anslutna peers. Tror det är nånstans runt 500-1000 peers som min dator iaf blir helt sänkt, du kanske får sätta lite lägre.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Moderkortet klarar i stort sett alla s.478 cpu:s.....http://www.asrock.com/support/CPU_Support/show.asp?Model=P4V8...

Så om jag drar in en till twnmos 512 mb sticka...och kör dual-ddr, då kommer den efter 5-6 mb/s inte bli så seg???......har köpt ett nytt nätverkskort intel gigabit som avlstar processorn rätt mkt.....då borde den inte vara så slö längre......

Det viktiga för mig är inte snabbhet, det får gärna ladda 5 min på boot-up, men det absolut viktiga är multi-tasking.....har alltid så mkt uppe, bakgrundstjänster och ladd-program......

Kör för övrigt en dc++ 4.001 verion och bitlord alternativt Utorrent, så att det är programmen som ska bytas ut tvivlar jag på......när nya gigabit närverkskortet avlastar processorn, programmen är inte särskilt krävande och mina hdds är alla defragade med oodefrag veckovis, så finns det inte mkt som begränsar mig, förutom cpu och minne......finns det någon möjlighet att jag inte kommer över 5-6 mb/s på dc eller torrents pga cpu eller minne????

Visa signatur

Amd 64 3200+ @2.6 ghz, 1, 5 gb Twinmos pc3200 @ 230 mhz, 200 Gb SATA hdd, moddad MSI s.939 Mobo, Powercolor X850Xt PE AGP 256 MB, Tuniq Tower Cpu-kylning, Zalman vf700-cu vga, 2x 120mm Ewerflow 5v, ThermalTake Shark Fulltower

Permalänk
Medlem

Senare steppingsen av P4C-propparna (northwood) klockar väldigt trevligt. Sitter själv på en sån som jag kör 24/7 i ~3.2 ghz. Tempsen är visserligen inte så jätteroliga att ha att göra med, men det blir nog bara värre om du köper en prescott. Värt att notera är att jag har väldigt snålt med kylning för att få ner ljudnivån.

Edit, det är en 2.4 på ett Abit IS7 med 1024 (2*512) noname-ram.

Permalänk
Medlem

Mer RAM säger även jag, kör en server hemma på en P3 800Mhz med allt du nämner. Funkar perfekt. Dock är 256mb i RAM i underkant vilket jag har. 2GB systemdisk från antiken dessutom 120GB där allt annat ligger.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.